onsdag 12 oktober 2011

Hur får man läsare till sin blogg


Alla kan blogga. Alla kan skriva texter om sin vardag, meddela släkt och vänner och få 10-50 läsare. Men hur gör man för att få fler läsare än så, 100-500 och däröver? Hur gör man för att få upp trafiken på sin blogg?

Här skriver jag utifrån mitt eget perspektiv som svensk bloggare. Jag har drivit Svenssongalaxen sedan 2007. Den är en generell blogg, allt behandlas. Men även du som vill driva en nischblogg, som vill blogga om ETT ämne, kanske kan få lite tips här.



1. Du måste skriva aktuellt

Det du skriver om måste anknyta till svenska läsare idag. Du måste ge dina inlägg aktuell vinkel. Det ger energi åt texterna.



2. Du måste skriva länkbart

Att vara aktuell räcker inte. Du måste även kunna länka inläggen till vad som skrivs i DN, SvD, AB och Exp. Lägg in en länk till MSM-media; genom tjänsten Twingly listas så ditt inlägg under aktuell artikel i DN.se osv. MSM-läsaren ser länken och klickar på den om hon har lust. Och det har hon i regel. Detta drar in trafik till bloggen. Men det går inte i en handvändning; om du länkar din analys av Juholtaffären till given MSM-artikel så är du inte ensam, 25 andra bloggare gör en liknande manöver...



3. Du måste skriva kontroversiellt

Kom ihåg att du skriver en blogg, inte en MSM-krönika. En tidningskrönikör måste på ett annat sätt vårda språket och skriva formellt. Jag menar: visst, du har även som bloggare ett ansvar att inte skriva för slaskigt och du måste följa TF, men utöver det finns det stora friheter för bloggstilen. Du måste utnyttja bloggmediets särart: en gnutta respektlös, en gnutta satirisk och ironisk får man vara, mer så än vad en DN- eller SvD-skribent kan vara.

Du måste renodla dina åsikter och komma med unika synvinklar. Var inte rädd för att driva svåra frågor. Visst finns det social stigmatisering, brännmärkning och utfrysning i dagens samhällsklimat, men samtidigt: du skriver bara en blogg. Folk bryr sig inte SÅ mycket. Men OK, du kanske förlorar en och annan facebookvän...

Som sagt: vårda språket. Och sök inte extrema ståndpunkter bara för att sticka ut. Men något slags edge måste du ha. Se på Cornucopia, Gotiska Klubben och Helena Palena: dessa bloggare förstår, från sina respektive utgångspunkter och personligheter, vad bloggmediet kan användas till. "Personligt men inte privat": något slags egen röst samtidigt som man förmedlar substans, är idealet.



4. Du måste skriva väl

Rätta stavfel, lägg ner tid på inläggen. Du kan i och för sig skriva fem rader, länka till MSM och få 100 läsare om du skrivit något om "senaste grejen", men för att få läsarna att stanna måste du även ha längre artiklar. Se på Oskorei, han är djup och skriver långa artiklar men känns ändå aktuell. Att recensera nyutkomna böcker och ha något att bidra med i diskussionen är ett bra sätt att värva läsare. För att ge bloggen energi måste du dock skriva cirka en sådan artikel om dagen. Kan du det?



5. Du måste ha kul

Du kan inte enbart skriva artiklar som länkar senaste nytt, behandlar nyutkomna verk eller speglar Sverige 2011. Du måste även "tjäna dig själv", skriva om vad som roar dig oavsett. Vill du skriva om ditt tvättstugebesök, gör det. Vill du recensera en inaktuell bok som ingen annan skriver om idag, gör det. Vill du göra ett bildreportage om farfars Cheva '55 gör det - men gör det väl. Och, för all del - du kan även skriva femraders blogginlägg om vad du åt till frukost. "Break every rule", men för att kunna bryta dem måste man veta vilka reglerna är. Och vilka reglerna är - se ovan!

- - -

Det finns mer att säga om bloggandets glädje och vedermöda. Det kan vara sådant som att länka dina inlägg i kommentarerna på andra bloggar - och konsten att ta bilder som lyser upp bloggen - och konsten att hantera kommentarer - och konsten att sätta etiketter och konsten att själv hitta i sitt arkiv när man har över 1000 inlägg. Men det ger sig. Själv har jag inte följt någon handbok när jag bloggat, jag har bara kört på. Men med tiden har dessa tumregler utkristalliserat sig och kanske kan de vara till hjälp för den som vill bli bloggfantom.

Jag tjänar inga pengar på det här. Kanske dags att ta in annonser...? Men då hamnar man i bryderiet med "får inte vara för kontroversiell" så glöm det. Durchaus! Det är turbulenta tider idag med statsbankrutt, krig och rykten om krig, neo-leninism och Korrekthet och allmänt elände på väg - med andra ord perfekta tider för en bloggare. Så kör igång du med, passa på medan internet ännu är fritt.

Relaterat
Topp 5 sjuka citat ur Breiviks manifest
Topp 5 regler för en författare

10 kommentarer:

Ingemar sa...

Välskrivet och bra tips för nya bloggare. Glad att jag hittade hit. Mycket intressant i arkivet.

Svensson sa...

Tack för det, roligt att ha dig här. Och här är ett inlägg med lite slumpvisa länkar till blogginlägg; det är musikartiklar, politik, bokrecensioner och lite annat.

Cornucopia? sa...

Men vart tog fantastik-inlägget vägen? Återpubliceras det igen senare? Nu får jag läsa om mig själv som "en lika påläst och stilblind prosaist" som Jan Guillou enbart via Googles cache!

Cornucopia? sa...

För övrigt heter boken Midvintermörker. Inte Vintermörker.

Mvh

Svensson sa...

@Cornu: jag ska lägga upp det senare igen, typ inom en vecka tror jag nog. Jag märkte att jag fick ett mer länkbart inlägg med min geopolitiska text, därför lät jag fantastiköversikten återgå till läge "utkast".

Jag ska korrigera din titel men i övrigt låta formuleringarna stå, iaf den om dig...! Men no hard feelings. Jag nämner dig ju även i detta inlägg om bloggandets konst.

Cornucopia? sa...

Jag gillade formuleringen och kan inte invända mot den. Däremot kan du förstås påtala att den kommer ut i en ny utgåva den 24:e oktober. Nu med höjd kvalitet på språket, i övrigt samma.

Svensson sa...

@Cornu: tack för info, jag har lagt till den i utkastet.

Högre Inkomst Nu sa...

Du kan väl ha annonser trots att dina åsikter är kontroversiella?
Keep up the good work!

Svensson sa...

@Högre Inkomst: tack. Och om annonser: jag kanske överdriver. Men Cornucopia säger t ex på sin blogg (som har annonser) att han inte ens får skriva ett ord som "terrorism", då blockeras aktuellt inlägg = man får inga stålar för det, som jag förstått. Man måste skriva "t#rrorism" istället. En marginell grej kanske men irriterande.

Helena Palena sa...

Men tack för att du nämnde mig. Konstigt att jag inte kan se att du länkar till mig.

Ja, man ska passa på och blogga medan tider är. Tänk att inte behöva fråga en jävel - man får bestämma själv. Kan inte bli bättre.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)