torsdag 28 augusti 2008

Neale Donald Walsch' böcker


Neale Donald Walsch är en modern guru. Jag gillar honom. Han har hjärtat på rätta stället.

1.

När jag en gång i tiden vandrade Öviks gator var jag ateist. Idag är jag troende. Ändå torde jag se likadan ut då som nu, har typ samma mulna framtoning; en utomstående torde ha svårt att finna någon skillnad i min uppenbarelse nu och då.

Jag menar, hur är det till exempel med den där glädjen jag hatade som gymnasist men som jag omfattar nu - syns den verkligen i mitt ansikte, i mitt vardagsjag...?

Swedenborg tycks ha ansett att handling är viktigare än tanke. Man måste omsätta tron i handlingar; det paulinska "tron allena" räcker inte som livsmål. Jag erkänner assessorns vishet i detta. Men varför är jag då ingen glad solstråle, varför omsätter jag inte min tro i handlingar? Ja, varför...

Neale Donald Walsch är inne på något liknande. I hans "Samtal med Gud" (bok 3) frågas det: till vad nytta är stora insikter och kunskaper i ett samhälle, om man inte införlivar dem i samhällets praxis? För vårt moderna samhälle må vara avancerat - men det är tekniken och ingenjörskonsten som är avancerade, ideellt är vi ett primitivt samhälle där bara det materiella existerar. Kroppens död och materiens sönderfall är vår trosbekännelse.



2.

Nedgång och förfall: så låter det officiellt. Men i Walsch' böcker är det förvisso en annan världsbild som målas upp. Han kanaliserar någon han kallar "Gud", och det bjuds på esoterismer i parti och minut, rena aforismerna:

. Tiden är inte en rörelse, utan ett fält genom vilket du rör dig ("Samtal med Gud", bok 2)

. Själen skapar, hjärnan reagerar (ibid)

. Tjäna livet först. Det kommer att vara den nya andlighetens credo ("Morgondagens Gud")

. Du kan aldrig få slut på ensamheten i ditt liv förrän du gör slut på ensamheten inom dig (ibid)

. I livet behöver du inte göra någonting. Det är helt och hållet en fråga om vad du väljer att vara ("Samtal med Gud", bok 3)

. Om jag inte går inom mig, går jag utan mig ("Samtal med Gud", bok 1)

Det är en resa genom enkelt och avancerat, från grundkurs i esoterism till överkurs. Själv läste jag dessa böcker något flyktigt, mycket kändes bekant sedan förut för en ärrad mystiker, men för den som vill ha en nybörjarbok i andlighet, modern andlighet, kan "Samtal med Gud" (bok 1) varmt rekommenderas. Walsch sitter som en annan Philip K. Dick och finner sig plötsligt kommunicera med Gud, via skrift. Och när han så frågar "Hur vet jag att du är du? Att det inte är fejk", då är det precis som i "Exegesis".

Att både Walsch och Dick är skäggiga amerikaner bidrar också till associationen.



3.

Vad kan man mer säga om dessa Walsch' böcker? Om den specifika visdomen?

En smart sak som sägs är: "Tänk på Gud på ett sätt som är bra för dig" (det står i "Morgondagens Gud"). Detta är som hinduernas begrepp ishta-deva, man väljer den gudsgestalt som passar en. Vill man dyrka elefantguden gör man det, vill man dyrka Vishnu gör man det. För oss i den kristna sfären kan man välja att dyrka "skäggig gubbe på ett moln" (Leif G. W. Persson gör det, heder åt honom), eller en abstrakt allnärvaro, en ljusvarelse eller vad man nu vill. Det är fritt! Essensen i det man dyrkar är ändå detsamma.

Ett genomgående tema i böckerna är: allting har hänt, du vet allt du behöver veta - men du vet inte att du vet. Vi är alltså eviga stjärnbarn, hänvisade till inkarnation här nere på Jorden, men i vår andliga gestalt är vi gudar. Minnet sitter inte i hjärnan, det är ett informationsfält vi har tillgång till via hjärnan.

