torsdag 7 augusti 2014

Svensson: Stjärnskeppens banérförare


Här ser ni en bild på Gorgon Magazine nr 4. Det kom för ett tag sedan. Det nya numret är nr 5, upplagt ganska nyligen. Tjugofemte juli för att vara exakt. Och där, i nr 5, är jag med.




Jag har fått en novell publicerad. Den heter "Stjärnskeppens banérförare". Den publiceras i sci-fi-tidningen Gorgon Magazine nr 5. Gå hit till Gorgons hemsida. Det är ett inlägg som länkar dels till onlineläsning, dels till nerladdning av numret som pdf. Det är gratis.

Du finner min text på sidan 29 i magasinet [i pdf:en specifikt, s 15]. Novellen utspelas 2064. Huvudpersonen heter Viviann Sack. Hon är fänrik i europeiska rymdflottan. Från basen Stratopia i Sveriges inland ska hon delta i en rymdfärd till Arcturus IV. Mål: att söka intelligent liv.

Novellen skildrar Vivianns sista dag på jorden innan resan. Under hennes sysslor berättar jag osökt om världen år 2064, en värld i fred, reformerad från vår tids materialism och lobotomi till andlighet, samarbete och omvårdnad. Man lever dock inte som mediterande helgon, man utvecklar teknik och vetenskap, och Vivianns rymdresa är exempel på det.

- - -

På s 52-53 ges en intervju med mig där jag berättar om novellen och om mina influenser. Jag nämner namn som Dick, Asimov, Heinlein, Niven och Jünger.

I övrigt i detta nummer finns det noveller av Markus Helmersson och Emelie Eliasson. Här är en länk till Gorgon magazine med uppgifter om hur du laddar ner numret ifråga.

Not: "Stjärnskeppens banérförare" låg uppe på denna blogg i vintras som en följetong, som "Viviann Sack -- kvinna år 2064". Den är sedan länge nerplockad. Gå alltså till Gorgon och hämta senaste numret för att få läsa denna rafflande historia.




Relaterat
Gorgon Magazines hemsida
Dick: The Man in the High Castle
Niven: Ringworld
Ernst Jünger om konst
Senaste numret av Gorgon Mgz

Inga kommentarer: