torsdag 7 april 2011

Topp 5 anledningar att köpa guld


Disclaimer: jag tänker här ge ett investeringsråd. Det ska ej följas slaviskt. Du som läser det måste även tänka själv. En investering är alltid en risk. Jag avsäger mig allt ansvar för om investeringen inte går som förväntat. -- Edit 7/5 2011: ett rykte gör gällande att USA när guldpriset når 2000 dollar per ounce kommer att tvångsinlösa det för 200 (sic) dollar per ounce. Guldinnehav blir illegalt, privata guldägare kommer att terroriststämplas. Sedan lanseras en ny guldbackad dollar peggad till ett guldpris på 10 000 dollar per ounce. Mörka moln på ädelmetallsfronten alltså, även om det bara var ett rykte. Vem vet? Att guldinvestering är riskabel bekräftas iaf.

Det talas mycket om ädelmetaller nuförtiden, om att investera i guld och silver. Idag 8 april är guldpriset på rekordhöga 1465 dollar per ounce medan silver nådde sin högsta nivå på 31 år, 39 dollar per ounce. Är du helt ny för detta ämne har du kanske ändå sett annonser om "sälj ditt guld", vilket är exempel på samma sak: stigande ädelmetallspriser. Så om du vill ha några aspekter på vad guld och silver betyder som investering idag, läs vidare.

1. Priset stiger

Guldpriset har stigit bra mycket sedan början av 2000-talet. Idag står det i 1465 dollar per 31,1 gram (= one ounce). 2002 stod det i drygt 600 dollar. Silver stiger även. I höstas stod det i 25 dollar per ounce. Nu närmar det sig 40. Men drivkraften bakom att investera i ädelmetaller är inte att bli rik, att se guldet stiga i inflationsdollar. Syftet är att gardera sig mot inflation, mot kommande hyperinflation. Guld och silver är stabilt medan papperspengar förlorar i värde. Så man kan säga: drivkraften för ädelmetallsinvestering är pessimism, inte optimism. Det här är ingen ny Fermentagrej, någon ny Dotcomfeber. Ädelmetaller är ingen bubbla (som Andreas Cervenka antydde häromveckan), det är en antibubbla. Hör bara vad sajten Silverinscripture säger om silver (som sägs ha större potential än guld, allt annat lika):
This is the Anti-bubble of all time, like a black hole reversing itself, finally able to crossover onto the other side of the event horizon. And just as the light would break forth from that pit of darkness, so also will silver, once back in the hands of ordinary men, reveal the truth behind this present system of unjust fiat money.
(Fiat money = papperspengar utan guldbackning.)

2. Ädelmetaller är för drömmare

Denna aspekt som jag är ensam om att ge, betyder: vem vill inte äga guld och silver? Vem lockas inte av glansen, magin, den elementära tjusningen i guld och silver? Som poet och romantiker, vilken bättre investeringsform kan finnas än ädelmetaller, klingande mynt? Idag finns det nypräglade mynt att köpa, klart lysande dukater. Det finns även små tackor för investerare. Gå till Guldcentralen eller Liberty Silver och läs mer.

3. USA hatar guld

Som vi alla vet gick USA i krig mot Irak och Libyen när dessa valde att sluta handla olja i dollar till förmån för egna, guldbaserade valutor. Dollarn avlägsnades ju från guldbackning 1971 och är sedan dess bara en papperslapp med godtyckligt värde. Därför kan man säga att USA:s styrande hatar guld. De vill inte att folk ska ha egna pengar i form av guld, de vill att de ska ha intrinsikalt värdelösa papperspengar. Den svenska kronan är mer eller mindre knuten till euro och dollar och när de dör dör även kronan. Kina sägs dock uppmana sina medborgare att köpa silver och guld och vi vet ju alla att Kina är en stormakt i vardande, USA däremot är på dekis. Därför, om man vill vara med i den värld som är på väg att uppstå, köp ädelmetaller.

4. Priset kommer inte att sjunka

Detta anknyter till punkt 1: priset stiger. Så det kommer inte att bli billigare, guld och silver kommer inte att sjunka i pris! Jag kan ju inte lova detta men enligt alla bedömare jag läst så är denna investering säker. Hör bara på Mogambo Guru i The Daily Reckoning, alla hans krönikor tycks nämna guld/silver efter ett tag och då kan det låta så här:
Hey! Moron! Go out and buy gold, silver and oil as a save-your-butt defense against a catastrophic economic collapse because of the Federal Reserve creating so much excess money, which they do to commit the horrifying economic sin of monetizing government debt so that the government can borrow the money, thus increasing the national debt, and then spend the money, increasing the money supply, and thus increasing the penalty we will pay in terrifying price inflation for committing such fiscal and monetary arrogance and stupidity, felt most keenly among those who have little or no income to start with, and thus cannot afford higher prices, and who have nothing to lose by rioting and just taking what they want, making the dollar a bigger piece of crap than it is, making gold and silver prices soar.

