torsdag 12 november 2009

Skiffyrock


Jag gillar Moorcock och Blue Öyster Cult, två synbart åtskilda fenomen men faktiskt har de beröringspunkter. Moorcock skrev ju texten till "Veteran Of The Psychic Wars" på en Cultplatta, en skön sång om svårmodigt lidande, pubertal tycka-synd-om-sig-själv-excess med vibrato i synten. Han skrev även texten till "Black Blade", en låt om Elric, hans egen fantasyhjälte.

Jag gillar även Judas Priest och Iron Maiden, två andra grupper med skiffyartade sånger. Maiden skrev en låt om Herberts "Dune", om "The Prisoner" och annat och Priest har låtarna "Metal Gods" och "Solar Angels", need I say more...?

Hur är det med Phil Lynott då, var han skiffymusiker? Tja, hans band hette ju Thin Lizzy vilket var taget från Tin Lizzie, ungefär "Plåtlisa", en robot i en engelsk serietidning. En viss T-Ford kallas också "The Tin Lizzie" men det var inte specifikt därifrån Lizzy tagit namnet.

Så är det! Övergår vi till detta fenomen, vad vissa namn kommer ifrån, så kan man ju nämna gruppen Rainbow. Det var inte regnbåge i största allmänhet man var, nej namnet var inspirerat av The Rainbow Bar & Grille i Los Angeles, en restaurang gouterad av rockmusiker. Och mer obskyrt var örlogsfartyget USS Corpus Christi ej döpt efter Kristi lekamen utan efter en bas som låg i denna texanska stad. En viss Bergom-Larsson ansåg detta att döpa ett krigsfartyg efter Jesu kropp var hädiskt och det håller jag nästan med om, men jänkarna ifråga utmanade inte Frälsaren per se, man döpte det efter marinbasen som sagt.

"Kiruna" lär betyda fjällripa men stan är inte döpt efter det, den är döpt efter en katt som hette Kiruna. Viktiga fakta.

Jag började att tala om skiffyrock och övergick till härledningar av vissa namn. Så vad ska jag skriva om som tredje post? Jag gillar tretalet.

Jag kan ju osökt länka till diverse inlägg och etiketter vilket jag gjorde i första styckena. Så dessa dagar tänker jag osökt på helheten, holismen och konsten att slå en tennisserve. Reduktionismen är passé, synoptik däremot är vägen - vägen för att uppskatta ett fikon på trädet, en tavla på väggen och en fågel i gryningen. Analysera mindre, lev mer. Jag tänker även på Jorge Luis Borges vars novellsamling "Ficciones" har smala passningar, grundstötta perspektiv och överstyrda toner, mild som en smekning i baken. Sist går min tanke än så gärna till en snubbe i Babylon som upplevde omvälvningar både i kultur och politik men såg allt ur evighetens synvinkel, förkroppsligat i lointänernas dis och suset från vassen i floden Eufrat.

(Salvador Dalí, "The Persistence Of Memory")

2 kommentarer:

perraj sa...

Döpte man stan efter en katt??
Skulle vara intressant att veta hur det gick till...
Kiruna ska vara världens till ytan största stad (en skröna?), men verkar ha startat från rätt små förhållanden... :-)

JL Borges Ficciones - en av världens mest läsvärda böcker! Jag läser den om och om igen.

Nu glömde du ge Salvadore Dali en honnör för bilden...

Anonym sa...

Jag tycker mig ha läst i SvD att man gjorde just det: döpte Kiruna efter en katt.

Kiruna KOMMUN är stor, själva STADSRUMMET torde inte vara så stort...

Nu har jag förresten skrivit dit Dalís namn.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)