måndag 4 november 2013

Reportage: När jag köpte en blåbärsmuffin på Östermalmshallen


Jag är författare. För mina texter gör jag research.




Jag var i Stockholm för ett tag sedan. Jag gjorde research för en kommande roman. Jag studerade bland annat Skärmarbrinks T-banestation, Danviksklippan och Tegelbackens trafikomflutna betongö. Dessa skulle kunna vara spelplatser i en arkeofuturistisk thriller, ungefär som Melina Starrs äventyr.

Klar med min research var klockan 15.30. Tåget hem gick 18.20. Så lite sightseeing i centrum kunde passa bra. Jag funderade på att besöka en bokhandel men kände samtidigt att det var döfött. Ska man köpa böcker man gillar måste man köpa dem på internet. Där finns de garanterat medan fysiska bokhandlar bara har bestsellerskit.

Jag kom i alla fall till T-centralen, kom upp på Drottninggatan och släntrade mot Mäster Samuelsgatan. Det var livlig gångtrafik, det var en vacker dag. Det var en seren stämning. Jag hamnade omsider på en affär som sålde militärkläder för civilit bruk: nysydda combatgrejer. Jag var på vippen att köpa en vapenrock för västtyska armén med Erbse-kamouflage, men det fick vara. Jag äger redan en grön och svart goretex-jacka jag köpt på en jaktaffär. Istället köpte jag två militärbälten och en grågrön t-shirt. Den var skön, märke Rothco, men tyvärr har den nu krympt i tvätten. Jag tog L men skulle ha tagit XL.

- - -

Sedan gick jag Mäster Samuelsgatan österut, över Sveavägen mot Nybroplan och Dramaten, sedan upp till Armémuseum. Det var mycket turister, mycket trafik, men ändå skönt och behagligt. Jag ägnade mig åt min hobby: ta bilder med mobilen.

Det gjorde jag bl.a utanför Armémuséum. Jag gick inte in. Jag hade inte tid. Jag har förstås sett det gamla, pre-1990-armémuseum. Och det nya kanske är OK. Jag vet inte. Nu gick jag istället på Östermalmshallen. Jag hade nämligen bespetsat mig på en blåbärsmuffins att köpa och ta med (äten med kaffe köpt på tåget). Och har ni sett, de hade sådana där stora muffinsar på Östermalmshallen. Där hade jag tur.

Lustigt annars att de bara säljer kaffe med smörgåsar på tåget numera. Förr kunde man köpa och äta mikrovärmd mat. Det fanns även bord att sitta vid. Det är borta nu. Man har bara "mingelbord" = ståbord. Men det är detsamma. Kaffe och kakor räcker. Eller helst: medtaget bakverk, se ovan.

- - -

Jag drog ner mot Centralen. Jag hade ännu tid att slå ihjäl så jag cirklade runt Klara kyrka och tog bilder. Lummigt, grönt. Gotisk exteriör. Och en gråtrut som satt på toppen av en gravsten.

Lagom trött av mitt kringvandrande satte jag mig på Centan och läste vidare i Evolas ”Path of Cinnabar” som jag läst på nervägen. Sedan kom tåget. Jag gick ombord, det åkte iväg. Efter biljettkoll gick jag och köpte kaffe och åt min blåbärsmuffins. Den var god. Halleluja.




Relaterat
Melina Starr -- agent i befrielsen av Sverige
Castanedas värld: en ordlista
Chartres
Den stora konspirationen
Evola: The Doctrine of Awakening (1943)
Mäster Samuelsgatan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det Ley Lines i Stockholm ? Har läst en del om Iain Sinclair och Peter Ackroyd och deras teorier om Nicholas Hawksmoors kyrkor och andra esoteriska linjer i London. Det skulle ju onekligen vara intressant om det fanns något liknande i Stockholm.

Svensson sa...

Ska man leta byggnader mm som är placerade i rad på kraftlinjer genom landskapet, ska man leta efter medeltida artefakter. Under medeltiden fanns ännu visdomen att placera saker så. I modernare tid började man placera ut kyrkor efter mer estetiska krav.

Det är det enda jag för dagen vet om Ley Lines.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)