5. Lär av historien

Vi lever i osäkra tider. Då måste man gardera sina besparingar. Det betyder idag med guld och silver i fysisk besittning, glöm "ägarbevis i guld", "papperssilver" och annat tjafs. Man måste gardera sig. Se på Weimartyskland, där förlorade folk med sparkonton sina pengar rätt snabbt från våren 1923 och till slutet av året. Dessförinnan hade D-Marken redan förlorat mycket i värde. Först var det inflation, sedan blev det hyperinflation. På detta må den konservative läsaren invända, "Men jag ser inga osäkerhetstecken, jag ser stabilt kronvärde, begränsade krig, soliga himlar." OK, jag ska inte propsa. Det är ett fritt land. Kom bara inte till mig och gråt när dina papperspengar blivit värdelösa.

Relevant
Poemet "The Golden Boy" från min engelska blogg
Om oroligheterna i Mellanöstern som gör sitt till för att driva upp guldpriset
Tematiskt irrelevant men formmässigt en artikel med samma "topp5"-upplägg: de bästa reglerna för att bli författare
DN: stigande råvarupriser

25 kommentarer:

Herr K sa...

Bra inlägg! Dock vill jag påpeka att en troy ounce är lika med 31,1 gram och inte 30,1 gram som står i inlägget.

Personligen har jag köpt ädelmetaller sedan sommaren 2009, vilket har varit ett bra köp hittills.

Jag tror inte heller på vårt ekonomiska system och förklarar gärna för vänner och bekanta vilken roll guld och silver har i sammanhanget. Dock märker jag att även om folk lyssnar med intresse så går det inte in i medvetandet. Tyvärr så tror jag att den dagen korthuset faller så står majoriteten där som frågetecken. Folk i allmänhet tenderar att inte lyssna förrän det redan är för sent...

Svensson sa...

Rätt, det ska vara 31,1 gram. Jag har ändrat i inlägget.

Det är verkligen svårt att övertyga folk om ädelmetallers värde. När det sedan börjar skrivas om detta i kvällstidningarna, typ, "köp guld och silver nu!", då kommer det att vara för sent. SvD och DN nämner idag rekordprisen på guld och silver men endast DN hade en flyktig anmärkning om "man kan köpa Krügerrand". Annars betonade man, "sälj ditt guld och få kontanter". Sverige...

Herr K sa...

Ja, här i Sverige fattar inte folk grejen med guld och silver, vilket gör att "sälj ditt guld-företagen" lätt kan slå mynt av svenskar som behöver mer pengar att shoppa för.

Tyvärr tror jag man talar för döva öron i många fall när man förespråkar ädelmetaller på hemmaplan. Folk är alldeles för upptagna med bröd och skådespel för att se det större sammanhanget, tyvärr!

Anonym sa...

Köp silver och guld! Jag är ett proffs och har investerat pengar för folk sedan 30 år och jag har sedan 20 år tillbaka bara köpt riktig råvara i form av mynt och tackor.

Jag vet vad jag talar om och har fått otorligt mycket utöver rikedom, jag har fått otroligt nöjda kunder.

Lincoln sa...

Tillgång och efterfrågan på guld manipuleras av samma parasitgäng som kontrollerar bankerna. Dagspriset på guld sattes fram till år 2004 av en viss Rothschild då manipuleringen blev lite väl uppenbar http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing. Oppenheimer kontrollerar t.ex en mycket stor del av guldgruvdriften. Den Österikiska skolans Von Misses och Rothbard, de mest välkända förespråkarna för guldmyntfot, råkar också tillhöra samma grupp som har för vana att manipulera priset på guld till sin egen förtjänst.
Den Österikiska skolan ljuger dessutom om historien kring guld som inte har haft de metafysiska egenskaperna av ”inneboende värde” som de påstår. Skrev om det här:
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/03/17/vi-maste-sluta-tillbe-mammon/

Guld är och har alltid varit backup-systemet när deras kredit/skuld-system brakar.

Man måste också kunna känna till skillnaden mellan fiat pengar och kredit/skuldpengar för att kunna begripa vad quantative Easing innebär (Japan har tryckt pengar i 20 år men ändå haft deflation då kreditskuldberget smällt fortare). Även här gör den Österikiska skolan (det medvetna?) misstaget att blanda ihop de två olika sätten att skapa valuta på. Som ekonomiprofessor Steve Keen skrev:
”Calling our current financial system a “fiat money” or “fractional reserve banking system” is akin to the blind man who classified an elephant as a snake, because he felt its trunk. We live in a credit money system with a fiat money subsystem that has some independence, but certainly doesn’t rule the monetary roost—far from it. ”

Skrev om detta här:
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/06/qe-fiat-och-mangas-forvirring/

Att trycka in icke-skuldpengar, fiat, i systemet för att lätta på skuldtyngden och ersätta den smältande kreditbaserade valutan är i sig riktigt. Att det trots detta kommer gå åt helvete med USA:s valuta beror på att de inte längre kommer få en ”free ride” såsom världens världsvaluta, precis som du skrev.
Skrev själv om det här:
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/10/konsten-att-bli-en-ny-hitler/
och här:
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/01/12/afghanistan-det-tredje-opiumkriget/

Perra J sa...

Lincoln, intressant blogg du har, jag ska lägga in den på min länklista.

För mig började det med Zeigeist-filmerna, denna nya medvetenhet om hur det är ställt med ekonomin i allmänhet och USA:s i synnerhet. Och jag mådde så dåligt en period att jag höll på att hamna i en kronisk depression. Efterhand har jag arbetat mig ut ur rädslan.

Men när det gäller ämnet för dagen: Gardera sig mot dollarns fall genom att investera i guld...jag har tänkt på det också, men resonerat att OM detta sker, så spelar det ändå ingen roll. Vi är rökta.
Det är för stort. Man kan inte se detta problem som något problem man stött på tidigare.

Däremot tror jag att om vi måste resonera i termer av "GÖRA", så är det att sprida medvetenhet. Det kommer att exponera makteliterna, som vill operera i skymundan.

Det handlar annars om att av-identifiera sig med allt man hittills ansett som viktigt. Alla strukturer kommer att kollapsa.

Vi måste nu se på "VARA", och sedan "GÖRA". De premisser varpå vi byggt hela vår världsuppfattning, håller inte längre.

Köpa guld, är jag rädd, bygger bara ett sista ängsligt hopp, för egot... det är ett fastklamrande vid något som ändå kommer att pulvriseras.

Josef Boberg sa...

"Köpa guld, är jag rädd, bygger bara ett sista ängsligt hopp, för egot... det är ett fastklamrande vid något som ändå kommer att pulvriseras."

Jo... - Perra J - det är så sant som det är skrivet. Mer i sak om varför i en kommentar HÄR.

Svensson sa...

Köpa guld handlar inte om ängslan, det handlar om sunt förnuft. Det är en GARDERING mot turbulenta tider.

Men om det är så ängsligt att köpa guld, då är det också ängsligt att ha pengar på sitt konto. Så ta ut era pengar, Josef och PerraJ, ta ut dem och ge bort dem, att ha pengar på banken är bara uttryck för ängslan...!

Nu säger jag inte att ni ska göra det, jag tycker ni är hedersmän med intressanta åsikter. Men att racka ner på en som köper ädelmetaller som gardering, pga pessimism inte optimism, det är lite shang-ri-la-argument tycker jag. "Guld är bara fåfängt, skaffa dig bildning istället, det är evig rikedom"... Bildningen har jag redan, då är det inte dumt att ha riktiga pengar i form av ädelmetall i sin privata pengabinge.

Josef Boberg sa...

Svensson - jag tycker det är helt OK att Du köper guld - och jag hoppas att Du tycker att det är helt OK att jag ej tar ut LuftPengarna på banken och eldar upp dem.

Perra J sa...

Svensson, nu försökte jag uttrycka mig nyanserat. Jag säger inte att det handlar om ängslan att köpa guld. Som sagt har jag funderat på det själv, kanske gör jag det också. På en nivå känns det här förnuftigt.

Vad jag vill säga på en annan nivå är att det är riskabelt att mentalt klamra sig fast vid det, som ett "sista hopp". Det är viktigare att totalt revidera sin syn på verkligheten och vad som är väsentligt. Går dollarn under kommer det att dra med sig SÅ ofantligt mycket att vi går under själva om vi identifierar oss med det.