Vi har tillgång till evigheten, och har därmed oändliga möjligheter. Vi kan bli allt vi vill, sägs det i böckerna, och det kan få en att tänka på U. S. Army's gamla valspråk: "Be all that you can be."

I "Morgondagens Gud" säger Walsch' Gud ytterligare något på detta tema. Följande är vad Jesus kunde ha sagt om han levat idag:

Jag är livet, vägen och sanningen. Lev era liv som jag lever mitt, vandra samma väg som jag har vandrat - det vill säga följ mig - så kommer ni att uppleva Gud. Tro på mig så kommer ni att tro på er själva, och omvänt. Det är den sanning jag kom till er för att uppenbara.


I "Samtal med Gud" (bok 1) uttrycks något liknande: man vet att det finns en Gud, men man vet inte att man vet det. Man kanske väntar på upplevelsen av Gud, men likafullt har man den redan...

Detta är esoterismens kärna: vi vet allt vi behöver veta om vi bara skådar inåt. Gnothi seavtón.

Tänk här även på vad den pragmatiske Dr. Johnson sa: "Vi vill inte bli informerade, vi vill bli påminda." Dylik anamnesis, icke-glömska eller återerinring, var också central i Platons lära.



4.

Walsch' böcker kan vara rätt avancerade. Det är metafysik och ontologi av yppersta slag. Som: en människa existerar, hon ÄR (liksom Gud är: JAG ÄR DEN JAG ÄR, sägs ju i Gamla Testamentet). Vi existerar, och vi kan inte välja att inte existera. Man kan undgå att känna sig själv (gnothi...), men då missar man mycket av det som man fått till skänks.

All sann ontologi blir till slut cirkelresonemang. Walsh anmärker i "Samtal med Gud", bok 1 på att hans sagesman återkommer till samma saker hela tiden, men "det är precis som i livet" kontrar Gud, och då måste Walsch kapitulera. Denne Gud säger på annan plats i samma bok att man ska bejaka cirkelresonemanget genom att bli cirkeln, ej bara röra sig i cirkeln. Detta, tycks det mig, är ett elegant holismens credo.

Några fler godbitar ur dessa böcker, lätt redigerade av mig:

. Att försätta sig i helvetet för att slippa komma dit, är som att ta självmord av rädsla för döden

. En asket lever inte påvert; han försakar blott egoismen, inte den gudomliga glädjen

. Guds ideal är att bli förverkligad genom oss: "Gud älskar sig själv genom oss" (Simone Weil)

. Frihet är att sänka sina förväntningar. Målet är att leva avsiktslöst i ögonblicket



5.

Gud är i allt får vi veta i Walsch' böcker, Gud är yin och yang, Alfa och Omega, begynnelsen och änden. Han är både gott och ont, och ändå bortom allt: Jenseits von Gut und Böse.

En viss Dénis Lindbohm var av samma åsikt: Gud är både svart och vitt, ont och gott. Det onda behövs för att lära känna det goda. Man ska för den skull inte bli total relativist, eller dyrka satan; den sanne guden är bortom det sedvanliga goda, han står för det goda i en högre mening som Plotinos sa. Att dyrka denna Gud måste vara målet, utan att man förnekar den jordiska tillvaron med sina skiftningar.

För övrigt har dessa böcker sina roliga passager. Walsch kan invända "du skämtar med mig", vilket Gud kan kontra med ett "än sen, det var ju jag som uppfann humorn"... Det kan vara sånt här som gjort dem till de bestsellers de är.

Sedan finns det också poesi ("min sanning finns i vindens viskning, bäckens porlande, åskans dån, regnets smattrande"; "Samtal med Gud", bok 1), och det finns kapitel med bara två repliker, som denna (ibid):

(Walsch) Jag älskar dig, vet du det?

(Gud) Jag vet att du gör det. Och jag älskar dig.

