lördag 15 juni 2013

Jag har drivit denna blogg sedan hösten 2007. Och inspirationen är lika stor nu som då


Sommaren är här. Då kan det vara dags för en följetong.


Ni kanske har haft oturen att stöta på PK-fanatiker. Ni vet sådana där som säger "vad är en svensk, definiera svensk". Den där repliken har alltid slagit mig som en aning maskinell och robotaktig. Och i en berättelse jag nyss skrivit förekommer denna replik i munnen på artificiella varelser, veritabla PK-kloner, klonade av en svenskfientlig operatör.

Den storyn kommer i juli på denna blogg, hade jag tänkt. Det blir en följetong, en serie med mer än tio avsnitt. Planen är att köra ett avsnitt om dagen, så där som morgontidningarna brukade göra när de hade sommarföljetänger. Kanske har de det än. Kanske bjuder de än på någon Politiskt Korrekt, svenskfientlig deckare om somrarna. Well, jag bjuder på det rakt motsatta -- fortsättningen av Melina Starrs äventyr, nu med svenskfientligheten som måltavla. "Melina Starr, agent i befrielsen av Sverige" ska äventyret heta. Som sagt, i början av juli drar det igång, om Gud så vill.

- - -

Denna följetong är alltså Melina Starrs nya äventyr. Hon har haft följetänger förut på bloggen, som denna och denna. Hon har både varit andlig sökare, polis och lite till. Så det finns bredd i detta narrativ kallat "Melina Starr". Vad gäller andlighet och esoterism har jag skrivit om det sedan 2007, då bloggen startade. Jag har för mig att alla läsare inte gillar sådant. Nytillkomna läsare kan alltså härmed varnas: sedan starten har denna blogg recenserat sådant som Castaneda, David Wilcock och liknande. Om du ogillar allt detta, lämna bloggen omedelbart. Ingen säger åt mig vad jag ska skriva om. Men vill du vara med och debattera sakerna i respektfull anda, är du såklart välkommen att delta.

Denna blogg har alltså funnits sedan 2007. Ett axplock av inlägg genom åren kunde vara dessa. Det är en viss slagsida åt märkliga aspekter på Sverige, inte kritiska och politiska utan bara intressanta:
. 2007: en titt på TV-huset på Gärdet, inspirerat av bloggaren Hax
. 2008: en samling stories om typer i vårt land
. 2009: en hyllning till bilföretaget Koenigsegg
. 2010: reflektion över att hantverk inte ska bedrivas för perfekt, perfektionismen får inte härska oinskränkt
. 2011: reflektioner kring Tranströmers Nobelpris
. 2012: ett bildreportage från Mannaminne i Nordingrå
Nog har bloggen förändrats en del sedan starten. Bloggen var inte lika polemisk i början. Men som jag säger i dagens rubrik: inspirationen är densamma nu som då. Jag har aldrig lagt upp någon plan för bloggen. Jag har bara haft idén att skriva om det som intresserar mig. Och det har jag gjort sedan hösten 2007. I mixen av ämnen (politik, litteratur, andlighet) och former (noveller, resereportage, recensioner) har sedan något slags själ för denna blogg uppstått.

Det tar tid att få en blogg att sätta sig. Jag menar: när jag startade Galaxen var jag redan van skribent. Men att få till rätt ton i blogginläggen, i bloggen überhaupt, det tog sin tid märkte jag. Mitt tips för skribenter, även vana sådana, är därför att i bloggen ta ut svängarna lite, vara en aning respektlös. Du skriver inte i MSM, du är en bloggare som skapar profil genom att vara unik. Det finns nog många bra bloggare, folk som "kan skriva" -- men kan de blogga...? Kan de skriva så att folk återvänder...? Där är det stil och persnlighet som avgör.

Ungefär som i krogvärlden. Om du har två likvärdiga krogar i en stad, krogar med lika bra mat -- vilken kommer att dra mest folk? Svar: den som har en ägare som förmår sätta sin prägel på stället, yttrat i sådant som att gå runt i salongen och sprida trevnad, stå i baren, göra allt -- allt som förlänar atmosfär och personlighet.

Ty att driva krog och bara laga bra mat räcker inte. Bra mat är ett måste. Men personlighet är också viktigt. Detsamma är det i bloggvärlden. Att skriva vederhäftigt. Och med personlighet. Det är melodin. Och det är det som gör det kul att fortsätta. Det här är inte någon reserv-DN, det här är Galaxen. Halleluja.


Relaterat
Wilcock: The Source Field Investigations
Melina Starr, 35, kriminalpolis
Melinas resa
Castaneda: A Separate Reality (1971)
Castaneda: att vara krigare
Castaneda: citat
Castaneda: The Eagle's Gift (1981)
Målning: prins Eugen

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)