tisdag 22 mars 2011

Israels geopolitik


Det har hänt en del saker i Mellanöstern. En given del i en analys av dess framtid är Israel. I detta inlägg ska jag se närmare på Israels geopolitik, dess strategiska optioner i ett Mellanöstern i stöpsleven.

1.

På den amerikanska sajten AltRight sa någon nyss: ”Israel isn’t such a bad Jewish project: more boer, less Abe Foxman.” Det stod inte exakt så och jag kan nu inte hitta citatet (det var i en kommentar), men andemeningen är klar: om en jude står i Israel och försvarar sitt Blut und Boden är det bättre än att han salongskrigar i USA mot antisemismen. Israel är, allt annat lika, konkret till skillnad från all denna judiska advokatyr som tycks ge dem rätt att stämma hela mänskligheten.

Här ska det iaf handla om Israels geopolitik. I det följande bryr jag mig inte om den argumentation som säger att dagens judar etniskt har föga gemensamt med antikens judar, att dagens judar härstammar från kazarerna som var ett centralasiatiskt folk. Här anser jag: judar är de som anser sig vara judar. Jag problematiserar inte judebegreppet enligt kazarteorin. ”Judar”, ”Israel” och allt vad därtill hör är minerat område och det jag säger nedan är troligen inte särskilt kosher. Och för att vi ska vara överens: jag har inga aktier i judeprojektet, jag försöker behandla dilemmat så objektivt jag kan. Jag vill bena ut diverse konkreta fakta man sällan ser i debatten. Det ska alltid vara så partiskt, det ska alltid vara åsikt på åsikt. Jag medger, Israel och judendomens agenda har på sistone inte gjort mig till någon ivrig supporter. Det åsido, och med den geopolitiska blick jag är mäktig, härmed en titt på projektet Israel och dess chanser att överleva.

Vi har alla sett Israels förmåga att hävda sitt territorium ända sedan 1948: trots numerär överlägsenhet har araberna aldrig lyckats besegra landet. Skälen har varit bättre ledning, bättre soldatmaterial, mer initiativförmåga hos befälet, mer flexibel taktik. Det är på sätt och vis rena tyskeriet, rena uppdragstaktiken och inre ledningen: Auftragstaktik und Innere Führung, hyllade i nazityska armén på sin tid. Och även denna armé stred på flera fronter mot numerärt överlägsna fiender men till slut räckte inte överlägsen taktik, bättre humankapital och geniet hos en Manstein, en Guderian och en Manteuffel. Den döda siffran tog ut sin rätt, den rena överlägsenheten från USA:s, Englands och Sovjets arméer.

Detsamma torde kunna hända i ett kommande krig mellan arabstater och Israel. Ja arab och arab: lägg därtill Iran som inte är ett arabland men anti-Israel som få. Fienderna är för många helt enkelt, deras arméer slår Israels numerär flera gånger om. Israel saknar manskapsreserver för ett långt krig.



2.

Men varför skulle det gå att besegra Israel nu om inte förr? Israel har de facto tvingat jätten Egypten på knä. Men då rådde Pax Americana, USA och Sovjet höll en dämpande hand på händelserna (samtidigt som USA, nu som förr, öser in pengar och vapen i Israel). Nu är USA försvagat, det kan inte vara överallt på en gång. Mentaliteten är också en annan nu med populism och revoltglädje i Egypten. Idag, medio mars 2011, är det ganska lugnt i Egypten men efter lite Hajj, lite radikal islamism och uppskruvat världsläge kan vad som helst hända. Som krig mellan Israel och dess grannar.

Om sedan grannarna besegrar Israel, vad kommer att hända? Kommer det att ”utplånas”, kommer alla judar att gå över klingan? Nej, sannolikt är det endast utplånandet av Israel som stat som är målet. Nationen får kanske fortleva som en enklav, en kringgärdad provins. Ungefär som judarna i Alexanders välde och följande storriken.

För säkerhets skull kan jag poängtera: jag motsätter mig inte personligen en judisk stat i Israel. Men vad man ”personligen” anser kommer att vara mindre viktigt framöver. Det är som att stå inför en storm, ett jätteoväder, och få frågan: vad anser du om stormen?

Anser och anser; jag skruvar för fönsterluckorna och går in, det är vad jag gör. Sedan kan man stå där bäst man vill och debattera mot stormen och slåss mot väderkvarnar.

Som sagt: Israels armé må vara proffsig som få, med krigsvinnarförmåga som få, men det kommer en gräns då en omvärlds större mängd truppstyrkor fäller utslaget. Men vad med kärnvapnen då, avskräcker inte de? Jag tror inte de kommer att göra det på samma sätt i den nära framtiden, av det skälet att Jasminrevolutionen slängt allt i stöpsleven och vad som förestår nu är Förändring kort och gott, elementarisk förändring med ålderdomliga profetior att bygga upp och stötta dem. Mayakalender, hopiprofetior och Johannes uppenbarelse läses vida idag, de utövar sin makt vare sig de är bokstavligt sanna eller inte. Vi lever i yttersta tider, folk går och spanar i skyn efter tecken. Pax Americana är på fallrepet och nu börjar en ny epok – en epok med dyrare olja, slut på dollarvälde och med början till enandet av Mellanöstern, en process i vilken – tyvärr – kärnvapen kommer att användas och de kommer inte att vara avskräckande. Snarare kan en eskalering inte att uteslutas. Varför? För vi lever i en förkrigstid nu, fredstiden post-1945 med sina begränsande funktioner och mekanismer har spelat ut sin roll. Allt är slängt i stöpsleven och bara Gud vet hur det ska sluta.



