måndag 30 juli 2012

Legender, sagor och myter


Fria Tider återger en studie över strukturen i gamla epos. Bland annat har man tittat på Beowulf och Homeros' verk. De sociala nätverk som skildras där ger intryck av autencitet.

Det är glädjande att dagens akademi kan finna något positivt och affirmativt att säga om traditionell kultur. Men det är klart, de som gjorde studien ifråga var fysiker, inte humanister...! Det var Ralph Kenna och Pádraig MacCarron vid Coventrys universitet. Pdf:en till deras rapport finns gratis att hämta här. Ska man verka som traditionalist vid dagens akademi har man sentimentet emot sig. Men nog finns det avvikande röster, progressiva högerfigurer som förmår ta sig fram och säga sitt, i Sverige och utomlands. Framför allt utomlands.

Kenna och MacCarron studerade bland annat Beowulf och Odysséen. Dessa verk förtjänar att lyftas. Jag har själv gjort det, bloggat om båda: den gamla nordiska sången här, sången om Oysséus irrfärder här.

Beowulf är nordisk och jag skrivit en hel del om det gamla Nordens sagor. Här skrev jag t.ex om Rolf Krakes saga, en 500-talslegend som tangerar Beowulf eftersom kung Adils nämns. Här var temat det enligt vissa mytiska Bråvalla slag och här var temat ett annat slag, slaget vid Fyrisvall.

Jag har även skrivit om mer sagoaktiga ämnen. Här var t.ex temat folksagor. Jag skrev där om särarten i det svenska i dessa, en förvisso knepig sak eftersom stoffet ofta är importerat. Detta är en sann stridsfråga: svensk särart förnekas ju av dagens elit. Men i sagoartikeln var min dragning denna:
[I] Fridtjuv Bergs samling "Svenska folksagor" från 1899, omtryckt in i våra dagar (...) finner man sagor som "Prins Hatt under jorden", "Vallpojken och älvekungen", "Lilla Rosa och Långa Leda", "Prinsessan på glasberget" samt "Silvervit och Lillvacker" samt, som nämnt, "Östan om solen och nordan om jorden". Förlagorna och de, ska vi säga, reducerade skeletten till dessa må ha uppstått utanför Svea rikes gränser. Men de har kommit hit en gång i världen, sannolikt under medeltiden, och sedan traderats, byggts på, broderats ut och fått den form som Berg återger dem i.

Kanske har han själv bidragit med en och annan formulering, han liksom Gunnar Olof Hyltén-Cavallius som också gav ut en dylik samling ("Svenska sagor och äventyr", 1844). Men detta är precis vad kultur handlar om: det är fråga om överlagringar, ett medskapande genom seklen. En PK reduktionist tänker väl att om förlagan till en viss svensk saga kan påvisas i utlandet, då försvinner obönhörligt allt som av oss byggts på och lagts till. Det räknas inte, offras på reduktionismens bål. Det är svart eller vitt. Och det är en robotaktig inställning, en kulturfientlig, binär tankemodell. Man överproblematiserar det svenska idag. Finner man EN detalj i ett komplex som inte är svensk så har den aldrig överhuvudtaget funnits som svensk företeelse. Ta till exempel resonemanget om julgranen: kan det påvisas att detta bruk uppstod i Tyskland 1848 så får vi aldrig räkna oss till godo den svenska traditionen på detta område ens från det datumet, det reduceras och förnekas med nihilistisk frenesi.
Jag fortsatte sedan med att säga detta:
[I] den mån vi talar om "svenska sagor" så är detta ett sedvanebegrepp. Många sagor kan nog hänföras till utrikes källor. "Prins Hatt under jorden" förekommer allmäneuropeiskt och kan i sin tur återföras på den grekiska sagan om Amor och Psyche. Det där om brud som förs iväg till konstigt palats med brudgum hon inte får se är det bärande temat. Men för den skull är ju inte "Prins Hatt"-sagan osvensk. Vi får se helheten här; sagan är grekisk och europeisk OCH svensk. Genom sina metamorfoser har den tagit till sig lokalfärg både från Hellas, Västeuropa och Sverige, i sistnämnda fallet med mossa och tallar och "solen som går i skog". Men att se en dylik holism överstiger nog förmågan hos dagens normaltypsintellektuell. För dem är saker antingen svart eller vitt, svenskt eller icke svenskt, på eller av. Men koppla på hjärnan då, upprätta kontakt mellan båda hjärnhalvorna och kom ut i en mer fruktbar tankevärld. Kom in i 2000-talet!
Man måste se helheten. Man kan inte svart-vitt tänka "antingen är en saga svensk eller så är det inte svensk alls". Dylik dualism är passé. Det är 2012 nu och holism är tidens melodi.

