tisdag 29 maj 2012

Nationalism


Nationalismen är satt på dagordningen. Bland annat genom Loreens seger i mello. Och Freddes erkännande att etniska svenskar existerar. svd svd svd dn

Jag är nationalist. Jag söker min identitet i min särart - min svenska särart. Jag bejakar att jag fötts till den jag är. Jag ser positivt och affirmativt på det hela. Som jag skrev en gång här på bloggen:
Jag älskar Sverige och det traditionellt svenska. Man kan säga: jag är nationalist. Det är det som är skillnaden mellan mig och andra som skriver om svensk historia. Vardagsmuppen, PK-isten och den sedvanlige kunskaparen måste alltid lägga in förbehåll mot det svenska om han skriver om det. Han måste visa sitt salongsmässiga hat, sitt klädsamma avståndstagande mot den svenska nerven.

Detta är skillnaden mellan dem och mig: en avgörande skillnad. Både de och jag måste förhålla sig till fakta, både de och jag kan behöva skriva passager som "Karl XII segrade vid Narva 1700". Skillnaden är att jag inte är obekväm med en sådan sats, jag omhuldar och bejakar den positiva undertext som finns i en dylik faktabit (seger för svenska vapen). Muppen däremot känner sig obekväm med att förmedla dylika fakta. Vips är han där och ska linda in det hela i PK-ismens tarmludd, med ens står han där i förnekelsens tagelskjorta.

Muppen ber om ursäkt för allt som gjort Sverige stort och bra. Jag däremot omfattar det, utan att för den skull bli någon punschpatriot.

Detta skrev jag i oktober förra året. Inlägget hette "Sverige - en historia om suveränitet". Där sammanfattade jag det specifika med Sverige genom tiderna. Och det är att det bevarat sin självständighet genom alla skiften, från medeltid över stormaktstid och senare tid. På sistone har dock suveräniteten kommit i fara. Dagens massinvandringspolicy, antinationalism och andliga utarmning gagnar inte oss traditionella svenskar, inte ett dyft. Vi har blivit slavar under bankirer och plutokrater. Så är det, men JAG tänker i vart fall inte bli någon nyttig idiot under kosmopolitväldet. Jag protesterar. Genom att driva denna blogg. Och genom att omhulda det traditonella Sverige.

Relaterat
Dominium Maris Baltici
Mångkulturalismens död
Svensk bushido
Skeppet Ölands strid mot engelsmännen 1704
Massinvandring
Sverige existerar
Folkliv och seder i slutet av den hedna tiden
Magnus Eriksson, Albrekt av Mecklenburg och Engelbrekt
Karl IX
Gustav III:s regim
Bild: E. Berggren

24 kommentarer:

Anonym sa...

melodifestivalen är en svensk tradition som föddes med televisionen

Anonym sa...

loreen är svensk och tävlar för sverige och gjorde det riktigt bra

Anonym sa...

2029 har Sverige uppskattningsvis 3 miljoner muslimer från Nordafrika - många från Somalia.
Väntas ett Raskrig?

http://www.youtube.com/embed/THrltK9cGo8
Vad säger Göran Greider?

(vad Loreen anbelangar: hon är inte Etnisk Svensk men hon representerar tyvärr Sverige som det har blivit - en anti-vit Stat).

/Die Wolfrechts

Anonym sa...

Hon är faktiskt delvist etniskt svensk.

Anonym sa...

Otroligt tramsig blogg......

Jag undrar om denne "författare" och opinionsbildare med sina förvridna åsikter har förstått den historia hans eget folk genomlevt.

Han framställer sig som en försvarare av svenska traditioner och påstår sig veta hur svenska soldater under stormaktstiden skulle ha tänkt, agerat och reagerat på hans märkliga retorik. En retorik som inte existerade på 1600 och 1700-talet.

Låt er inte luras av denne boklärde karl som förmodligen fått frisedel i alla instanser om han någonsin mönstrat under den "svenska fanan". Sådana som han betackar vi oss för vad gäller att tjäna landet.
Jag som officer skulle aldrig välja en sådan person som vapenbroder och det skulle ingen annan vettig svensk soldat heller, varken i nutid eller på Kung Karls tid.
Politiska retoriker med kvasi-vetenskapliga åsikter har ingen plats i en stridande enhet.
Där gäller broderskap OAVSETT ras och religion!

Det hade den här mannen förstått om han någonsin ingått i en sådan samhörighet. Men han är och har förmodligen alltid varit ensam.

Anonym sa...

Bra skrivet.

Anonym sa...