Något helt nytt måste istället uppstå. Ingen idé att hålla fast vid det gamla. Jag tror på mirakel här med. Du förlitar dig på Gud, säger du ju. Det gör jag med.

Svensson sa...

OK, det är taget. Nyanser är viktiga och det är inte alltid lätt att få med dem när man debatterar på internet.

Det är sant att en dollarkollaps kan dra med sig mycket i processen. Det är stora förändringar på väg och vi kanske hamnar i ett läge med total anarki, sannerligen ett nytt läge. Under, t ex, AVK i Tyskland fanns ju ändå en statsmakt i gång hela tiden. Interregnum mellan naziväldet och "det nya" (ryssar, amerikaner) var synnerligen kort.

Så vissa guldköpare bör veta detta, de borde förstå att de förändringar de hoppas på (dollarkollaps) som du antyder PerraJ, förändrar/krossar hela civilisationen.

Dock är det svårt att för mannen på gatan måla upp sådant här som "civilisationskollaps". Man har ofta "normalci bias" dvs tror att som det alltid varit kommer det alltid att vara. Katastrofer är sådant man ser på TV, och är det illa kommer FN och hjälper. Men vad om vi får megakatstrofer över hela världen samtidigt? Då - för att anknyta till inlägget - hjälper inte privatägt guld för att fixa allt, men det förblir en gångbar resurs jämfört med papperspengar.

Perra J sa...

Sitter på jobbet nu men måste slita mig och tillägga: Om det skulle bli så att guld (diamanter, etc...) framstår som det som är nåt värt, så kommer förändringar att ske. Vilket betyder att om du förvarar guld på nån bank kommer det att beslagtas. Förvarar du det hemma kommer du att beordras att lämna in det till myndigheterna (skedde inte nåt sådant i USA på 1800-talet?).

Guld kommer att bli olagligt att äga för privatpersoner. Oavsett om du köpt det.

Eller, om det råder anarki, kriminella kommer att dammsuga nejden efter guld. Det kommer att bli så farligt att äga att ingen vågar.

Svensson sa...

Jo, ja: konfiskering. Men då det skedde i USA på 1930-talet så hade många hamstrat guld, man hade 1929-kraschen i färskt minne, det var en nationalsport som möjligen påverkade nationens ekonomi. Men vad som beslagtogs var stora innehav förvarade i bankvalv.

Men visst, guldköpare idag kanske kan spåras via mail från grossisten. Men när väl snuten knackar på är det bara att säga, "Jag skänkte det i kollekten i söndags". Så får de leta bäst de vill.

"Guld kommer att bli olagligt att äga för privatpersoner." Jaha, då har du en bättre kristallkula än jag. Du är säker på din sak, inget "eventuellt", "kanske"...?

Nåväl: staten kanske uppmanar oss att lämna in guldet. Då litar de på att folk lyder en sådan idiotisk ukas. Vad händer med dem som vägrar? Blir de haffade? Kommer polisen hem till dem? Well, då gör jag som jag sa ovan.

Förutom det har du förstås rätt i att kriminella kommer att sukta efter guld. Man är dum om man visar sitt guld öppet. Det har jag också tänkt på.

Summa summarum är guld en knepig sak att äga, men på det stora hela bra gissar jag. Men silver saknar förstås det där konfiskeringshotet så man kan ju satsa på silver då.

Perra J sa...

"Guld kommer att bli olagligt att äga för privatpersoner." Jaha, då har du en bättre kristallkula än jag. Du är säker på din sak, inget "eventuellt", "kanske"...?

Självklart är jag inte tvärsäker! Jag tror ju samtidigt på mirakel..:-)

Men i detta fall vore väl förbudet bara en nödvändig förutsättning för att staten ska kunna driva in guld? (Jag läser också på nätet att 10 års fängelse var straffet för den som undanhöll guld, i USA. Trots det lär man inte ha fått in så mycket, så den bild du beskriver får nog anses skarpsinnig!).

Och så länge egot styr, kan det ske igen. Men jag hoppas att jag har fel här.

Jag påstår vidare att staten och kriminella (kanske!) är samma sak. Makt är rätt. Så är det bara, när egot styr. Inte så länge till, dock. Nu kommer en ny medvetenhet!

Säga vad man vill om konspirationer & sånt, men man lär sig otroligt mycket, om man kan se bortom sin rädsla. Om man får insikt i hur det mänskliga egot fungerar (studera Eckhart Tolle mfl) så ökar man sin medvetenhet.

Josef Boberg sa...


