tisdag 5 november 2013

Nya rön: Dick Harrison existerar inte


Härmed en nyhet från forskningens område.


Det talas i Sverige ibland om en forskare vid namn "Dick Harrison". Han sägs vara historiker. Men existerar han egentligen?

"Jag började forska på saken en dag", säger docent Aron Karlgren på universitetet i Sålunda. "Och vad fann jag? Dick Harrison existerar inte!"

Hur kan då Karlgren vara säker på det?

"Nåja", säger Karlgren, "säker är jag inte. Men låt säga att jag drar Harrisons existens i tvivelsmål."

Hur kom då Karlgren på denna tes?

"Det var när jag läste "Boken om Sveriges historia", skriven av "Dick Harrison". På sidan 50 stod det att svioner, nämnda i Tacitus' "Germania", inte var ursprunget till senare tiders svenskar. Ett märkligt påstående. Alla vet att sviones var vita nordgermaner. Därför är de ursprunget till oss vita svenskar. "Harrison" är ute och cyklar."

"Sedan", säger Karlgren, "vände jag på steken: varför ska jag behöva bevisa att sviones var svenskar? Man kan lika gärna ifrågasätta att Dick Harrison existerar. Och än har jag inte fått några övertygande bevis på detta. Det enda vi har är en wikipediaartikel och diverse böcker som sägs vara skrivna av honom."

Men den fysiska figuren Dick Harrison då, hur kan man betvivla hans existens?

"Det går", säger Karlgren. "Det kan vara någon Dick Harrison-liknande figur som åker runt och föreställer honom. Så att, jag är inte övertygad om denna människas existens, inte på långa vägar. Jag drar Dick Harrisons existens i tvivelsmål. Och jag väntar ännu på kill all-beviset i sammanhanget".

Det uppger alltså Anton Karlgren, professor i Sålunda. Dick Harrison har inte gått att nå för en kommentar.


Relaterat
En dag i statsminister Neros liv
Näringsminister Annie L. möter sin överman
Sverige del 1: svioner och svear
Min svenska historia
Rökstenen och Ramsundsristningen

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)