tisdag 29 juli 2008

Slutet av juli


Igår fick jag regn på rundan. Men vad gjorde väl det, jag hade regnbyxor och regnjacka.

En vacker regnbåge sågs i söder. Åska och blixtar var det också, med epicentrum över Eriksberg. Det oroade mig en smula, vad skulle hända med datorn?

Det där hade varit min noja ända sedan jag skaffade dator år 2000. "Vid blixtnedslag dra ut kontakten" hade jag hört. Först nu har jag fattat att det där bara gäller villor och egnahem. Och jag har förutom en Läby-séjour bara bott i hyreshus.

Nåväl, efter min runda igår (min tidningsrunda för nytillkomna läsare), skyndade jag hem - och se, modemets alla lampor lyste som de skulle. Så baserat på detta och ett annat åskväder vi hade häromveckan, då jag liksom nu lät kontakten sitta i, är jag frälst: sladdurdragning är i princip onödigt om man bor i hyreshus. Åskledare finns.

Det har varit mycket Jünger på bloggen på sistone. För den som försmäktar kan jag säga: håll ut, jag har bara "Der Waldgang" kvar... För övrigt ska jag här ta och recensera all annan typ av litteratur, eller babbla om film och tv, prata politik och allt det där andra som gör Svenssongalaxen. Det är mixen det hänger på.

Inte för att jag helt ska sluta blogga om Jünger. Thomas Mann ansåg sig ju vara Tysklands störste författare sedan Goethe; well, själv håller jag Jünger för den störste sedan Goethe. Visst, Jünger kan varken skriva poesi eller dramatik, men när det gäller djup och bredd, epigrammatisk finess och esoterisk klang, då liknar de varandra, Jünger och Goethe. Därför kommer jag aldrig att sluta fascineras av märket EJ.

Molnen går, sommaren ilar. Bäst att göra som myran och samla lite vinterförråd, och inte bara som syrsan spela och dansa. För vips kom vintern, och gräshoppan hade ingen mat. Men myran kunde utbrista: "Dansa då, gräshoppa! Du dansade i somras, varför dansar du inte nu i vinterrusket?" Så syrsan svalt ihjäl men myran levde gott av sina förråd.

"Dansa då, gräshoppa": jag älskar denna självgodhetens sensmoral, denna rungande replik från en som är sig selv nok, som sett om sitt hus och skadeglatt ser sin broder gå under i kylan...

(Och den som undrar vad bilden har med inlägget att göra, kan jag svara: ingenting. Det är bara en donna från sajten "gdpit"s outtömliga bildbank.)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)