Samtal med Gud, 1995
Samtal med Gud, bok 2, 1997
Samtal med Gud, bok 3, 1998
Morgondagens Gud, 2004
Gemenskap med Gud, 2000
De nya uppenbarelserna, 2002

Relaterat
Mer om Walsch
Bhagavad-gîtâ
Pilgrim i Stockholmskyrkor
Swedenborg: biografi
Trevelyan: Operation Redemption (1981)

7 kommentarer:

den moderna munken sa...

Vilken bra och rik diskussion. Jag måste erkänna att trots att jag läst hans böcker (de första tre) så har jag inte riktigt tagit dem till mig så att jag fått en klar bild av: vad handlar det här om? Jag har bara tagit till mig brottstycken.

Jag var också ateist. Jag tror att nu syns glädjen på mig i a f :) (glada dagar alltså). Tror du inte den syns på dig också? Jag berörs av det du skriver om det, och också om att handla. Där är jag idag. Jag har gått inåt i tron, men förstår att handling behövs. Det kanske kan vara olika faser?

Svensson sa...

Jodå: om man fick den bisarra idén att granska mig närmare under ett dygn, så kanske man såge en viss förändring mot för mitt gamla jag.

Olika faser: ja, det skulle vara att man först landar i tron, finner friheten i tron och endast den. Där har vi Pauli tal om "tron allena som frälsare". Sedan kan man fullfölja sitt credo genom att omsätta det i handling.

För man kan ju inte börja i handling, då blir det ju skrymteri och "scout-moral": hjälpa en tant över gatan och därmed tro sig god...

Sedan om Walsch' böcker: de är lite vardagligt skrivna, innehåller nog inte så mycket nytt för en ärrad esoteriker. Har nyligen läst Khalil Gibrans "Profeten", en något äldre new age-bok om man så vill, och denna var ju briljant även språkligt. En helt annan läsupplevelse än Walsch (som jag nog kommer att läsa om också, i och för sig).

Mats Henricson sa...

Tycker tyvärr att det är lite för flummigt. Aforismerna blir liksom inte mer än ett trick, en schimär, för om man tittar noga så begriper man inte vad han menar.

Svensson sa...

Aforismer: ja, den där med "själen skapar, hjärnan reagerar" ska väl till exempel förstås som att hjärnan skapar själv inga tankar, utan minnet etc är ett informationsfält utanför hjärnan.

Och "tiden är inte en rörelse utan ett fält man rör sig genom" ska väl syfta på att vi rör oss i ett ständigt nu.

Och "om jag inte går inom mig, går jag utom mig" syftar på att hålla porten öppen för det osynliga, det diskreta här i tillvaron = leva "inom sig", leva esoteriskt.

den moderna munken sa...

Svensson: Jag menade med faser så som du beskriver det, det var skönt att du förstod. Och där kan jag tänka att man har en del att se fram emot också, att den inre tron kommer att omsättas i det yttre när man mognar.

Om aforismerna: jag förstår precis hur du menar med det två första, det är väldigt "En kurs i mirakler", den sista tappade jag bort mig i, men jag får skylla på att jag har lite feber faktiskt ;).

Fredrik F. G. Granlund sa...

Mycket intressant att du läst Neal Donald Walsch! Har du även läst James Redfield?

Hur som helst: personligen kan jag nämna att jag tagit väldigt illa vid mig och påverkats djupt av genomläsningen av, åtminstone de tre förstad, böckerna i Walsch serie. Filmen om hans liv, tillika hur böckerna kom till är också stark - har du sett den?

Finner det obehagligt som (kristen/polyteist) att läsa sådant som i detta fall faktiskt kan vara sant, eller också en inbillning från författaren. Hur som helst anser jag att alla - oavsett tro - någon gång bör läsa Walsch böcker. Men också Redfields och Castanedas.

Svensson sa...

Har inte läst Redfield, men ska kolla upp honom.

Och filmen om NDW: jag såg trailern, och den var ju bra.

Gällande NDW:s böcker så har de inte påverkat mig så mycket. Den esoterism man får sig till livs finns att inhämta på annat håll också. Men som grundkurs i "det andliga" kan de rekommenderas.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)