fredag 9 juli 2010

Berlin


Berlin. Jag var en gång i Berlin.

Det var bortåt tjugo år sedan. En sommar. Som nu.

Det var ett tag efter murens fall. Låtom oss glädjas.

Jag hade tagit mig till staden på ett skosnöre, liftat och åkt tåg sista biten.

Och så var jag där. I det legendomsusade Berlin.

Jag minns stadens utkant i soldis och ett vandrarhem i en skyskrapa: "Jugendtouristhotel Am Tierpark", ej att förblanda med Tiergarten. Detta minns jag. Jag minns även den gamla tunnelbanan; denna bestod av övertakade gatuschakt, var inte djupborrad som vissa nyare metros, nej det var bara nergrävt i gatan och överlagt med stålbalkar och betong, sedan asfalt på. Sådan var tunnelbanan. Man tog inte många trappsteg innan man var nere, nere på perrongen, perrongen till vilken ett tåg kunde komma, gammalt tåg, stötig gång, bänkar längs med väggarna.

Det fanns högbana också, pendeltåg genom staden på vanlig räls: hög väg, hög järnväg, järnväg på stolpar, broar över staden. Högbana.

Det fanns bilar och bussar, och parker, och ett universitetshus med bibliotek och nålfiltmatta. Denna bibbla förekommer i "Himmel över Berlin", änglarna går runt i bibblan bland läsande och sovande och drömmande studenter. De sitter lite här och var änglarna, de har hästsvans, så känns de igen, bakåtdragen frisyr, senaste mode i astralvärlden.

I samma film går någon runt vid Anhalter Bahnhof, ruinerna av detta, stor öde plats mitt i stan. Nu är allt borta, det försvann med sammanslagningen. Jag var i stan 1991, då fanns mycket av ruinerna kvar, Michaeliskirche med gräsgolv och himlen som tak bland annat.

Stadion der Jugend -

Die Mauer -

Lale Andersens memoarer -

KaDeWe -

Walter Gropius Bau -


Det var sommaren 1991, 50 år efter Operation Barbarossas början. Jag var på en utställning om detta, skärmar med text och bilder; en soldat klagade över att man förlorat packningarna, man måste lägga ifrån sig dem någon gång, inför något anfall, sedan hade allt bara fortsatt, framryckningen fortsatte, packningarna försvann, blev kvar där man lämnat dem, svårt att få fram dem i den allmänna villervallan...

Jag köpte biljett hem för sista pengarna, ingen platsbiljett behövdes, det sa de på biljettförsäljningen. Så klev jag på och åkte iväg, skönt att komma hem till Sverige tänkte jag. Så kom konduktören, han bad om platsbiljett också -

Östeuropas diskreta charm.

Men jag klarade mig från att bli avslängd (jo sådant hände): min kupékamrat betalade åt mig. Trevlig karl för övrigt, kom från Ungern. Hade spelat i dansband, nu skulle han sälja bildelar.

Vid rangeringen på färjan var det lite trassel, vi drogs hit och dit. Som om vi drogs åt fanders. Jag sa:

- Destination Ural! Nur hinfahrt!

Ungraren skrattade.

Detta var lite osökta memoarer så här i sommarhettan. Fler minnen här.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)