@Anonym 11:38:

Du uttrycker förakt för boklig lärdom, och försöker dessutom förnedra någon vars åsikter inte överensstämmer med dina egna. Skulle verkligen en svensk officer göra på det sättet? Eller hänvisa till sin officerstitel utan att gå ut med sin identitet?

Nej, du är inte - och har aldrig varit - officer. Så sprid dina lögner någon annanstans, din bedragare!

Anonym sa...

Anonym 11:38. Otrolig tramsig kommentar...

Retoriken existerade inte på 1600- och 1700-talet...för att vi inte hade massinvandring! Tänk lite!

Det är mycket beklagligt för oss etniska svenskar att vi har landsförrädare till officerare som du, du är en skam för vårt land.

Anonym sa...

@Anonym 13:39:

Du kan vara lugn; han är inte officerare!

Svensson sa...

Jaha, det blev lite reaktioner. Till han som tvivlade på att jag gjort lumpen kan jag bara säga bevsold I21 1984-85, mer här. Att dagens svenska armé har sin beskärda del av PK-folk visste jag redan.

Anonym sa...

Om "Anonym 29 maj 2012 11:38" verkligen skulle vara officer - vilket jag personligen betvivlar - är det verkligen illa ställt med det lilla som finns kvar av det svenska försvaret.

Den stackars mannen tror tydligen att Svenssons filosofiska och politiska tankar är avsedda att framföras och ventileras i ett stridande militärt förband!

Därmed underkänner den stackars mannen också det demokratiska samtalet och demokratin, dvs vad som leder fram till de politiska beslut som ytterst styr ordergivningen till militära förband.

PB

Anonym sa...

Vilken var Karl XII:s "svenska särart" (eftersom han ändå nämns i inlägget)? Hans mor var danska och farmor en holsteinsk prinsessa. På fädernet härstammade han från den sydtyska furstefamiljen Wittelsbach. Förvisso var farfarsmor dotter till Karl IX (och en tysk prinsessa), men "det svenska" torde ha varit en rätt liten del av hans ursprung. För att inte tala om det land han styrde över - där talades det utöver svenska också ryska, tyska, finska, estniska, lettiska och en drös andra språk. Där fanns ortodoxa, katoliker, reformerta, lutheraner och diverse andra trosriktningar. Själv levde han flera år i Ottomanska riket och påverkades bevisligen av det.

Anonym sa...

Så var det alltså med Svenssons definition av "svensk särart": danskt och tyskt i salig blandning. Vad kommer härnäst? Att champagnens bubblor uttrycker det typiskt finska?

Svensson sa...

Svensk är inte en platonsk kategori, det är en zon, ett krafftfält. Karl XII var en svensk kung, kung över ett rike där det svenska var den hegemoniskapande faktorn.

Bara nördar kan dissekera svenskheten på det sätt ni gör. Det är för att ni hatar det svenska, ni hatar svenskar och allt vad vi står för. Ni är, med andra ord, anti-vita och svenskfientliga. Då kan ni heller inte använda svensk som sedvanebegrepp; ni måste alltså hädanefter säga "den tyske kungen Karl XII" eftersom han i era ögon inte var svensk.

Anonym sa...

Dags för sandlådan, Svensson! Hoppas att du hittar nån att leka kungar och krig med. Lycka till!

Anonym sa...

Loreen utbuad av Svenska Folket! MSM mörkar och förvränger.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/tusentals-firade-loreen-i-stockholm
.
Ha ha ha!

Svensson sa...

Hahaha på dig själv du. Loreen är ett specialfall. Inget snack om att hon är en duktig artist. Vinna mello är inte lätt. Jag erkänner hennes talang, utan ironi.

Men när hon uttalade sig i tidningen Novell så där tjusigt urbant, "fucking vit, fucking svart", etnicitet spelar ingen roll - det var intressant. Jag menar, hon är inte direkt antivit men hon tassar i de utmarkerna. Inte direkt Gina Dirawi ("det här är inte svenskarnas land längre") men på gränsen.

Med andra ord blir Loreens "fucking"-harang något att återvända till, ungefär som man kan använda Sahlins midsommar-uttalande mot henne ("vi har bara midsommar och sådant där töntigt").

Anonym sa...

Problem med terminologin? Om någon uttalar sig om "fucking vit,fucking svart" och "etnicitet spelar ingen roll" är han/hon väl knappast antivit, utan snarare a-vit och/eller a-svart?

Dessutom... om "svensk" inte är "en platonsk kategori" (vad betyder det för resten?)utan ett "kraftfält" eller "sedvanebegrepp", vad är då kraftfältets/sedvanans "särart"? Det vill säga, vad är det som avses med "den hegemoniskapande faktorn"? Om detta inte kan definieras tycks hela ditt resonemang falla platt.

