tisdag 25 december 2012

Blue Öyster Cult: Astronomy


År 1974 gav Blue Öyster Cult ut sitt tredje studioalbum. Det var "Secret Treaties". En märklig låt var här "Astronomy". Texten skrevs av Sandy Pearlman och musiken av Al och Joe Bouchard.

"Astronomy" förekommer alltså på "Secret Treaties" från 1974. Den förekommer även på "Imaginos"-LP:n (1988). Den blir därmed del i narrativet om aztekspeglar, första världskriget och utomjordingar. Aktörer i texten är Suzy, Carrie och "Desdinova". Vad Suzy och Carrie har gemensamt kan man spekulera över. Liksom mycket annat. Som helhet är i alla fall denna låt magisk.

Strängt musikaliskt är 1974-versionen bäst. Det är underförstått den jag hänvisar till nedan när det gäller arrangemanget. Och texten är synnerligen diffus, synnerligen gåtfull, men det är ingen frustrerande gåtfullhet utan en förtrollande:
The clock strikes twelve and moondrops burst
out at you from their hiding place.
Like acid and oil on a madman's face,
his reason tends to fly away.
Like lesser birds on the four winds,
like silver scrapes in May,
now the sands become a crust
and most of you have gone away.
Jag har ingen aning vad detta betyder. Men det är mer än bara atmosfär, det bärs av ett patos. Notera annars klangen i "like acid and oil on a madman's face", detta är ren poesi. Tro mig, jag vet! Notera även hänvisningen till "four winds", som ska återkomma.

- - -

I andra versen introduceras våra kära Suzy och Carrie. Den senare säger:
Come Suzy dear, let's take a walk
just out here upon the beach,
I know you'll soon be married
and you want to know where winds come from.
Well it's never said at all
on the map that Carrie reads,
behind the clock back there you know
at The Four Winds bar...
Det är en pianoballad detta, synnerligen avskalad. Och fortsatt gåtfull! Vad är det för karta som läses, vad är det för klocka? Hur som helst tar låten fart nu, elgitarr och trummor kommer in. Rytmen ändras men texten är alltjämt poetisk:
Four winds at The Four Winds bar,
two doors locked and windows barred,
one door left to take you in,
the other one just mirrors it.
Hellish glare and inference,
the other one's a duplicate,
the queenly flux eternal light,
or the light that never -
never warms...
Sista raden upprepas ett par gånger och så saktar låten in igen: de var mästare på tempobyten Blue Öyster, kanske för att trummisen var bandets kapellmästare och arrangör. Al Bouchard styr skeppet, det måste till en fast hand för att göra snygga tempobyten.

- - -

Har ni fått nog? Låten fortsätter med ekon från första versen. Den gåtfulla storyn eller atmosfären ska utvecklas vidare, frågetecken må finnas men nu är man så inne i låten att man inte bryr sig:
The clock strikes twelve and moondrops burst
out at you from their hiding place.
Misse Carrie nurse and Suzy dear
would find themselves at Four winds bar.
Nu kommer rader som alltid fångar mig, nu är det allvar:
It's the nexus of the crisis
and the origin of storms,
just the place to hopelessly
encounter time, and then came me.
Vem är då detta "jag"? Jo, det är en gåtfull aktör, en nyckelperson i Imaginos-mytologin:
Call me Desdinova, eternal light,
these gravely digs of mine will surely prove a sight.
And don't forget my song,
fixed and consequent.

Så saktar tempot åter in; vi får lite pianoklink och gitarrtoner också -- och sedan är det full gas mot oändligheten, ovanpå vilket Blooms märkliga stämma upprepar "Astronomy..." ett antal gånger, det låter bättre än jag kan beskriva.

Ekstasen är nära. Sist sjungs det: "Astronomy.... a star". Vilken stjärna då om jag får fråga? Det vet man inte, men jag vet att det är en enorm låt detta, poetisk på alla plan och med en synnerligen suggestiv text. Att bara stapla gåtfulla ord på varandra är ingen konst; här gifter de sig emellertid med musiken till ett fulländat helt.

Relaterat
Castaneda: The Fire From Within (1984)
Ian Gillan Band: Clear Air Turbulence (1975)
Enhörningens Tid, del 1
Akira Kurosawa (1910-1998)
Överlägsen teknik
Collage av LS

2 kommentarer:

Newb rush sa...

