onsdag 2 maj 2012

Debatteknik är en härskarteknik


Det finns mycket att debattera idag. Som att Löfvén är en verklighetsfrämmande politruk. Han talade om "solidaritet" igår. Solidaritet med vad? Med Korrekta medelklassmänniskor som vill importera en Ersatzbefolkning för att öka svensk arbetslöshet? Antagligen, för han har inte uttalat sig mot massinvandring. Man kan idag även debattera Occupy Wall Streets första demonstration i år, som sägs ha "misslyckats". Vadå misslyckats? Man river inte bastionerna på en dag. En hel sommar av demonstrationer väntar. Vänsterismen hos OWS åsido välkomnar jag Förändring. Ännu en sak att debattera idag är Obamas besök i Afghanistan. Han har nu deklarerat Evig Fred på ett lite irriterande, genomskinligt sätt. Tunn retorik. Ändå är jag försiktigt positiv till Obama: se här. Så man kan säga: debatten rasar. För övrigt finns det på denna blogg lite grann av varje: bokrecensioner, kyrkoreportage, annonser, kåserier, dagboksblad och musikartiklar. Men detta är den trevliga biten. Det finns även en vild, ostyrig sida av denna blogg. Det är just det jag nämnde inledningsvis: det debatteras. På Galaxen finns debattartiklarna, brandfacklorna och de kontroversiella inläggen. Här följer ännu ett sådant, en titt på den taktiska verklighet man som samhällsengagerad bloggare lever i. Det handlar om de stundtals bedrägliga formerna av debatt som kan möta en. dn

Som radikal stöter man på mycket motstånd. Man möter THE WALL, man möter etablissemangets motattack, man möter den rådande ordningens försök att trycka ner en. Hävdar man åsikter som är ”fel” och kontroversiella ska man knäckas, man ska krossas med alla tillgängliga härskartekniker. Dessa tekniker yttrar sig i debattsammanhang enligt följande:

1. "Salongsperspektivet". Säger man t ex: ”Islam är skadligt för Sverige, jag vill inte ha 500 svartklädda muslimer demonstrerandes för sharia på våra gator”, kan man som motmedel mötas av ett upphöjt narrativ. Det är salongsperspektivet, det som säger: ”Men islam är en fin religion, det är en djup tradition med sufism och esoterism, se bara på La Convivencia i Spanien då judar, kristna och muslimer kunde mötas för djupa samtal”. Det där är inte formellt fel men det är fel att dra upp ett begrepp, här islam, på dess subtilare nivåer när man störs av dess gatuperspektiv, dess brutalare maktyttringar.

2. "Om en gör fel ska alla straffas". I fallet islam kan detta vara att om en extremist bränt ner en moské ska all islamkritik stoppas, den ska brännmärkas som ”islamofobi”. Det är i övrigt en förmyndaraktig taktik, användbar för att ”förbjuda allt”: om tunga MC:ar visar sig inblandade i två olyckor ska alla tunga MC:ar förbjudas (sosseförslag 1980); om 2% av befolkningen inte kan hantera sprit ska alla förbjudas att dricka osv.

3. "Blanda bort korten", kallas möjligen även ”kontextualisera”. Argument av typen ”brottslingen är oskyldig, han är offer för omständigheterna”. Förr hette det ”svår barndom”, nu heter det ”han är invandrare och har lidit av kolonialt förtryck, därför begår han brott”.

4. "Guilt by association". Det är som att kalla Motpol.se för en ”hel- eller möjligen halvfascistisk bloggsfär”. Bara för att man recenserar Evola, Pound och Pareto blir man inte fascist. Även: ”Under korstågen begicks vissa övergrepp i Kristi namn, därför ska kristendomen alltid och för alltid motarbetas.” Detta är ett slitet guilt by association-kort.

5. "Flytta målstolparna". Jag har inget bra PK-exempel här men ta detta istället: i början sa vänstern att Sovjet är överlägset väst, det kan producera varor bättre än kapitalismen. När sedan kommunistblocket stagnerade på 1960-talet sa samma vänstermuppar: men att producera varor är inte det viktiga här i livet, livet handlar om att skapa, dansa, utvecklas... Detta approcherar salongsperspektivet samt Shangri-la-hypotesen, se nästa punkt.