Det är många pseudofilosofiska begrepp som används. Vill du framstå som en filosof bör du definiera dina begrepp och hålla koll på terminologin!

Svensson sa...

Tidigare diskuterades svensk kultur. Därav min dragning med "svensk kultur är ett sedvanebegrepp". Dvs de som försöker förneka svensk kultur med hänvisning till influens från Tyskland etc ser för enkelt, reduktionistiskt på saken.

Gällande etnicitet, om att vara fucking vit eller fucking svart, så är det enklare. Man ser vem som är etnisk svensk reps inte. Gränsfall finns och då kan sedvana och allmän känsla komma till hjälp. Men du kan inte efter ett ögonkast skilja en svensk från en eskimå va?

Du kallar mig psuedofilosofisk, du snackar om koll på terminologi - och vet inte ens vad en platonsk kategori är...!

Anonym sa...

Jag saknar fortfarande en definition på vad "den svenska särarten" är. Kanske på grund av att den saknas..?

Angående Loreen: Först diskuterade du ju hennes attityd till etnicitet, och i svaret på min fråga hennes egen etnicitet. Intressant glidning... Att svara på något som inte efterfrågas är ju också ett sätt att slippa erkänna ett felaktigt resonemang.

Vad är en platonsk kategori då?? Eller har du rört ihop honom med Aristoteles, eller syftar du på Platons idéer?

Svensson sa...

Platons idéer ja. En cirkel, en häst, en blomma är exempel på platonska idéer (= kategorier). Sådant som "svensk" är inte destillerbart till en platonsk idé. Men svenskhet, alltifrån etnicitet till kultur, finns ändå hävdar jag. Som sedvanebegrepp. Bl.a.

En svensk särart finns och kan inte förklaras i en enda snärtig formel. Men se vad en sådan som Vilhelm Moberg sa. Läs hans essä "Svensk strävan". Där har du ett sätt att försöka fånga detta med svensk särart. Länken går till min Motpolsblogg som är väldigt höger. Ännu mer höger än Galaxen nästan.

Anonym sa...

Så "svenskhet" finns men kan inte definieras enligt dig? Intuitiva definitioner och resonemang anses ju generellt ha stort värde.

Nej, en häst är inte en idé enligt Platon. En häst har del i hästens idé, ingenting annat. Platon skrev för övrigt aldrig om kategorier. Återigen, håll koll på terminologin! Annars låter det ju nästan som om inte inte vet vad du pratar om.

Svensson sa...

Ett sista försök att beskriva svensk särart för dig, min tvivelsjuke vän, är detta från september 2010 :

"Jag säger: det finns en svensk stil i att närma sig de eviga frågorna, detta att vara människa, att betrakta natur och så vidare. Denna svenska, existensialistiska attityd till varat visas av våra författare och dikare från Wivallius och Stiernhjelm till Malmberg och Lindegren, från Strindberg och Heidenstam till Linné, Lagerlöf, Moberg osv osv.

Därför är det svenska värt att bevara. Denna svenska stil är irreducibel, kan inte reduceras till något annat. Detsamma gäller våra seder och bruk, som midsommar- och julfirande. Här räcker det inte att säga att till exempel julgranen är importerad från Tyskland på 1800-talet. Den må vara det men vi har tagit bruket till oss, omhuldat det och gjort det till vårt eget. Julfrirande med gran osv är en svensk stil, en livsstil, en livskvalitébefrämjande akt som folk borde få idka utan att de måste be om ursäkt för det."

Hela inlägget här. Du angriper f.ö enligt mönstret att jag påstår något, som "Sverige finns"; då säger du "definiera Sverige". Då säger jag det jag sagt, som att en svensk särart kan påvisas. Då säger du, "definiera påvisa". Osv ad infinitum.

M.a.o: du väljer att inte se den helhet jag försöker visa. Men man kan inte förklara färger för en blind.

Anonym sa...

Jag har aldrig bett dig definiera "Sverige" eller "påvisa", utan "svensk särart". Svårt att hänga med Svensson? Du skriver att "det finns en svensk stil i att närma sig de eviga frågorna". Du menar alltså att alla "etniska svenska mitt i livet" närmar sig dessa frågor på samma eller ett liknande vis? I så fall bör detta vara empiriskt bevisbart. Kanske något att lägga din tid på, istället för att hänvisa till din egen intuition?

För övrigt är det inga problem att definiera färger för en blind. Färger, om du inte kände till det, handlar om hur ljuset bryts till olika våglängder när det träffar materia med olika täthet.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)