söndag 7 mars 2010

Norrland: en vinterresa


”Du ska bara lämna stan utan att se dig om” sa brorsan. ”Som de där som lämnade Sodom: hon som vände sig om och såg tillbaka, hon förvandlades ju till en saltstod...”

Så sa han. Och det var lätt att följa tipset: det var snöoväder den dagen så man såg inget i backspegeln. Och bakrutan var igensnöad och jag visste inte var reglaget till just den vindrutetorkaren satt.

Men jag hittade i alla fall ut på E4:an, nya E4-biten Uppsala-Gävle. Det snöade och var motvind men vägen var plogad, det var fyrfilig motorväg och livet lekte. Ja, jag hade ju packat ihop mitt pick och pack, skickat det med flyttfirma och själv körde jag hyrbil mot min nya stad, Härnösand. Det var i måndags för en vecka sedan.

Ny motorväg: bred och fin, dragen genom ödemarken. Den gamla E4:an gick genom diverse norduppländska byar och samhällen och var därmed mer pittoresk men mer trafikfarlig och långsam. Nu var det bara roll on down the highway, vintervarianten.

Det var vitt och grått och snöfall. På en smärre slätt syntes en plogbil, man fick sakta ner och väl bakom den såg man nada, det var helt vitt av snörök. Sedan klarnade sikten lite. Och det kom bilar efter mig och körde om plogbilen och då samlade även jag mod till mig och körde om, det såg trångt ut men det gick lysande – så klart, det var ju motorväg, bara lite oplogat i omkörningsfilen.

Jag körde om och fick upp ångan, började köra om kreti och pleti, låg på 120 ibland. Det var inga problem.

Dalälven passerades. Gästrikland och Norrland, sweet home.

Gästrikland är lite tråkigt, det är så platt. Nu var det så dålig sikt den där dagen att bergen som omsider dök upp ändå inte syntes. Men fram på eftermiddagen såg jag en liten knix med en kyrka ovanför trädranden, och då kändes det bra: en kyrka i Norrland. Hemlandstoner.

Gasa, växla, bromsa. Efter ett tag hittade jag reglaget till bakrutesvindrutetorkaren, triumf! Jag är en söndagsbilist som bara kör hyrbilar och liknande, men jag gillar det. Bil var det logiska resesätten denna dag, för tåg eller flyg hade blivit för jobbigt. Flyttgubbarna skulle till exempel ha kommit 8 men de kom klockan 10, tidsschemat försköts och då hade det varit vanskligt att resa med tåg eller flyg vid viss avgång. Och sedan måste jag hinna till nyckelinlämningen före 12, taxi hade väl funkat men sådant blir fort dyrt. Och sedan skulle jag ju hinna till Härnösand och mäklaren för nyckeluthämntning inom rimlig tid, för att kunna möta upp med gubbarna och öppna lägenheten.

Men logistiken flöt fint nu när jag hade bil. Ja min själ, det var skönt att glida fram mot Sundsvall i skymningen, här var vägen kantad av bebyggelse, pittoresk om man säger. Det var bara 70-90-väg men det gjorde inget, jag skulle ändå vara framme vid sextiden för nyckeluthämtning. Ett tag hade jag tänkt blåsa på så jag hann lämna bilen på Hertz i Härnösand innan de stängde fem, men så insåg jag att det inte skulle gå. Jag fick lämna den nästa dag vid sju istället.

I södra Norrland är landskapet platt, alltså har man ganska fritt kunnat dra E4:an utanför tätorterna. Man slipper åka in i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall. Sedan ökar kuperingen och vägen går sedvanligt in i Sundsvall, Härnösand och Övik. Planer finns på att dra den utanför även dessa orter men det dröjer. Hur som helst gillar jag när det är berg, landskapet ska vara kuperat. Det är det jag flyttar till Norrland för, ideallandskap typ 1 A har berg och vida utsikter.

Så jag körde i skymningen genom Sundsvall, såg staden glida förbi. Rödljus, hamn och berg. Sedan vidare mot slutmålet, Härnösand. Rätt präktig motorväg/motorled. 90-100-110. På slutet approcherar man diverse vackra berg och ängar, man kör in i en skogsprydd förortskultur, snygga hus och villor, och sedan kommer ett rödljus och då är man i stan, i Härnösand. Bara att ta till höger, köra ett hundratal meter och så är man framme: Storgatan, aktuell adress.

Bilen parkerades på Hospitalsgatan, nedanför fängelset. Ja, jag har ett fängelse som granne, skickelsedigert kanske, men det är ett gammalt sådant som mest påminner om ett regemente. Och det ger inte mig dåliga vibbar.

Och sedan hämtade jag nyckeln, mötte flyttgubbarna och ledde urpackandet. Och sedan tack och hej och en ny natt i en ny stad.

(Mer om flytten här.)

Relaterat
Möte med Mannerheim
På Eriksberget

2 kommentarer:

angelicato sa...

sv: aha så saltgurkan har hängt med så pass länge, den frågan skulle man allt vilja ha svaret på, otrolig mängder saltgurka säkert!

Anonym sa...

(Detta är svar på något jag skrev på angelicatos blogg. Klicka på hennes namn här och kolla upp den förresten, den är bra.)

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)