torsdag 17 december 2009

Krisverksamhet


Häromdagen när jag skulle laga lunch hade jag slut på gurka.

Det var slut på gurka: jag stod inför en kris, måste lösa en svår sits. Hur skulle jag nu kunna njuta av min alkemiska risrätt till vilken jag alltid äter kall, tärnad gurka?

Jag bet ihop och klarade mig utan gurka, det fick räcka med strimlad morot som tillbehör.

Sådant är Svenssonlivet: ett äventyr året om. Faktiskt blir jag sällan utan gurka, jag brukar planera så att den räcker. Men denna gång gjorde den inte det och det gav upphov till en smärre kris.

Det var en kris, jag blev involverad i krisverksamhet. Andra som sysslar med krisverksamhet är soldaterna, befälen, frontofficerarna. Att vara befäl i fält är att ägna sig åt krisverksamhet: man måste hela tiden lösa oförutsedda problem - och tiden är knapp - och ett beslut måste komma nu.

Man måste tampas med problemen, lösa svåra sitsar. Det hela formuleras kongenialt i min webbroman "Camouflage":

Väl framme i den nya ställningen, med det gamla kompaniet avtågat, slog tio granatlag ner, slog sönder värn och spred död och förintelse. En liten välkomstpresent, resulterande i skrik och skrän, sårade en masse. Vad gör du, Camouflage, åt detta? Du som mirakulöst klarat dig? Ropar du på sjukvårdare, griper du själv in och förbinder sår?

Sedan blir man avskurna, inga fordon att tillgå för reträtten. Camouflage finner sig dock och beordrar plutonsvis reträtt med hopp om att kunna genomsippra linjerna. Det blir smygande genom kulvert i mörker, reträtt med 20 sårade varav tre skriker i högan sky, röjer plutonen; vad göra? Du, Camouflage, måste besluta. Kaptenen på skutan, basen för basset. Slå dem medvetslösa eller skjuta dem och lämna dem? Morfin finns inte.

Fienden i bakhasorna, man når en flod, hur ta sig över? Simma, men de sårade då?


Sådan är frontofficerens vardag. Läs mer om det hela här där du finner romanen "Camouflage" för gratis nerladdning. Generös som jag är länkar jag alltså gratis till denna pdf som du kan accessa utan särskilda koder eller program, bara klicka på "spara som" från arkivmenyn och tanka ner den på din hårddisk. Sedan kan du läsa den och piratutge den hur du vill, kör i vind, copyrighten är ändå min.

Och vill du ha smakprov på enstaka kapitel ur romanen så kolla här eller här.

(Charles Moore, Piazza d'Italia, New Orleans)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)