lördag 11 augusti 2012

Världsläget augusti 2012


Hur går det i Syrien? Det går bra. Det blir inget krig = ingen intervention. svd dn dn dn dn dn ft




Det blir inget krig i Syrien. Det har jag sagt förr. Regimen rensar upp, det är allt. Jag är ingen Assadkramare. Men jag är heller ingen som anser att man bör intervenera i varenda land man ogillar. Därför gläder det mig att Makternas planer på att gå in och rumstrera i Syrien hejdats.

Planerna har hejdats, verkligen...? Jo. Jag menar, visst, USA:s Hillary Clinton åker nog runt i regionen. Nyss var hon i Egypten, nu är hon i Turkiet. Vad uträttar hon då? Jag tror: det blir mest att hon snackar och fikar. Turkiet har t.ex på papperet en stark armé, helt klart, men jag tror sentimentet är emot varje form av större krigsoperation. Ja, varje form av handfast engagemang. Så det blir nog inga avtal med Syriens grannar att de ska slå till mot landet. Detta vore annars vad USA kunde önska, eftersom USA saknar egen vilja och förmåga att kriga i regionen. Mer om USA:s krigsvillighet senare.

- - -

Man strider om det syriska Aleppo. Syriens regim strider mot rebeller i denna nordliga stad. Se här för striderna i början av augusti. Och sedan i onsdags uppges regimens styrkor vara i färd med att jaga bort rebellerna från staden. Vi får se hur det går. Men på det hela blir det nog ingen repris av Libyen: ingen flygförbudszon, ingen FN-blockad. I fallet Syrien motsätter sig ju Kina och Ryssland en FN-aktion. Men, frågar sig vän av ordning, vad gör egentligen det? USA och England agerade ju på egen hand i Irak och Afghanistan? Men USA:s president heter inte längre George Bush. Han heter Barack Obama. Han har en del kvar att bevisa, men han är inte på långa vägar så krigisk som Bush. Det är en annan tidsanda nu. Åren 1996-2003 sägs ha varit de bibliska "sju svåra åren". Och det var mörka dagar med 9/11, krig mot terrorismen och oprovocerade anfall mot Afghanistan och Irak. Ren, rå imperialism. 9/11 var enligt mig fejk, en false flag-operation avsedd för att kunna starta krig, döda, lemlästa och tjäna pengar på de vapen som USA förbrukade. Ren ondska...!

Men den världen har vi nu lämnat bakom oss. USA kan inte längre kriga på den nivå man kunde 2003. Obama medger i nyssnämnda länk att interventionismens dagar är över. Vad som återstår är flyginsatser med drönare och annat. Men inte ens det verkar USA pigga på att sätta in i Syrien. OK, Clinton sägs nu vilja ha en flygförbudszon över Syrien. Lycka till madame, men jag tror inte att någon sådan manick blir verklighet. Det gick i Libyen men det kommer inte att gå här. Flygförbudszon innebär bl.a ombasering av NATO-flyg till regionen, det innebär politiska processer för godkännande och det är en rätt omfattande operation. Opinionen i väst är emot dylika insatser. Och Ryssland och Kina är via FN motståndare till varje internationell aktion mot Syrien. Det har de varit från dag 1.

En flygförbudszon är enligt mig en omskrivning för krig och tidsandan är emot nya krigsäventyr. Det är tidsandan! Earth's rearranging, big wheels are turning / look my son, the weather is changing som Massive Attack sjöng 1992. "Hymn of the Big Wheel" hette låten. Det är tidens melodi, inte "Burn baby burn".

Världen är inte fri än. Men detta år har sett vissa steg i rätt riktning. Jag har bloggat om det. Som detta med Syrien; det blir ingen kuppartad invasion. Och vad gäller vissa andra skumrask som man tidigare förnekat så erkänner man nu sanningen, som i Roswell.

Världen är på väg åt rätt håll. Jag vet det, jag ser det i nyheterna, jag hör det ryktesvägen. Och jag ser det i mina drömmar. Detta drömde jag t.ex natten till fredag:
Jag är ute och går. En person står på en trottoar och talar. Jag ser honom i profil: lång spetsig näsa, stor mössa, bylsig rock. Han säger: ”Även om A och B så är världen på väg mot dåliga tider”. Jag stannar till och säger:

- Nej du har fel, vi är på väg mot goda tider.

Han protesterar. Men jag säger:

- Ska vi slå vad?

Men han vill inte slå vad.

Jag lämnar honom euforisk, övertygad om att vi är på väg mot paradisiska tider.
Detta är min verklighet. Snart är den även din.




Relaterat
Profetia i mars
Strid i stad
USA:s återtåg
Dementimaskinen stannar
9/11

5 kommentarer:

Markus Andersson sa...

Bra med optimism, men låt oss inte glömma att djävulen är synnerligen slug, i vår tid, liksom i alla andra tider.

/ Markus Andersson

Svensson sa...

Jag vet, man kan ha sina reservationer. När jag säger sådant som att PK är död och att Expo är maktlösa brukar jag få kritik för att jag är lättsinnig. Kritikerna kan hävda att Expo ännu har mycket makt och fulla kampanjkassor. Men då hävdar jag att Expo ideologiskt befinner sig på reträtt. ("Det mångkulturella samhället är inget paradis" - Daniel Poohl 2012)

Det är som inför fälttåget i väster 1940: de allierade hade mer trupp och mer pansar men deras taktiska idéer var föråldrade. Anfallaren hade färre tanks men smartare idéer om hur de skulle användas.

Det var planeringen som vann, doktrinen och de taktiska idéerna, inte vapnen per se. Visst måste man även strida, man kan inte planera ihjäl fienden; agreed. Men dagens strid är litegrann som öppet mål, vad än PK-regimen gör förlorar de. Och utrikespolitiskt så utför Clinton mfl sitt rutinmässiga handlande men sentimentet är emot deras agenda, tidsandan är emot intervention. Neoconfalangen är inte på långa vägar så mäktig idag som för tio år sedan.

Markus Andersson sa...

Det är svårt att spå. Min kristallkula är grumlig.Det finns så mycket irrationella drifter bland människorna. Allt kan svänga om tex ett nytt 9/11 inträffar som du själv tror var ett falsk flagg attentat( precis som jag själv tror). Vill inte vara pessimist, men mitt hopp ligger i att fler nationer på allvar gör uppror mot storimperiet och återtar sin nationella integritet. Priset kan bli mycket högt, men det är värt det, alternativet är slaveri.

Johan Hansson sa...

9/11, .."falsk flagg attentat" Nja.. Det är lite som när CIA började odlade Narkotika i industriell skala i gränstrakterna runt Laos under Vietnam kriget.. efter ett tag förlorar man kontrollen över verksamheten, nyckel personer byter sida, verksamheten privatiseras, felrekryteringar (för att uttrycka det milt) etc.

Men att därifrån säga att USA regering jobbar hårt för att importera knark är lite "over the top"..

Svensson sa...

Sant är att USA är ett mer nergånget land nu efter 9/11, de följande krigen och allt det där. Men gällande dessa konspirationer så planerar de nog inte alltid långsiktigt, det är the big buck som gäller, härska med järnspira och damn the consequences.

Det handlar om att spela spelet till det bittra slutet helt enkelt. Ju mer dess bättre. Storslägga, inte finlir.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)