Relaterat
Beowulf
Slaget vid Fyrisvall
Nibelungens ring: hela scenariot
Svenska folksagor
Rolf Krakes saga
Svensk amazon
Bild från Ludwig II:s Linderhof i Bayern.

12 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi får se helheten här; sagan är grekisk och europeisk OCH svensk.."

Ja se där, Svensson lovsjunger den mångulturella tanken :)

Svensson sa...

Influenser från Europa, är det mångkultur? Ordet har kommit att betyda något annat men visst, influenser från västerlandets traditionella sfär är essentiellt. Som indolog inspireras jag även av utomeuropeiska sfärer. Men erkännandet av ideell stimulans utifrån ska inte betyda att man sedan måste importera halva världen till kungariket Sverige. Det där som du vill, du som är antivit och svenskfientlig.

Anonym sa...

Ja var tror du tex grekerna som du nämner har fått sina influenser? Bara inom det nuvarande europas gränser?

Svensson sa...

Grekerna tog emot kulturella influenser från öst. Men när det gällde att fysiskt berikas av dem sa man nej vid Marathon, Plataea och Salamis.

Anonym sa...

Mer allmänt är det väl så att all ahar tagit emot influenser från alla, det är bara frågan om hur snävt man sätter ramarna.

Du vet, spårar man ditt eget ursprung bakåt i tiden så kommer man till slut till en neger :)

Svensson sa...

QED, du är antivit. Sa jag inte åt dig att dra?

Anonym sa...

Va?

Svensson sa...

I tråden om Peter Madsens Valhalla lovade du ju att sticka. Du har gjort ditt på denna blogg. Du är en antivit, svenskfientlig trollare som förpestar varje inlägg med dina vridna, grälsjuka kommentarer.

Anonym sa...

Men det är ju ingen annan som kommenterar nånting här, vill du verkligen ha det så?

Do enstaka positiva kommentarerna fattar ju alla att du har skrivit själv, så om det inte ska bli helt tomt och tyst och fullt av spindelväv här får du nog låta även de oliktänkande, icke politiskt korrekta att posta här :)

Svensson sa...

Som sagt, avvikande röster som kommer med sakargument har alltid sin plats här. Dock ej ironiska spammare och antivita aktörer.

Jaså, har jag skrivit kommentarerna själv? Nog har jag fantasi, nog kan jag formulera mig, men att dikta ihop ett kommentarsfält som detta är bortom min förmåga. Det ska jag villigt erkänna!

Dig anonym, dig frågar jag igen: är du antivit?

Anonym sa...

Nej jag är inte antivit. Jag är svensk, vit, rakad skalle och dr Martens. Jag firar midsommar och nationaldagen, och skulle nån försöka hindra mej åker dom på stryk. Ok?

Däremot förbehåller jag mej rätten att ifrågasätta den typen av rasistiskt trams som du ägnar dej åt här.

Intressant är ju åxå att den tråden du tar som exempel (som är rätt underhållande i sin galenskap) även den slutar med att du hotar med att inte publicera inlägg osv.

Tonen i dina egna blogginlägg kan nog åxå stundtals betraktas som rätt "grälsjuk", och då får man nog stå ut med att andra anlägger ett liknande tonfall.

Det blir lite ironiskt, i det lilla universum som är din blogg är det ju du som representerar det politiskt korrekta, och du som försöker tysta dom som inte stämmer in i hyllningskören.

Svensson sa...

"Nej jag är inte antivit"... Så säger alla antivita.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)