onsdag 19 oktober 2011

Principen Dawit


Dawit Isaaks barn säger sig vara emot "Free Dawit"-kampanjen. Detta öppnar upp för en intressant diskussion. dn svd svd svd svd ab Gotiska Klubben

Man kan som privatperson ogilla vissa aspekter av "Free Dawit"-kampanjen: media bedriver den från sina salonger och anklagar inte bara Eritreas regering, utan även mig som privatperson för att Dawit är fängslad. Så känns det ibland med dessa "Dawit har nu suttit fängslad X antal år, dagar och sekunder", underförstått att det är MITT fel att detta får fortgå.

Dawits familj ogillar också mediekampanjen. De anser att journalisterna bedriver den för sina egna karriärers skull. De solar sig i glansen av kampen mot martyriet. Familjen vill bara ha hem sin pappa.

Det kan jag förstå. Liksom att kampanjen kanske är kontraproduktiv. Men samtidigt kan man inte helt föra ner en affär som denna på det privata planet. Det är inte man själv och ens närmaste som avgör om man är symbol eller inte.

Ta fallet Gary Gilmore i USA på 1970-talet. Denne skulle avrättas. Då uppstod en kampanj att rädda Gilmore från dödsdomen. Tänk bland annat på låten "Looking Through Gary Gilmore's Eyes". Gilmore själv sa dock, "jag bryr mig inte, jag är beredd att dö". Men då var det legitimt att säga: privatpersonens roll i detta är inte avgörande, här strids för principer. Slåss man mot principen om dödsstraff kan man inte fråga den dödsdömde om han är för eller mot dödsstaffet. (Not: Gilmore sköts till döds av en exekutionspatrull i Utah 1977.)

Så även om jag inte hejar på medias Dawit-kampanj, eftersom den har alltför stor salongsmässig tjusighet - "dygd utan ansträngning" - så stödjer jag principen att man ska få måla upp symbolgestalter utan att fråga privatpersonen och dennes familj om lov. Dawit-kampanjen handlar om att journalister ska få agera fritt, det ska råda tryckfrihet. Den principen stödjer jag.

(I den pågående Schibbye-Persson-affären handlar det delvis om detta också. De tu är journalister, fängslade i grannlandet Etiopien. Det kompliceras av 1) illegal inpassage i landet 2) posering med vapen.)

Detta är känsliga frågor. Dawit och hans familj är invandrare. Man får i regel inte säga emot dessa i MSM. Men för vad det är värt har jag sympati med familjens kamp och hoppas att de får hem sin far. Men man kan som sagt inte som privatperson få tolkningsföreträde i frågor som dessa. I etiken brukar man ta exemplet: man får inte prostituera sig, sälja sig som slav eller dylikt och säga att det är OK på grunden att "det är mitt liv". Genom att sälja sig själv godkänner man en princip som kan anses diskutabel. Man måste kunna se det hela principiellt, se individen inte som privatperson här utan som exempel på en princip man kan diskutera för eller emot. I vanliga demokratier brukar man få diskutera detta, frågan är dock om dagens svenska demokratur hänger med i nyanserna här. Jag tvivlar.

Relaterat
Schibbye-Persson
Castaneda

2 kommentarer:

oskar sa...

Som sagt, Dawit är inte bara svensk medborgare, utan även eritreansk medborgare. Som sådan är han att betrakta som först och främst eritreansk medborgare när han är i Eritrea. Det är egentligen inte den svenska regeringens ansvar att kämpa för hans frihet.

Svensson sa...

Juridiken kring dubbla medborgarskap är besvärlig sägs det (googla double citizenship eller vad det är). Men om svenska regeringen blev hårdare på den punkten skulle problemen minska. Har man väl gjort någon till sin medborgare bör man säga, "nu upphör ditt tidigare medborgarskap".

Att tillåta dubbla medborgarskap är bara ännu ett exempel på svensk velighet, "snällism", oförmåga att säga nej. Dubbla medborgarskap är en lyx vi inte har råd med i en snårig omvärld. Principen bör förenklas = inga dubbla lojaliteter, inga dubbla medborgarskap.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)