onsdag 18 juni 2008

Sommarläsning


På sommaren vill man ha något lagom opretentiöst att läsa. Så jag drog åstad häromdagen och botaniserade i mina hyllor, kollade vad jag hade inne. Men inget väckte min aptit. Gamla deckare och thrillers, nja, opretentiöst var det nog -- men också ointressant.

Men så gick jag bort till den midjehöga bokhyllan vid köket, och där fann jag vad jag sökte: Jüngers "I stålstormen" på franska, även känd som "Orages d'acier". Jag köpte denna på Myrorna för några år sedan, och har sedan dess läst lite här och där. Nu läser jag rubbet. Jag förstår texten ganska bra, med min skolfranska och en ordbok.

Detta inlägg ska dock inte handla om rensning av skyttegravar och annat som Jünger gjorde i kriget. Jag ska återge en dikt, en drapa om min tid när jag var i skogslandet och flanerade. Jag kallar den "Vill ni dansa, demoner?"

---

Dagen gryr, det är dags att bekämpa,
dags att bekriga kråkor och vättar:

demoner och fanstyg, monster och otyg,
svartalver, flygande oknytt och mer.

Jag kämpar, jag strider, jag fäktar som få,
men ju fler jag dräper dess fler kommer efter.

Då fattar jag att det är rytmen som räknas;
den egna rytmen är vapnet för seger.

Jag är lugn, jag andas, och ett-tu: jag dansar!
Jag dansar på svärdseggen, kämpar igen.

Jag fäller demoner, jag fäller vättar,
jag spetsar monster och otyg på svärdet.

Jag rensar luften från flygande oknytt,
jag andas lugn, jag har segrat i striden.

Jag har tagit kontrollen, jag har dödat demonerna,
har fått dem att röra sig efter min rytm.

Jag har segrat i striden, har vunnit dagen.
Jag har rensat ut mörkret inom mig själv.

2 kommentarer:

Alamut sa...

Vad var det nu som Jünger hade lärt sig... "Varje strid är en andlig lärdom", något sådant.

Svensson sa...

Så var det nog. "Allt avgörs i det inre" skriver han även i slutet av "Jahre der Okkupation": "Im innere ist's getan."

Detta efter Goethe. Så har vi ju Miyamoto Musashi, som inspirerade mig till aktuell dikt ("man rör sig alltid till en rytm, sin egen eller någon annans"). Han sa att varje duell avgörs i ens inre. Striden är redan vunnen i sinnet innan den äger rum i verkliga livet.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)