måndag 12 november 2012

Film och TV


Jag ser filmer ibland. Film och TV.

Jag såg t.ex den andra Austin Powers-filmen nyligen. Den var bra.

Häromveckan sände de så en nyare Star Trek-film. Den hette kort och gott "Star Trek" och var från 2009. Men jag orkade inte se den. Groteska aliens med utväxter i ansiktet? - Nej tack, då föredrar jag plejadiska aliens som ser ut som vi.

TV kör många deckare. Rätt välgjorda och så. Men helst vill jag se tyska deckare, gamla deckare. Jag menar, varför inte köra dem i repris? Varför inte ha gamla avsnitt av "Tatort", "Den gamle deckarräven" och "Hansi und Creuff" på eftermiddagarna? Det vore skönt att som omväxling få se lite tyska miljöer och tyska ansikten, istället för dessa ständiga jänkefejs under Californiens feta sol. Den fuktigare europeiska luften ger ett helt annat ljus. "Men vi har ju engelska deckare" invänder vän av ordning - men då säger jag engelska deckare är engelska och inte tyska, där ligger problemet...

Nåväl, apropå fetsolen så filmas det ju inte så mycket i Hollywood/LA/Californien numera, nordligare stater och självaste Canada har ryckt fram som filmplejs. Det har varit välgörande för bilddjupet, för fotot och atmosfären, eftersom luften är fuktigare i dessa nejder. Californiens subtropik var kanske bra i filmens barndom, men idag får man bättre bild i nämnda nejder. New York har ju ryckt fram som filmstad på sistone också, och det kan vara ett tecken på samma sak: bort från Hollywood, go east!

Men visst, nu har man delvis återvänt till LA. "Life" från 2008 spelade t.ex där och gjorde det bra. Som jag sa i länken. Där jag också ger viss uppskattning åt LA-fotot.

- - -

Film och TV, TV och film. En bra TV-film var den "Hamlet" som visades våren 2011. Engelsk. Hamlet spelad av den där Doctor Who-snubben, David Tennant heter han visst. Det var en, kan man säga, varsamt moderniserad Hamletuppsättning, men inte överdrivet bildstormande, punkig och "originell" så som Lars Noréns variant som gick ungefär samtidigt.

För övrigt kan jag säga att den bästa Bonfilmen är "Octopussy" från 1983. Jag har sagt det förut och säger det igen.

Den bästa krigsfilmen är för sin del "Okänd soldat". Här kan man antingen se Laines från 50-talet eller Mollbergs från 80-talet. Det är dött lopp nästan, även om Mollbergs vinner på målfoto eftersom han inte har någon smetig filmmusik.

Sist då, vad vill jag rekommendera för film? Jag kan säga att "The Misfits" med Monroe och Gable är bra, tungt emotionell men inte påfrestande pjunkig. Så vitt jag minns det.

Relaterat
De glömda själarnas ö (2008)
Drömmar (1990)
Kurosawafilmer
"Life" levererade
Tron (1982)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)