fredag 14 mars 2014

Att söka samma sanning i olika religioner

Halleluja.



Moder Theresa fick en gång frågan:

- När du ber till Gud, vad säger du?

- Inget, svarade hon, jag bara lyssnar.

- Och Gud, vad säger han?

- Inget, han bara lyssnar...

Detta var en bra anekdot må jag säga. Och detta visar på ett "hinduiskt" sätt att be, dvs bön-som-meditation. Att avstå från att "be" om saker, det är rätt väg att gå för den fromme.

Istället för att be kan man tacka. Och man kan -- som här -- bara lyssna, tona in på evigheten.

"Gud i mig, och jag i honom" som det heter i Johannesevangeliet. Enhet mellan âtman och brahman. Samma sanning råder i öst som i väst. -- Visst finns det skillnader mellan kristendom och hinduism men det finns också essentiella likheter.

Vi försöker alla nå vårt unio mystica med det Absoluta. Och som synkretist finner jag vägar till Gud i både kristendom och hinduism.




Relaterat
Ambres
Aslan: fungerande gudssymbol
Bhagavad-gîtâ
Chartres
Den sjungande sjustjärnan

Bilden är från Bajkalsjön i Sibirien.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var en bra anekdot. Men jag har en ot-fråga till dig som är författare och allt. Det kanske är en enkel sak, men jag har inte tänkt på saken tidigare.

Ska man skriva: "Jag tycker likadant som dem" eller jag tycker likadant som de" ? Alltså är pronomenet efter "som" ett objekt eller subjekt? Jag tror att jag skulle skriva det som objekt, men det kanske är fel? Vad säger du?

/Joakim aka Nordbo

Svensson sa...

Tack för berömmet.

Apropå frågan så har reglerna kring det du nämner luckrats upp på sistone. "Jag tycker likadant som dem" anses korrekt numera. Men egentligen, enligt old school regler (som jag och många ännu tillämpar) så ska det stå: "jag tycker likadant som de".

Och det beror på detta: "jag tycker likadant som de" är en s.k satsförkortning. Dvs det är underförstått att satsen i sin helhet lyder "jag tycker likadant som de gör."

Nordbo sa...

Jag föredrar oldschool egentligen, så jag tror jag får nog börja använda "som de".

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (7) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)