6. "Shangri-la-hypotesen" består i att alltid hänvisa till något transcedent annat: världen är andlig, materien är overklig. Sant iofs men ej tillämpligt att använda i alla samhällsfrågor: "Jag dör!" - "Men det är bra, då är du snart hos Gud..."

7. "Ge oss tio år": detta perspektiv anknyter till Shangri-la-attityden. I fallet kommunism var det syndromet att alltid utlova att ”det sant kommunistiska samhället är inte förverkligat än men vänta tio år bara”. I PK-tidevarvet lyder det: ”Multikultins utopia är inte här än, men ge oss tio-tjugo år så ska vi förverkliga det.” Barnsagor för en ideellt svältfödd kultur.

8. "Dubbeltänk" aka kulturell relativism: om vi civiliserade västerlännigar begår brott ska vi straffas, men ocivliserade vildar som begår samma brott måste förlåtas eftersom de inte har vår kulturella uppfostran med modersmjölken.

9. "Individfokus". Detta är argument av typen: ”Så du är emot invandring; är du emot turken du köper pizza av också?” De är även av typen: ”Så du är emot invandring, men vad skulle du själv ha gjort om du vore en fattig eritrean med möjlighet att köpa en enkel resa till Sverige?” Vår mänskliga condition tillåter oss att se saker från andra sidan på detta sätt; det betyder inte att vi i konkreta politiska åsikter alltid måste se saker från någon annans synpunkt.

10. "Resten". Sedan har vi alla andra möjliga härskartekniker som att ljuga med statistik, halmgubbe, förlöjliganden, personangrepp, förtäckta hot, manipulering av språket (”papperslös flykting” istf ”illegal invandrare”, "islamofob" istf "islamkritiker") och annat. Men dylika lögnmaskinerier stannar av sig själva. ”[O]m utsagan börjar med en lögn, måste den ständigt stöttas upp med nya lögner, tills hela byggnaden en vacker dag rasar samman”, som Jünger säger i ”Eumeswil” (s 9 i Caveforsutgåvan 1981).

Relaterat
Författaren vid Västra Kanalen
Sverige existerar: 40 kommentarer
Anti-vitt sentiment
Det är lugnt idag
Reinfeldt är ljum
Vilhelm Moberg: Svensk strävan
Saab Kliszow
Enköping 1972

4 kommentarer:

Helena Palena sa...

Trevlig fortsättning på allt! Bra inlägg. Ska du inte lägga in en share-funktion så man kan dela på twitter och facebook. Så får du fler läsare.

Svensson sa...

Tack. Förr hade jag automatisk postning av inläggen på facebook men nu är det krångligare...? Ska fundera på detta.

Svensson sa...

Uppdatering: nu har jag lagt till share-funktion. Finns i högerspalten näst överst. Klicka på den om ni vill länka aktuellt inlägg till Facebook eller Twitter.

Anonym sa...

Det var på tiden !

Etiketter

A-Z (5) abb (89) abbm (6) abbX (4) agajan (5) ahma (6) aktuellare böcker (35) aktufall (5) alga (3) Andersson (2) Antropolis (17) apatia (10) ar (34) att vara Svensson (221) Ballard (11) begr (5) berättelser från Rokkana (19) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (19) bild (10) bim (12) bing (300) biografi (22) bloggish (55) Blue Öyster Cult (4) camo (6) Castaneda (21) conspi (20) d-icke (2) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (32) en gatas melankoli (10) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (4) esoterica (123) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (3) historia in nuce (157) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (70) islam (6) italia (3) japan (4) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (18) Kristus (25) kuro (2) libyen (19) link (38) lite litteratur (100) ljus (6) Lovecraft (14) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (43) multiversums mytolog (5) natio (64) Nietzsche (4) niven (4) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (57) pil (5) poesy (34) politikka (199) pr (59) pred (3) Priest (14) prophecy (24) rymd (13) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (123) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (5) Stratopias gåta (70) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (4) symbol (4) Syrien (17) tempel (30) Tolkien (4) topp5 (9) typer (15) USA (19) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (3) vju (4) zeppelin (2)