måndag 7 maj 2012

Bloggare ansvariga...?


Svensken Peter Mangs mördade tre personer 2003-2010. Tre personer: då är han inte massmördare enligt FBI:s definitioner. Då ska man ha mördat fyra eller mer. Som Breivik. Jämför man de tu får man väl säga att likheter finns: narcissism bland annat. Men mellan tummen och pekfingret verkar Mangs mer av ett nutcase än Breivik, eller, ska vi säga: mindre intelligent. Breivik må vara lite märklig men han ger ett mer samlat och intelligent intryck än Mangs. Så strunt i svensken nu och låt oss fokusera på Breivik. Och vad gäller Oslorättegången mot denne norrman handlade den idag om offren i Utöyas cafébyggnad. dn dn dn svd svd svd svd

Utöyaoffren åsido, låt oss tala lite om Fjordman. Man kan säga: om Breivik är förklarad sinnessjuk är han inte ansvarig för sina gärningar. Vem är ansvarig då? "Fjordman" tycks Geir Lippestad mena. Det sa han i alla fall i höstas. dn exp ab

Bloggaren Fjordman publicerade analyser som var kritiska mot islam. Man torde kunna säga: Fjordman var och är väldigt kritisk mot islam, han anser inte att den för något gott med sig. Själv anser jag: islamism bör bekämpas om den förekommer i Europa. Vi ska inte ha sharia här, det har jag påstått länge. Utöver det må islam få utövas inom vissa ramar. Och i MENA har islam sin mer eller mindre naturliga biotop.

Men Fjordman har en hårdare syn, speglad även i Breiviks manifest: islam ska helt isoleras. Sakfrågan åsido: är det Fjordmans fel att 77 personer dött? DN Vad det handlar om nu är detta: Fjordman kommer att kallas att vittna inför rätten. Det sker om några veckor när genomgången av offren är över och det är dags för försvarets vittnen. Fjordman kallas bl.a att vittna för att visa att Breiviks analys av islamismens hot inte är kliniskt vansinnig utan sund. Analysen delas av många, med Fjordman och Pamela Geller som affischnamn. För Lippestads strategi i försvaret av Breivik är att Breivik ska förklaras frisk och ansvarig för sina handlingar.

Det åsido, visst rörs man av pratet om bloggarnas roll i Breivikhistorien. Fråga mig. Men i mitt fall gällde det rätten att få analysera dådet post festum. Nu rör det ansvarsfrågan för själva dådet. Och som sagt, Fjordman kommer inte att anklagas för brott. Men DN hade med sin rubrik gett sig in i den gråzonen: "Nätdebattörer bär ansvar för Breiviks terrordåd". Var i så fall Baader-Meinhof inte ansvariga för sina dåd, var det Carlos Marighellas fel...? Var Ted Kaczynski inte ansvarig för sina dåd, var det gröna ideologers fel...?

Alla är ansvariga för vad de säger och skriver.

- - -

Breivik har skrivit ett manifest. Det kallas "hatmanifest" av media. Jag har läst delar av detta hatmanifest. Det finns en dagboksdel. I dagboken redogör Breivik för hur han skaffar vapen och sprängmedel. Vapnet Breivik använde under sin mordaktion var för sin del en Ruger Mini 14, en automatkarbin på 5,56 mm kaliber. Han hade tänkt köpa en rysk AK i Prag, september 2010, men det misslyckades. Han approcherade hor- och drogkretsar men dessa skrämdes lite av hans framtoning, de trodde han var polis…! [s 1453] Det kan man nästan förstå. Man får inte se för prydlig och straight ut i dessa kretsar, att smälta in är A och O.

Breivik var rätt skärpt som planerare. Hade han hjälp utifrån? Säger man "han kan ha fått penga- och vapenhjälp från någon öststat" får man genast höra protester från så kallad vän av ordning, vän av "ensam galning"-narrativet och vän av vardagliga förklaringsmodeller. Men jag räds inte protester. Men utredarna kanske räds att reta upp ett östland? Och därför ligger locket på gällande främmande makts-teorier om Breiviks support...?

Jag brukar få skit för det jag skriver om Breivik. Men jag låter mig inte tystas. Men för vad det är värt, för nytillkomna läsare och yrvakna nybörjare i gråzonsanalysens rike, säger jag: dådet i sig var sjukt. Jag menar, nog intresserar jag mig för Breviks analytiska approach i skaffandet av vapen etc men visst kommer vämjelsen där efter tag. Skaffa vapen, för vad? Mörda. Det lämnar en besk eftersmak.

Men vi kan inte bara reagera med indignation i denna fråga, detta komplex som heter Breivik-Utöya-2083. Vi måste ha is i magen och bege oss in i mörkrets hjärta. Endast så fångar vi trollen, endast så kan vi lära oss att förstå tidsandan.

Relaterat
Rolf Krakes saga
Vill du bli en paria, blogga om Breivik
Terra Incognita
Det rasar en kulturkamp idag
Breivik och science fiction
Breivik var för otålig
Breivik: mina inlägg 1
Breivik: mina inlägg 2
Pusslet Anders Behring Breivik
Ivan Augéli, Stockholmsmotiv

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Alla är ansvariga för vad de säger och skriver", hävdar Svensson. Men då är förstås alla profeter undantagna. Annars låge Svensson illa till.

Svensson sa...

Jag står för allt jag skriver. Jag känner för övrigt till sentensen, "It doesn't pay a prophet to be too specific". Så granska gärna mina profetior, Go ahead, make my day!

Anonym sa...

Nyord: "vita majoritetsmän", som Mangs och Breivik.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mangs-anvander-sin-diagnos-som-en-skold-mot-omvarlden_7181473.svd
Kulturmarxistiskt vokabulär som skuldbelägger ALLA vita europeiska män (även de själva?)
/Vitt hat

Svensson sa...

Mangs är som person ett komplext fall, möjligen i klass med Breivik. Klart är dock att Mangs är mindre politisk. Media får det svårt att måla upp honom i Breiviks klass som terrorist och politisk aktivist. Jag menar, i Mangs fall har vi ju bara sådant som att han varit inne på sajten Politiskt Korrekt och postat några kommentarer. Mer ska till för att bli ett första klassens Odjur.

Nåväl, media får tolka Mangs hur de vill. Han har iaf vissa djup. Har spelat in låtar osv. "Mer konstnärlig än Breivik". Låten California finns på Youtube. Gjord 1997 har jag för mig.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)