”...Vilka är det idag som FAKTISKT begår de värsta brotten mot mänskligheten, med mest lidande, svält och död som resultat :?: Jo, regeringar i olika länder. Inte terrorister och vanliga kriminella. Så vi har faktiskt större anledning att frukta regeringar än terrorister och kriminella.”
- slut citat härifrån.

Svensson sa...

@Josef: jag klickade på länken och såg även raden, "Vägen till helvetet är stensatt med goda föreskrifter". Man (regeringar, FN etc) vill ofta väl men resultatet blir inte alltid så lyckat.

Någon helgrym konspiration går inte alltid att spåra. I, säg, invandringspolitik tror politikerna att vi behöver outbildade MENA-invandrare för att få arbetskraft till offentliga sektorn eftersom vi svenskar blir färre, men det är en kortsiktig ekonomistisk analys. En idiotanalys som för oss åt helsefyr, dock med goda föresatser. Ungefär som romarriket bjöd in germaner för att sköta försvaret. Efter 100 år hade germanerna översvämmat riket och slagit sönder det.

Josef Boberg sa...

"Man (regeringar, FN etc) vill ofta väl men resultatet blir inte alltid så lyckat."

Finns det något exempel någonstans i världen på att det någon enda gång blivit lyckat - över lite tid sett ?

Svensson sa...

Tja, Romarriket var väl inte så tokigt...? Visst hade man gladiatorspel och slaveri men tänk alla marmorpalats, alla vägar och all den kultur som frodades i dess hägn (Cicero, Plutarkos, Polybios...)

Visst kan man tänka sig en kultur som lever helt utan statlig inramning men det historiska arv vi kallar "Rom", inkluderat arkitektur, lag, handel och konst, det vill inte jag vara utan.

Perra J sa...

@Josef, @Svensson:
Exakt. Min iakttagelse är också att kriminaliteten kommer uppifrån. Men folket leds till att projicera sin vrede och fruktan på perifera, isolerade, "suspekta" element i samhällets utkanter, såsom t ex Usama bin Laden, Christer Petersson, Lee Harvey Oswald... eller kategorier av folk såsom romer, judar, homosexuella, MC-gäng, Al-Qaida, eller maffian.

Regeringen kan då referera till dessa element och basunera ut: "Se vad DOM håller på med!", och använda det som incitament till ökad kontroll, och/eller som rökridå.

Det här är klassiska mindcontrol-trick, som både Shakespeare och Orwell var väl medvetna om. Hitler använde sig av det, Berlusconi använder det (det är bara exempel). Och 80% av folket går alltid på det.

Jag tror dock att regeringar är marionetter åt en osynlig del av hierarkin (jag kommer osökt att tänka på pyramiden på One Dollar-sedeln vars topp är osynlig).

Det finns ett sällskap som opererar globalt, som styr och ställer över nationers öden. De har så mycket pengar att de köper allt, korrumperar allt. Och de har en sofistikerad filosofisk kunskap, som kan användas på fel sätt. De anser sig ha självklar rätt att styra över planeten.

Det här blir alltmer uppenbart. Att inse detta är samtidigt en resa för oss själva. Vi accepterar inte omedelbart, utan vår egen rädsla slår ifrån, som en säkring - och vi sätter igång att projicera vi med. Det gäller att komma över rädslan och se vad som finns bortom. Det handlar om mind control. Därför måste vi förändra vårt mind.

Jag länkar någonstans på denna blogg till en video med Walter Veith: "The Secret of Secret Societies". Josef, du verkar härdad, se gärna den. Jag försökte få blogginnehavaren att se den, men han pallade nog inte... :-)

Hittade den:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5505313512583412097#

(PS: Jag menar härmed inte att jag anammar allt vad Walter Veith säger.)

Perra j sa...

Tillägg: Om ni vill se videon så passa på - efter 29 April är alla videos på Google borttagna. Varför, kan man diskutera...

Svensson sa...

Veiths video, "The Secret Behind Secret Societies", finns även på Youtube. Jag tittar på den nu faktiskt.

Perra J sa...

"The Islamic Connection" är också väldigt intressant.

Josef Boberg sa...

Svensson - Romerska imperiet föll ju också - eller ?

Svensson sa...

Vi ska alla den vägen vandra.

Josef Boberg sa...

Jo... - Svensson - tänker och lever Wi mainstreamat så är det ju så.

Men t ex Buddha och Jesus = Yeshua gjorde ju de facto annorlunda - så den vägen finns ju också - ifall Wi skall tro på wår historia - och det gör jag i det fallet.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)