torsdag 7 juni 2012

Två personer på ett tak


Ray Bradbury är död. Men hans texter lever. Vem älskar inte ljuset över hans marsianska nejder, hans idylliska barndomsskildringar och hans 20-talsnostalgi. Han tecknade framtiden i "Fahrenheit 450" och "The Martian Chronicles". Härmed något om en annan framtidsroman. svd

Betrakta bilden här ovan. Den är tecknad av Frank R. Paul. Den föreställer en man och en kvinna i en framtidsstad, speglande en scen ur min roman "Stridsmiljö 2500". Det är när Yoshi Medon ska dra i fält mot saurierna och han tar avsked av sin flickvän Florina Flondrix.

Medon står på en skyskrapas tak med sitt hjärtas dam. Det är dags för uppbrott:

Vinden blåste i Florina Flondrix’ kastanjebruna hår, rufsade om det så att testar hamnade henne i synen. Hon förde undan dem och sa:

- Men måste du verkligen vara vid fronten? Kunde du inte ha ansökt om någon lugnare tjänst, som förrådskille eller så? Utbildare?

- Vissa saker måste man bara göra, sa Medon. Sluta klandra mig, du borde stötta mig istället...!

- Nej, förlåt. Men jag vill ju bara att du ska överleva...

De omfamnades. Han såg in i hennes gröna ögon och beundrade hennes uppnäsa.

Räden mot Avoosl skedde 2564, detta det första motanfallet mot saurierna. Nu var det våren 2567, människan hade byggt upp sin stora armé med federativt bistånd, och Medon tillhörde den som plutonchef i ett infanteriförband; för dagen hade han varit på sin sista permis och skulle tillbaka till sitt förband, en stridsgrupp kallad Magirania livgarde med kaserner i Trypsium. Utskeppningen till Cressida var nära förestående, och nu stod han på taket till det hyreshus där hans flickvän Florina Flondrix bodde och väntade på en svävartaxi. Han var klädd i arméns speciella permisuniform, även känd som daglig dräkt: röd vapenrock med svarta byxor, fez och svarta lågskor. På axeln satt emblemet för stridsgruppen: korslagda laserkarbiner över en planet i ljusblått och rosa.

Florina sa:

- Jag vill inte låta som en orolig morsa, men ta väl hand om dig. Utsätt dig inte för onödiga risker.

- Nej, jag lovar, sa Medon, inga idiotbragder. Lugnt och försiktigt, hets leder till bakslag. Du känner ju mig, jag är stillheten själv. Kommer det elektronstrålar så lovar jag att ducka.

- Åh, min älskling..., sa Florina och föll honom åter i famnen. Han besvarade kramen och hörde hur det susade till i luften ovanför dem; det var taxin. Han kysste sin sambo på munnen, klappade henne på kinden, tog sin bag och sa:

- Jag ska skriva till dig, du har mitt nummer.

- "Fältpostnummer"...?

- Ja. Med detta kan jag nås var jag än är.

- På Cressida.

- Där eller vartän de sänder oss.

Florina nickade och kramade sin sambo en sista gång, så skildes de. Medon gick mot taxin och klev in; den lyfte och gjorde en sväng.

- Vart ska vi? sa föraren.

- Till livgardets kaserner, sa Medon och vinkade åt Florina som stod kvar på plattan.


Sedan händer en massa. Det blir hårda strider mot den sauriske fienden, det blir det ena och det andra. Medon återser även sin Florina under en permission. Mer berättar jag i romanen, som ni kan ladda ner här. Länken går till ett inlägg som länkar både pdf-fil och epub-fil. Det hela är gratis och inga koder behövs; när du nått den fil du vill ha är det bara att välja "spara som" från arkivmenyn och tanka ner filen till din hårddisk.

- - -

Många har redan laddat ner boken och läst. Jag har t.ex länkat den i en tråd på SoldFForum. Över 10.000 personer har varit inne i den tråden. Så min bok läses. Victory is mine...!

Boken är ute, den har fått sina läsare. Ni som ännu tvekar att ta del av den, ni som vill ha fler inlägg som berättar om verket - ni kan t.ex gå hit och ta del av en lista över termer och begrepp i romanen, fakta om vapen och speciella uppfinningar man rör sig med i aktuell framtid. Här finns för sin del ett inlägg om en krigskorrespondent som spelar viss roll i romanen. Och här är ett inlägg om diverse beröm jag inhöstat för min fight fiction.

Relaterat
Stridsmiljö 2500, fri pdf
Arthur C. Clarke
Krig mot Iran
Larry Niven
Libyen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jan Milld ha skrivit en utmärkt bok Vitbok.se - Mångkulturellt facit.

I sin viktbok refererar Jan Milld till en text om innebörden i begreppet landsförräderi Svea Rikes Lag (i korhet vanligen kallad lagboken). Detta kan läsas på http://www.vitbok.se/

Svensson sa...

Jan Milld är en hedersman. Hans vitbok bör läsas av alla och envar.