måndag 20 augusti 2012

SvD: omdaning på gång


Det går dåligt för SvD. Självaste chefredaktören Lena Samuelsson säger till branschtidningen Resumé: "Det kommer att krävas kraftiga besparingar." Allt måste göras om, både print och webb. Man frågar sig bl.a hur man ska kunna ta betalt för webb. Frågan är om ens det hjälper. SvD har inte på långa vägar de läsarvolymer som DN har. Det märker jag själv på mina trafikflöden: om jag länkar till likvärdig nyhet både på DN.se och SvD.se så får jag avsevärt fler läsare från DN än från SvD. Men det är väl symptomatiskt för rollen som "andratidning", "alltid näst störst" som SvD haft i det svenska medielandskapet så länge jag kan minnas. dn resumé resumé resumé ft

Minsann: jag ser det hela från min ståndpunkt. Jag läser iofs både SvD.se och DN.se. Men jag är ju bloggare. Random nätläsare tycks välja DN för att få sig sin dagliga morgontidningsdos.

Jag läser både DN och SvD på webben. Jag skulle dock inte betala för dem. Jag vill inte ha papperstidningen. Jag fick nog av papper under min tid som tidningsbud.

Det är inte bara SvD som går dåligt. Alla svenska dagstidningar har problem skriver DN idag. Internet och gratistidningar dränerar läsare från de stora tidningsdrakarna. Alla har svårt att ta betalt för webbtjänster. Och gratistidningar är här för att stanna. Här håller jag med ekonomigurun Max Keiser som 2000 sa att "[e]verything is inescapably going to a price point called free".

Det ser ju illa ut det där. Gammelmedia tappar. Men de lever. Det finns alltid en seghet i systemet, en seghet i folks vanor. Folk (idag iofs ofta = äldre folk) vill ha sin tidning. Jag jobbade som tidningsbud i Uppsala på 00-talet och då noterade man ett och annat. Som att en viss prenumerant av en viss datalista att döma haft sin UNT sedan 1968, årligen och dagligen. Folk har sin tidning dag ut och dag in. Men visst, denna skara minskar. Unga skiter i morgontidningar och tar gratistidningar om de ens bryr sig. Man surfar på nätet och slöläser lite här och lite där.

- - -

Åter till SvD. Den, kan jag meddela, går inte att få hem i brevlådan på morgonen norr om Sundsvall (eller var det norr om Gävle). SvD har sedan några år har gett upp Norrland, de har alltid varit små där och nu är det helt kört. Detalj: en bekant hade svårt att få sin prenumererade DN omställd till sommarstugans brevlåda, Norrlands inland. Få den med posten gick inte heller. Men SvD, som inte har morgondist i Norrland, kunde gladeligen skicka tidningen med posten. Alltså bytte vännen till SvD för gott. Och han tycks ha gillat bytet.

SvD har alltid haft rätt liten upplaga. I Uppsala på mina distrikt (jag jobbade lite här och var, både i city och i närcity) var alltid UNT störst (typ 4-5 buntar per dag), sedan hade DN cirka rejäla två buntar per dag, och sist kom SvD med en liten bunt på 20-30 ex. SvD ökade iofs lite efter omgörningen till tabloid 2000. Men sedan tog DN (och UNT) efter detta format så SvD sackar alltid lite efter.

DN skrev om tidningarnas problem. Nåväl, men det är, vill jag hävda, inga problem för nyhetsförmedling as such. Den är del i det system som heter internet och som jag älskar. Det händer saker i världen och mer är på väg. Nyhetshösten blir, som man säger, intensiv. Och det blir fokus på goda nyheter. Det är bara en känsla jag har.

Relaterat
Tidningsbud: så funkar det
Memoarer
Jakten på Minilorden
Möte med Mannerheim
Harlan Ellison
Bacovern till Castanedas "The Second Ring of Power".

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (99) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)