tisdag 28 juni 2011

Toi hebraioi


Det finns ett folk. Jag kallar dem toi hebraioi. De skrev Bibeln, vad vi kallar Gamla Testamentet.

Toi hebraioi är ett fascinerande släkte. Deras representanter är lysande, briljanta, begåvade. Det kan jag delvis hålla med om. Inga namn men nog har man sett, läst och roats av en del verk av judiska regissörer, kompositörer och författare. Detta får man gärna säga. Motsatsen går dock inte för sig.

Är Frankfurtskolan att betrakta som judisk? Är Walter Benjamins tänkande att se som influerat av judisk mystik eller bara allmänspekulativt och historiemetafysiskt? Benjamin brukar förvisso räknas till Frankfurtskolan men han var i så fall en perifer gestalt i denna.

Judiskhet åsido, nog kan jag roas av Benjamins Passagearbete, av hans vandringar i 1800-talets Paris. Frankfurtskolan i övrigt kan jag dock vara utan. Den känns lite väl negativ för min smak. Benjamin åter, han målade ju upp en positiv bild av det gamla Paris, han analyserade Paris och 1800-talet och gav läsaren impulser till myt, esoterism och dans. Mer om Benjamins tänkande här.

- - -

Jag har läst Gamla Testamentet med viss, ja rätt stor behållning. Gudsdyrkan är central för mig och GT handlar om detta. Dock dyrkar jag inte någon judisk Gud, jag dyrkar Gud över alla uppdelningar. Och jag erkänner Kristus som Frälsaren; Kristi lära och dåd är historiens centrala händelse. Nya Testamentet är min tekopp. Utöver det har jag respekt för judisk tradition som dess mystik med sina sefiroter, ”Livets träd” med mera. Detta är åt mitt håll som esoteriker. Men i dessa tider är kristendomen ideellt på reträtt gentemot judendomen, de kristna måste alltid be om ursäkt. Det måste bli ett slut på detta.

Vad med Israel då? Vad med staten Israel och dess förehavanden? Om detta skriver jag i nyssgivna länk. Jag har viss sympati för detta land. Att som judarna hänvisa till mångtusenårig rätt till ett land - javisst, gör det ni, där, så gör jag det här, som svensk. "Sverige år vårt genom svensk strävan" sa Moberg. Staten Israels tillkomst var realpolitik men man kan inte helt ignorera judarnas i Bibeln dokumenterade arvsrätt till denna del av Levanten, på samma sätt som man inte kan ignorera svenskarnas historiska rätt till Sverige.

Relaterat
Israels geopolitik
Svensk strävan
Södra sundet

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)