tisdag 8 maj 2012

Mangs och Breivik: konstnärliga intressen


Nu har vi fått vår egen Breivik: Peter Mangs. Expressens Lars Lindström gjorde jämförelsen igår. Och som jämförelse betraktad har den viss bäring: båda är mördare, begåvade och kan uttrycka sig. dn dn dn svd svd svd

Jag tänkte först att Mangs är ett totalt nutjob. Men sedan ändrade jag mig. OK, morden är motbjudande. Tre människor har han dödat. Och hans rättegångsstragetgi verkar lite svajig (slå sig på öronen och sjunga då han får en fråga han inte vill besvara). Men i hans dator har t.ex följande text hittats:
Jag ser mig själv som intagen på sjukhus för vård, jag lider av alienationens sjuka, smittad av den social-triviala människan. Ute i samhället har jag varit arg, ledsen, kränkt, bestulen, irriterad, isolerad och missmodig. Nu är jag bortom mänskligheten. --- Jag ser mig på många sätt som en vild indian. SvD

Som beskrivning av en outsider är detta inte så dåligt. Det är tämligen på pricken. Och på en mer avancerad språklig nivå än Breiviks manifest, som nog är läsvärt men lider av att det är för långt. Och att det är så långt beror på att Breivik saknar mer avancerad språklig uttrycksförmåga. Jag menar, stilen i "2083" är OK för det historiska och ideologiska kompendium det är, men Mangs tycks ha ett annorlunda förmåga till språket. Han kan koncentrera sig, se ovan. Breivik tenderar att bre ut sig i varje ämne och låta mer banal.

Vidare så har Mangs gjort musik: se här. Det är låten "California" från 1997. Här kan man säga att kompet är proffsigt, texten OK, sången bra. Det är en bra låt, den håller. Flip.

Ålrajt: jag medger att det är bisarrt att på detta sätt lyssna på en mördares låt. Men, med uppbringande av hela mitt musiköra, kan jag säga: skulle denna spelas på radio skulle det låta som om den hörde hemma där. Adult Oriented Radio, västkustrock.

Med allt detta i bakhuvudet får man samma känsla som med Breivik: så begåvad. Och så kastar man bort sitt liv på våldsdåd.

Mangs sägs enligt sin advokat skriva musik och böcker i häktet. Vad är det för böcker då, för litteratur...? Det vet vi inte än. Ett prov gavs ovan. Desto mer vet vi om Breiviks litteratursmak. Han gillade Odysséen, Dantes Inferno, Orwells ”1984”, Ayn Rands ”Atlas Shrugged” och ”The Fountainhead”. Det var viss slagsida åt science fiction och jag skrev om det här:
För att [nämna] Breiviks intresse för science fiction och fantasy, vad säger han... om dessa i sitt manifest? Vilka titlar nämner han, vilka verk och författare? På sidan 1408, i autointervjun, ställer han frågan, ”nämn dina favoritfilmer”. Och då blir svaret ”300, futuristic, sci-fi, zombie, Lord of the Ring [sic], Star Wars, Passion of the Christ” Jag citerar hela svaret även om ”300” och Kristusfilmen är ointressanta här. Så han gillar sci-fi-film = science fiction. Några titlar nämns dock inte förutom Star Wars. Men visst, han nämner fantasyfilmen Sagan om ringen. Så var det: han gillade detta. Musikstycket "Requiem for a Dream" som förekom som trailer till ”De två tornen” hade/ville han också ha på repeat i sina hörlurar under Utöyamassakern…

Då är vi tillbaks i musiken. Breivik gillade "Requiem for a Dreams" crescendo av stråkar och körer. Mörk musik, ett soundtrack till Harmageddon. Rock gillade han inte, det säger han i manifestet. Men det gör Mangs. Och han GÖR musik dessutom. Lyssnarvänlig musik. Detta är bisarrt. Mangs är en större gåta än Breivik, i så måtto att svensken har mer djup. Oy vey, vad media ska få mycket att skriva om nu. Eller ska de förtiga att han gjort trallvänlig musik? Med dagens media vet man aldrig.

