lördag 28 september 2013

Lennart Svensson: Camouflage (2011)


Hösten 2011 la jag upp romanen "Camouflage" på nätet. Du finner den här, fritt tillgänglig. [Länken är uppdaterad i november 2013.]


Det blir inget krig. Intervention i Syrien blir inte av. Det är mer eller mindre spikat. Tidsandan idag är klart emot krig. Men för er som ändå vill frossa i våld och död, här har jag lösningen: "Camouflage", en 200-sidig roman om ett krig av 1900-talstyp. Kontrahenterna heter "Gondavien" och "Mirotanien" och det är väldigt mytiskt, arketypiskt och dannt. Det är Krig Typ 1A helt enkelt.

Det förekommer strider. Det ska det göra i en krigsroman anser jag. Men det förekommer även mer nedtonade passager, avsnitt bakom fronten. Som detta, i kapitel 36. Där berättar huvudpersonen Camouflage om ett och annat. Som denna episod om en officerskollega som ogillade kriget:
Det var en gång under kriget, år 4 [skriver Camouflage]. Jag var på en stab, hade kontorsarbete bakom fronten. Min chef var major och jag var kapten. Just då hade man börjat kalla in 16-åringar, manskapsreserverna var uttömda så detta steg var nödvändigt. Men detta ogillade majoren, det sved i hans fina själ: ”Kära nån, kriget är hemskt”, sa han och såg ut över parken som skymtade genom fönstret.

Ja men skjut dej då din dumma djävel, tänkte jag... Inte så att jag jublade över 16-åringars snara bekantskap med fronten. Men bär man uniform, som jag och den där majoren, då måste man hålla stilen. Man får oja sig över kriget, visst får man det, men då får man ta av sig uniformen först. Och i uniform får man ha åsikter om övergrepp och så vidare men rimligt hårda bandage får man acceptera.

Det lustiga med denne major var att han deltagit i krig och stått i stålregnet så det räckte. Han var ingen tennsoldat. Men jag antar att man mjuknar med åren.

Man mjuknar med åren och så kommer väl även jag att göra. Men, kära läsare, skulle jag åter dra på mig uniformen och sitta på en stab och säga ”kära nån, kriget är hemskt”, gör då processen kort med mig: skjut mig. [s 171-172]
Romanen innehåller mer än så. En karta över krigets fiktiva landskap är denna:


Många har läst denna bok och gillat den. Som postaren Cats på Skalmanforum. Han sa: "Innehållsmässigt någonstans mellan Tintin hos gerillan (...) och Sven Hassels böcker”. Så är det med denna bok. Och du finner den här.


Relaterat
Camouflage
En nätoperation
Det blir ingen Syrien-intervention
Teckningen härrör från finska fortsättningskriget

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)