torsdag 19 november 2009

Sådant jag skrivit på denna blogg och som jag härmed länkar till


Vilket är det mäktigaste science fiction-eposet? Detta.

Vilken är den mest tragiske hårdrockaren? Denne.

Vilka är de sämsta romaner jag läst och bilar jag sett? Dessa.

Så där, ett lagom intetsägande blogginlägg. Bara "kolla in den här länken" och sedan drar man iväg mot nya djärva mål, bort i stadslabyrinten, ut över taken, hän över nejden, i flygande fläng mot Förundrans Länder - mot gåtfulla platser helt enkelt, mot de guldstänkta räjonger som en Howard och en Lovecraft vistades i, glömska av tid och rum, bara inställda på att släntra genom landskapet och förtrollat se sig om på buskar och snår, tempel och träd, skyar och skydrag.

Men om ni undrar över länkarna kan jag säga att den första handlar om Herberts "Dune", den andra om Phil Lynott och den tredje om dåliga böcker, fula bilar etc. Vad gäller "Dune" så såg jag häromdagen trailern för filmen på Youtube, rätt så mäktigt även om denna Lynchfilm blev något av en "vit elefant". Men idag är den kult, rätteligen så. Så finns det ju en TV-serie om Dune också, rätt nygjord, och även den kan man se prover av på Youtube. Googla "Dune youtube" så hittar ni det.

2 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

Kul blogginlägg,

och jag vet att du inte tar illa upp över följande konstruktiva kritik, särskilt när jag inte avser något elakt!

Jag vill gärna påpeka att du i ett sådant här inlägg ska skriva ut vad du anser är bästa fantastiska (sci-fi) eposet, osv. (jag håller för övrigt absolut inte med dig: det bästa sci-fi-eposet måste ju vara Isaac Asimovs "Stiftelsetrilogi"

Har du läst den? Om inte. Gör det.

Istället för att "klicka här" för att på så sätt läsa vidare om vad du anser. Visst skapar detta nyfikenhet, men jag föreslår att du i fortsättningen förenklar länkarna, och inte skriver ex: Här kan ni läsa vad jag anser är de sämsta/bästa bilarna etc - med länk till en tidigare skrift. För att få besökare dit - varför inte skriva lite om vad du skriver om på den sidan och göra lite reklam i länken per se.

Ta inte illa upp. Det bör du och ska du inte göra.

Bästa

F. G.

Anonym sa...

När jag började läsa sf en gång i världen var Asimov stor. "Stiftelsen" var religion.

Men på senare år har "Dune" ryckt fram som en mer fruktbar exposé över människa, myt och natur. Asimovs ateism lockar inte längre, däremot Herberts mysticism. Asimov är förhållandevis platt, Herbert har mer djup.

Visst kan man berätta mer utförligt om vad vissa länkar innehåller. Men who cares om någon klickar på dem eller inte, inte jag. Men tack för tips.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)