fredag 18 december 2009

Dikt: Jag önskar


För ett tag sedan sa jag att jag pulade med en diktsamling. Jag samlade dikter jag skrivit genom åren, slog i gamla pärmar och inlägg och letade guldkorn, skärvor av det eviga ljuset att lysa vägen för er mina bröder och systrar.

Nu är samlingen klar. Grovgallringen är gjord och redigeringen återstår, utrensningen och finputsningen. Generellt kan sägas att boken kommer att innehålla haikus, "Re: kapitulation", "Guld" och lite annat smått och gott som förekommit här i Galaxen. Kolla här om ni vill se dessa.

Men för dagens inlägg ska jag bjuda på något annat, något unikt, något som inte förr mött era ögon. Så vad blir det då? "Bullar, pilsner och korv?" "Läbydagar"? "På min gata/Studentvägen 10"?

Nej, det får bli en sant melodisk sak betitlad "Jag önskar", skriven i slutet av 1990-talet. Jag har inget mer att säga om den att den börjar nu, read and weep:

Jag önskar jag vore författare
så att jag kunde sätta ord till sådant jag minns
fästa det på papper.

Jag är nu inte författare
men jag kan ju försöka.

Ta till exempel det där grustaget uppe i backen
är det inte fängslande så säg
genomgrävd sandås
skymmande skog
ljunghed, grusväg
mulet väder
berg i dagen –

eller den där gatan
det är natt
det är gatljus
det har regnat
gatljusen speglar sig i asfalten –

eller den där betongsilon
presiderande över en stad
gåtfulla fönster högst upp
mattgrå betong
där skulle man bo
som i ett elfenbenstorn
ha sitt boende
ett enkelt rum
och ett enkelt bord
med en enkel skrivmaskin
utsikt över nejden
see for miles
bakelithölje
trasmatta
linoleumgolv
betongväggar –

eller en öde vindpinad slätt
vid horisonten en strimma ljus
en bondgård
en hund som skäller –

eller en tågresa genom natten
städer passerar förbi vid horisonten
man somnar och vaknar på morgonen upp
i en stad
går ut vandrar
längs öde boulevarder
kommer till havet –

eller den där rastplatsen längs den där vägen
stockmöbler
vindskydd
man stannar till där med sin bil
kliver nerför en trappa till en å
korsar denna
och vandrar vidare på andra sidan
kommer till en trädlös mo
torr grå mossa
vandrar upp på en kulle
och ser en skimrande stad
vid horisonten
sandstensfasader i aftonljuset
man går mot staden
går in i ett hus
lägger sig att sova
vaknar upp med en kvinna
vid sin sida –

eller den där staden
med balkspärrar vid infarten
draktänder
tillplattade berg
grå garagelängor med tak av tjärpapp
restricted area for foreigners
skyddsområde
rayon interdit
schützgebiet –

eller de där områdena
med tilloppskanaler
dammar
reglerade sjöar
dränkta byar
samhällen under vattenytan
undervattenshus som för evigt
ska stirra ut över undervattensnejderna
med sina spröjsade fönster
fiskar som går i stim
över taknocken
sjögräs som vajar på gårdstunet
sjöstjärnor inne på salsgolven
gammelgäddan som kikar ut
under en lagårdsdörr
gubben som ror i en båt
uppe på sjön
lägger ut en mjärd
och tänker
”där nere bodde jag
i tjugo år”.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)