söndag 20 november 2011

Aktualiteter


Det har blivit lite ökad trafik hit på sistone. Detta är skälet, ett slags symbolhändelse där jag är medaktör. För att inte säga huvudperson. Men vare därmed hur som helst; här tänkte jag bjuda på lite länkar till annat som denna blogg profilerat sig med under året som gått.

2011 började med uppror i Mellanöstern. Vad handlar dessa uppror om? Det vet jag inte. Mycket i förloppet är dunkelt. Dock vet jag en sak: MENA-regionen håller på att omstöpas. Och senast har vi hört vapenskrammel mot Iran. I denna länk ger jag min syn på det hela. Iran må vara totalitärt men de har inga kärnvapen, det är mitt budskap.

Jag kan inte alltid rapportera om aktualiteter. Men jag kan ge bakgrunder till olika händleser. Och för Mellanöstern har vi här ett inlägg om Israels krig 1948-1973. Här skriver jag om Mellanösterns geografi, om dess gränser från Atlanten till Hindukush, från Kaukasus till Arabien. Och här ser jag det hela lite mer historiskt med tillbakablick på Perserriket, Alexander, Kalifatet och annat: Mellanösterns geopolitiska historia.

Här har vi slutligen en allmän MENA-tråd med alltifrån kraklet med Syrien idag över Libyen och annat passé till vårens uppror.

- - -

Men Breivik då? Jag har ju blivit känd för att blogga om mannen. Här är några av mina inlägg som kanske kan ge lite nya synvinklar:

. Anders Behring Breivik - en biografi

. Breivik och paranoia

. Breivik och science fiction

- - -

Låt oss nu lämna aktualiteternas råa landskap och bege oss ut i mer kulturella marker, softa musiska nejder. Jag gillar nämligen konst och kultur också. Nåväl, en kombination av kontroversiell och kulturell är för sin del Heidenstams "Karolinerna". En exposé över traditionella drag, arkaiska vindar i 1900-talspoesi finner ni sedan här. Och en tråd om författaren Ernst Jünger och hans verk finns här.

En intressant fantasyroman var för sin del "Mythago Wood" från 1982. Och avslutningsvis en länk till H. P. Lovecrafts böcker som ofta ges ut på svenska nuförtiden. Håll till godo.

Relaterat
Konsten att blogga
Svensk fantastik

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)