tisdag 2 mars 2010

Flytten


Igår flyttade jag. Jag flyttade bohaget och mig själv från Uppsala till Härnösand.

Det flöt fint. De små incidenter som förekom var av det harmlösare slaget.

Som när jag stannat på Preem i Söderhamn för en fika. Jag hade hyrt en bil i Uppsala, en urläcker Renault Megane, blågrå. Well, jag tog min latte och pustade ut lite, det var förvisso snöoväder. Men vägen var plogad. I alla fall: klar med pausen körde jag ut från macken, snirklade mig mot E4:an. Då började en varningssignal tuta i bilen.

Jaha, vad har jag haft sönder nu då...? tänkte jag. Pipet ökade i intensitet. Då visade det sig att jag glömt sätta på mig säkerhetsbältet.

Harmlöst alltså! Bara en smärre hjärtklappning. Så är det när man kör bil sällan. Bilen gick annars som en dröm. Instrumentbrädan hade en enkel, digital display och bilen var skön att sitta i. Och den hade framhjulsdrivning och OK motorstyrka, bra vid omkörningar.

Nåväl, den rullade och bar mig till Härnösand. Väl där hämtade jag lägenhetsnyckeln, mötte flyttgubbarna som just kommit och ledde urpackandet. Sedan betalade jag dem, cash i näven (med kvitto) och började rota i mina grejer, leta efter tandbortsten och sådant där.

Då fick jag höra ännu en signal...

Nu var det som ett kvitter. Någon elektroniskt pip var femte minut. Jaha, är detta min nya vardag? tänkte jag. Leva i en elektronisk fågelbur. Det är visst så det är här.

Detta höll på en timme. Sedan öppnade jag en garderob i ett annat ärende. Och såg en brandvarnare ligga där. En brandvarnare med gammalt batteri, då ska det ju komma en varningssignal. Som den jag hört. Så jag tog ur batteriet och pipet upphörde.

Som sagt: harmlösa incidenter under min flyttdag. Annars gick operationen enligt plan. Så tack alla som gjorde att det flöt, alla som jag lejde, med och utan ersättning: brorsan som hjälpte att städa ur gamla lägenheten, taxichaffisen som körde mig till Hertz, Hertzdamen som gav mig nyckeln till hyrbilen, Ester och Mikael på Mäklarhuset samt såklart Manne och Upplandsflytt som gjorde grovjobbet denna dag: flyttade prylarna. De fick såklart betalt men jag vill ändå tacka: mille gracie.

Jag vill även tacka Gud, det hela gick på gudomlig försyn anser jag. För övrigt bor jag nu bara ett stenkast, nå kanske en knapp kilometer från domkyrkan. Härnösands domkyrka, byggd i klassicism så som det anstår detta "Norrlands Athen".

Relaterat
Ett rymdimperium jag minns
Central metafysik
Lär av Fokion
Regler för seriös bloggare
Galaxen startades i november 2007

4 kommentarer:

Perra J sa...

Kul att det gick bra!
Jag hittade en samling fina gamla bilder från Härnösand och bygden däromkring.
Länken blir jättelång och ful, men gör en copy/paste så ska det nog gå...


http://images.google.se/imgres?imgurl=http://famgus.se/Pictures/PB28268.jpg&imgrefurl=http://famgus.se/Vykort/PB-old28.htm&usg=__xlH_tBp57WZdFqsnJnawMUj5wpI=&h=350&w=550&sz=27&hl=sv&start=12&um=1&itbs=1&tbnid=pZAR8TMVtCYyUM:&tbnh=85&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dh%25C3%25A4rn%25C3%25B6sands%2Bdomkyrka%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26rlz%3D1R2ADBF_sv%26tbs%3Disch:1

Caféföreståndaren sa...

Frid,

Trevligt att höra att flytten gick i försynens tecken!

Från Uppsalas Marmorväg till Norrlands Aten, porten till Höga Kusten... Det har på något vis en homerisk klang över sig.

Väl framme i Härnösand får du inte missa Arcana-bibliotekets samlingar på universitetsbiblioteket. Carl-Hjalmar Lidblom, som grundade stiftelsen, har kallats Härnösands kanske mest lärde man. Om du inte redan kände till detta så hade han som uttalad målsättning att i Arcana-samlingen dokumentera mänsklighetens sökande efter det gudomliga.

Som han själv beskrivit samlingens kärna: "En speciell kärna, omfattande cirka en fjärdedel av samlingen, representerar de s k
esoteriska traditionerna inom olika kulturkretsar. Härtill ansluter sig specialaspekter
som mystik, spekulativ religionsfilosofi, ockultism, naturfilosofi, ordensmystik etc. Även de vanliga ’ortodoxa’ lärorna är givetvis rikt representerade."

Anonym sa...

Höga kusten som sagt...

Jag växte upp i Övik, åtta mil norr om Härnösand. Det är homeriska nejder, heroiska nejder. "De breda skuldrornas land"...! Så att säga.

Arcanasamlingen måste jag kolla upp, det ger guldkant åt denna stad kan man säga. Mystiker och sökare är jag redan. Och jag valde delvis att bo här på grund av att vi har Domkyrka. Stan har sin andliga profil, klart mer än de mer industriella Övik i norr och Sundsvall i söder.

Dessa går idag åt det kunskapsmässiga hållet men Härnösand har ett försprång på detta område, redan på 1600-talet grundades här ett gymnasium. Det var hit norrländska prästkandidater fick flytta för att studera grekiska och sådant.

@PerraJ: tack för länk.

/svensson

Perra J sa...

Kul att du gillar länken. Det finns många bilder (vykort)där, från Ö-vik också. Jag är därifrån själv som du kanske minns.
Kort nr 28522 föreställer kyrkan där jag konfirmerade mig.

Arcanasamlingarna skulle jag själv vilja kolla upp...

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)