Relaterat
Breivik och "Requiem for a Dream"
Pusslet Anders Behring Breivik
Breivik och science fiction
Kulturkamp
Breivik var för otålig
Breiviks manifest, fritt nedladdningsbart från Zero Hedge
När Svenssonaffären rasade
Breiviks Terra Incognita
Kerubernas svärd
Breivik: mina inlägg 1
Breivik: mina inlägg 2

8 kommentarer:

Lillith Nefer sa...

Det verkar som Mangs gör en "Charlie Manson" i rätten, spelar galen och vinner tid. Verkar ju som han ändå bara känner sig "missförstådd".

Lillith Nefer sa...

och ja just det...Manson var ju också musikalisk och låtskrivare.

Svensson sa...

Ja, jag läste just det någonstans: Charles Manson gjorde musik. Ska genast kolla på Youtube. Antar att det är lite råare rock än Mangs soliga västkustrock (den är solig, vindblås-i-håret-kärandes-cabriolet-längs-Sunset-Strip... sant).

Och Mansons rättsstrategi kanske också spelar in på Mangs i rätten, tack för tips. Det finns mycket här, detta är ett slags Breivikfall med många sidor och infallsvinklar. Synd bara att Mangs är mördare men folk gillar visst att läsa om mord.

Svensson sa...

Uppdatering: Mansons musik är lyssningsbar. Den är en smula gåtfull, lite som Syd Barrett solo (The Madcap Laughs, Opel).

Goten sa...

I en liten tunn bok, med röd pärm om jag minns rätt, som jag en gång lånade på Kungliga Biblioteket, finns ett citat som på något sätt liknar Peter Mangs "indianmetafor". Det skrevs av Joseph Goebbels i hans ungdom och lyder ungefär så här:

”… och vår tid är galen…och kvinnorna både hämmar och skrämmer mig. Ändå jagar jag dem som ett sjukt djur. Egentligen skulle man gifta sig och bli en kälkborgare och sedan ta livet av sig inom några år”

Typ så. Ingen glad kille där inte!

När jag i min ungdom läste detta av Goebbels fick jag rysningar i hela kroppen och tänkte på poeten Arthur Rimbaud, och nu när jag läser Mangs tänker jag på Goebbels.

Slutsats: Peter Mangs är, precis som du säger, en rätt så typisk outsider i vår tid, politiskt har han påverkats både av vänster och höger. Vi har nog alla en ”vild indian” inom oss. Frågan är väl närmast när det bryter ut en massepedemi a la Peter Mangs.

Svensson sa...

Bra Goebbels-citat. Han hade sina sidor innan han blev Establishment. Han skrev poesi också:

Hier steh' ich an der Totenbahre
Schau Deine edlen Züge an,
Du warst der Freund mir, ja der wahre,
Den ich im Leben lieb gewann.

Du musstest jetzt schon von mir scheiden;
Jetzt, wo das goldene Leben blinkt;
Liessest die Welt mit ihren Leiden,
Liessest die Sorge, die hier ringt.

Fritt översatt, utan rim:

Här står jag vid katafalken,
ser på dina ädla drag;
du var den vän, den sanna vän
som jag i livet vann.

Du måste skiljas från mig nu,
nu, där det gyllene livet blinkar;
låt världen med sitt lidande,
låt sorgen som här kämpar...

Dikten heter "Der Tote Freund" och har fler verser. Den finns i "Goebbels - Mastermind of the Third Reich".

Andreas Lindahl sa...

Ni befinner er med Breivik och Mangs på det skalliga berget. Man borde döma Breivik till livstids lyssnades av "Night on the Bald Mountin" av Modest Mussorgsky.

Svensson sa...

Mussorgskys låt är väldigt Breivik. Han gillade ju "Requiem for a Dream" av Clint Mansell: stråkar i ett crescendo, domedagskörer och allt. Möjligen går han och nynnar den i Ilafängelsets korridorer.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)