3.

Israels geopolitik: hur ska de skydda sitt lilla land med det 77 miljoners Egypten i väster, det lika stora Iran i öst (71 miljoner) och det hotfulla Syrien (22 miljoner) i norr? Egypten av idag är inte Israelfientligt men detta kan ändras, gammal retorik som ”araber mot judar” dör inte så lätt. Nasser kastar sin skugga framför sig. Alla arabländer säger sig vara mer eller mindre emot Israel och det torde vara tekniskt omöjligt att försvara sig då, i ett läge av totalt krig och supermakter som inte lägger sig i.

Så det ser geopolitiskt mörkt ut för Israel. Dock ska vi inte bli nihilistiska och danna. ”Förintelse” är ett 1900-talsord. Nog kan nihilismen ledsaga även nästa storkrig, men det blir i så fall bara i begynelseskedet. Kalla mig naiv men jag tror inte Gud och hans änglar stillatigande ser på hur vi förintar varandra.

För övrigt undrar jag vad Mellanösterns stormakter egentligen syftar till. Iran och andra muslimska makter är rörande eniga om att ”utplåna Israel”, men det kommer som jag visat här inte att bli svårt i framtiden. Men vad ska de göra sedan då, Iran, Egypten och alla andra som ska dela bytet? Att besegra Israel blir förhållandevis lätt. Så anti-Israel-agendan är i mångt och mycket att se som retorik för massorna, det är ett ”heligt” ideal som skyler maktpolitik. Det skyler ambitionen att bli den makt som ska utöva hegemoni i regionen, som ska dominera i framtiden.

Jag stödjer som sagt Israels rätt att existera. Statens tillkomst 1948 var iofs inte glasklar; ”låt oss medge det, vi stal landet från palestinierna” medger till och med författaren till ”Israel for Beginners”. [Jag kan idag inte hitta boken på nätet men den skildrade iaf Israel-Palestina-konflikten rätt bra, författaren var jude; omslaget pryddes av en teckning av Arafat som Michelangelos David.] Men här ser jag sakerna ur de facto-synpunkt, inte de jure. Israel existerar; vad kommer att hända med det? Som sagt ser det geopolitiskt mörkt ut. Om jag vore israel idag skulle jag hålla krutet torrt. Det åsido kan jag inte ideellt se att muslimernas ambitioner att skapa ett nytt Kalifat är fel. Ett nytt storrike i Mellanöstern, vad kan gå fel? Vi har ju EU, de kan få sitt Kalifat. Kina och Indien är andra dylika imperier. För att inte tala om USA, som kan få bli en lokal stormakt på den amerikanska kontinenten.

Jag minns Gulfkriget 1991, jag minns Scudmissilerna mot Israel, jag minns paniken. Det var inte vackra scener och jag välkomnar inte en upprepning. Men som sagt, vad man personligen anser och tycker är mindre intressant dessa dagar. Vi står inför en elementarisk urladdning och då ställer man sig inte och recenserar det hela som om det är någon j-la frökenroman. Då tar man skydd medan det värsta blåser förbi och sticker upp huvudet efteråt för att ta nytt sikte.

(Bild: Observatoriet i Atacamaöknen, Chile)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ingen anledning att oroa sig för Israel för de har världens största krigsmakt. Nämligen USA's krigsmakt. Hitler liknade Sovjet vid ett monster med en slavisk kropp och en judisk hjärna. Han hade rätt. USA är idag ett monster med en germansk/mexikansk/svart kropp och en judisk hjärna. Om det hettar till så kommer den judiska lobbyn i USA att se till att USA träder in. Kolla bara vilka som satte Obama på tronen och sammansättningen av hans "kabinett". Dessutom kommer majoriteten av världens massmedia kräva att Israel räddas. Varför? Jo, judarna kontrollerar massmedia genom dels ägande samt nyckelposter. Detta är lätta att kolla i tex sverige.

Så judarnas kommer att vara totalt trygga i sin lilla egenhändigt konstruerade rasrena stat långt efter att sverige kollapsat under massinvandringen.

Svensson sa...

Det är sant att Israel har massiv backning av USA + världsmedia. Men i framtiden tror jag inte ens det räcker. Om Europa hamnar i inbördeskrig med etniska förtecken, om USA får ett eget inbördeskrig/raskrig och om de muslimska MENA-länderna anfaller Israel, vad betyder då amerikansk vapen- och dollarhjälp?

Till slut kommer manskapsreserver, och brist på sådana, att fälla utslaget. Visst kan USA stödja Israel med X antal dollar, flygdivisioner och en sorti av 7:e flottan (dess Medelhavsflotta) men om det uppstår bränder överallt annars också (som i Korea plus Europa och hemma i USA) då är det finis Israel.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)