onsdag 15 maj 2013

Om man är en vit nationalistisk författare, då blir man automatiskt kontroversiell



Jag heter Lennart Svensson. Jag har skrivit romanen "Antropolis". Om den sa Mats Linder i Nova SF nr 20: "Lättläst och personligt språk, massor med tankar och resonemang, sympatiskt innehåll."


Jag har skrivit "Antropolis". Jag har även översatt Mikael Jalvings "Absolut Sverige" (2012). Nog finns det fler danskkunniga skribenter än jag i detta land, men vid tiden var jag den ende som kunde hjälpa Thomas Jackson med detta projekt.

Jag har alltså bidragit till den svenska utgåvan av Jalvings regimkritiska rapportbok. Och jag har skrivit ett flertal romaner. Jag anses vara kontroversiell. Det är den slutsats jag drar av dessa incidenter 2011-2013:
. Från 2009 fick jag ha en tråd på SoldForum som länkade till mina pdf-böcker. Nu får jag inte ha det längre. Admin antydde orsaken i ett pm: bland annat för att jag är för kontroversiell. Min motfråga har ännu inte fått något svar.
. Enligt Expos Alexander Bengtsson är jag en fara för demokratin. Ingen annan svensk författare torde ha fått en sådan beteckning.
. Mina böcker skildrar vita människor som gör vita saker: implicit whiteness. Det är inte gångbart för dagens "elit".
. På Skalmanforum copypastade någon i vintras min motpolsartikel om Peter Englund. I debatten som uppstod angreps jag. Då försvarade jag mig. Då blev jag avstängd i en månad "för att ha postat ett politiskt inlägg". Tillbaka efter avstängningen har jag frågat admin om jag får ha en tråd med länkar till mina pdf:er. Inget svar har ännu kommit. Antagligen är jag för höger för detta vänsterforum.
. Jag anser att invandringen ska diskuteras. Jag anser att invandringspolitikens prioriteringar ska diskuteras liksom alla andra samhällsfrågor. Få andra svenska författare hävdar det idag.
Summa summarum: Svensson är kontroversiell, ett hot mot demokratin och En Skum Typ. Vad är det då för Hemska Saker jag skriver i mina böcker?

Om vi koncentrerar oss på "Antropolis" kan detta sägas.

Romanens handling utspelas 2165 i staden Antropolis. Berättarjaget Jenro Klao har mötts av en stad i ruiner, men han börjar rycka upp den ur dess letargi. Han får hjälp av andra nykomlingar, andra visionärer som han. Men därmed är inte allt frid och fröjd. Det uppstår en konflikt mellan modernism och traditionalism: även om man är upplyst, andlig och modern, måste man inte också ha länken bakåt också, till flydda tider och generationer...? Jenro Klao ser det som sin uppgift att återuppliva Traditionen i Antropolis' hotande nivellering.

Detta är upplägget för "Antropolis". Det är en filosofisk roman om en stad i framtiden, litegrann som von Harbous "Metropolis", Jüngers "Heliopolis" och "Vi" av Samjatin.

Hur är det då med det kontroversiella, med högerprägeln? Detta med traditionens roll har jag redan nämnt. Ingen annan än jag skriver om sådant här idag. Och vidare så är "Antropolis" en underförstått vit roman. Det är, som jag talade om ovan, implicit whiteness. De människor vi möter förutsätts vara vita västerlänningar med vårt sätt att gå, stå och tala. Och detta är, som sagt, kontroversiellt för dagens smak, för dagens "kulturelit".

Boken kostar 148:-. Den är på 205 sidor i hårdpärm, numrerad och signerad.
Du köper den här.


Relaterat
SF-Bokhandeln: Antropolis
Autointervju
Jalving: Absolut Sverige (2012)
Evola: Ride the Tiger (1961)
Fuller: The Generalship of Ulysses S. Grant (1929)
Norrbro på 50-talet med Livgardet till häst

1 kommentar:

Svensson sa...

Jag läser just nu "Tintin i Amerika": gängse praxis för understundom äventyr.