onsdag 11 september 2013

Jag har länge sagt att det inte blir någon Syrien-intervention, nu har jag fått det bekräftat


Obama sa igår att han skulle söka en diplomatisk lösning i Syrienfrågan.




Han ska alltså inte ens be kongressen besluta om krig eller fred. Den optionen är för tillfället satt på väntan. Nu ska det förhandlas.

Och jag tror i detta fall på Obama. Detta kommer att gå vägen. Tidsandan är helt emot krig. Obama vill inte kriga och så blir det. Det blir ingen intervention. Syrienkrisen kommer, på sikt, att biläggas fredligt.

Så är det och det har jag alltid sagt. Jag har ju följt Syrien i över 1,5 års tid. Och jag har aldrig riktigt trott att någon intervention skulle ske. Kolla själva, här är hela Syrientråden. Jag har haft rätt hela tiden. Jag skrev till exempel detta 22 maj i år:
Elitklubben som styr världen har försökt skapa kaos i Syrien i två års tid. Men det har misslyckats. Det har av detta inte blivit något nytt Libyen, med intervention, flygförbudszon och annat tjafs.
Jag skrev så i maj. Och nu är det september och fred är i sikte.

Så jag ser ingen framtid för MSM:s krigsmånglande. Västvärldens media har varit helt övertygande om att det skulle bli krig: alla journalister, och merparten experter, har sett kriget som oundvikligt. Men kanske har MSM börjat fatta att det är fred som gäller nu. Inte krig. Kanske har man börjat hamna rätt i tidsandan. Välkommen i det gröna i så fall.

- - -

Jag har haft rätt. Redan i mars 2012 sa jag det: "det blir inget krig". Nu har det förstås krigats i Syrien sedan dess: inbördeskrig. Men det har inte blivit storkrig och intervention. Det är min poäng.

Det blir inget allmänt MENA-krig. Det blir till exempel inget krig mot Iran. Jag skulle önska att även internets aktörer började se sakerna så, dvs mer i synk med tidsandan. Att profetera krig är helt ute. Tack och lov.

Det blir som sagt ingen Syrien-intervention. Som en av få svenska röster sa jag det redan 2012. Och det blev inte intervention 2012, och det blir det inte heller i år. Tidsandan är emot fler elitföretag à la Libyen 2011, Irak 2003 och Afghanistan 2001.

Så jag kan säga som en svensk politiker, citerad på s 12 i "Att flyga är att leva":
Livet är skönt. Intet mål är för högt. Jag har haft rätt. Nu kan jag fara hem.




Relaterat
MacLaine: It's All in the Playing (1987)
Melinas resa
Modern asatro
Pilgrim i Stockholmskyrkor
Lär dig sanskrit
Swedenborg: biografi
Gråtrut vid Klara kyrka

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)