Så intressant att du skulle posta om det här just nu... jag tycker detta liknar lite att läsa uppenbarelseboken, först betyder det ingenting, men sedan ser man sig omkring och inser att det kan mycket väl handla om något specifikt i vår nutid.

Well it's never said at all
on the map that Carrie reads,
behind the clock back there you know
at The Four Winds bar

kolla in denna: http://www.dn.se/resor/newyork/new-york-fran-den-hemliga-sidan

Sedan:

The clock strikes twelve and moondrops burst
out at you from their hiding place.
Like acid and oil on a madman's face,
his reason tends to fly away.
Like lesser birds on the four winds,
like silver scrapes in May,
now the sands become a crust
and most of you have gone away.

hittade inga bra exempel på vad jag menar här men kolla dessa:
http://www.gamefaqs.com/snes/588278-desert-strike-return-to-the-gulf/images/screen-4

http://www.mobygames.com/game/dos/desert-strike-return-to-the-gulf/screenshots/gameShotId,8294/

Det är screenshots från det gamla spelet Desert Strike, vilket såhär i efterhand uppenbarligen handlar om Libyen-kriget. Planerat i förväg, va? va?

Tänker här på "madman" och hur det verkade handla om oljan, liksom "acid" giftiga anklagelser om våldtäkter i Libyen och mer konkret: att Mubarak skulle ha använt någon extra stark (förbjuden) tårgas mot demonstranter i Egypten.

his reason tends to fly away.

Ingen lyssnade på Gaddaffi's resonemang om Al-qaida som lägger piller i ungdomarnas kaffe, de trodde att han menade bokstavligen, egentligen var det en liknelse för att sätta griller i huvudet på ungdomarna, falska löften om demokrati.



Man kommer vidare till:

one door left to take you in,
the other one just mirrors it.
Hellish glare and inference,
the other one's a duplicate,
the queenly flux eternal light,
or the light that never -
never warms

"Håll dig till höger svensson, annars slutar det med en smäll", minns du den?

Ta dörren till vänster, in till den skattefinansierade välfärden, den borgerliga alliansen stjäl sossepolitiken, det finns inget egentligt alternativ (one door left to take you in,
the other one just mirrors it)

or the light that never -
never warms

leder till ett hårt samhälle där alla säger sig vara solidariska men egentligen använder ursäkten "jag betalar skatt, jag har gjort mitt (förbjud tiggeri, så slipper jag känna se dem och känna skuld)"

Svensson sa...

Visst, texten till "Astronomy" är mångtydig och inbjuder till spekulationer. Och Sandy Pearlman som skrev den drev det hela åt mörka nejder: "nexus of the crisis and the origin of storms". Hela Imaginos-mytologin sägs handla hur världen slängs i kaos i och med första världskriget.

Men jag tycker mig se andra tecken i världen idag än kriser. Jag har sagt det förr på bloggen, sedan i mars 2012, att det är slutkrigat i världen. Syrien blir inte ett nytt Libyen. I september skrev jag t.ex:

"Världens ögon är fokuserade på Syrien. Men någon FN-intervention blir som synes inte av. Och USA är för svagt för att agera själv. 2001-2003-sentimentet då man gick in i Afghanistan och Irak och beredde sig på att ta Iran - det sentimentet är passé. Det är en annan värld nu, en fredligare värld. Det går inte längre att få med länderna på ännu ett Libyenäventyr. Det globala samhällsklimatet har svängt.

Man kan säga: trendbrottet från 1990-talet håller i sig. Under kalla kriget var krigen fler och blodigare. Än krigas det men intensiteten är idag lägre, avsevärt lägre. Det sa konfliktforskaren Peter Wallensteen i en rapport nyss."

Vissa krafter tycks ha velat ha storkrig 2012. Man försökte med Syrien, man försökte med den där riggade Muhammedfilmen och betalda provokatörer i Libyen i september, man försökte med Israels minikrig mot Gaza i november. Men det har inte blivit något av det. Och det kommer inte att bli något. Gräsrötterna har sagt nej - globalt. T.ex bildades tidigare i år en Facebookgrupp för fred mellan Israel och Iran, varom mer här. Den har växt flerfaldigt.

Mycket kan sägas om det fredssentiment jag tycker mig se. Men jag avslutar med detta: 2011 kunde MSM hetsa mot Iran som om de hade en atombomb. Den lögnen har synats om MSM spelar inte den visan längre. Det är en av många indicier på att 2013 lovar att bli som 2012, dvs fortsatt fredligt. Det är min gissning.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)