tisdag 22 november 2011

Fyraårsjubileum


Denna blogg startades i Uppsala en kulen novemberdag 2007. Närmare bestämt var det den 22/11. Det är idag fyra år sedan.




Jag bodde då i Eriksberg i Uppsala. Jag var tidningsbud. Jag skaffade internet till min lya, delvis för att kunna starta en blogg. Den skulle heta Svenssongalaxen.

Svenssongalaxen startades med två syften för ögonen: 1) göra reklam för mina böcker 2) blogga om Carlos Castaneda. Redan då hade jag två böcker utgivna och "Eld och rörelse" har sålt bra sedan dess. Den är nästan slutsåld.

Jag ville blogga om Castanedas böcker. Inte ens på internet fanns det mycket om honom, i alla fall inte på svenska sajter. Så jag skrev lite om denna vandring in i visdomens hjärta och jag fick reaktioner. Det visade sig finnas fler Castanedaläsare där ute och det gladde mig ofantligt.

Bloggen fyller fyra år idag. Jag är samma människa då som nu. Nog har vissa faktorer i omvärlden fått mig att radikaliseras; de har fått mig att knyta näven öppet istället för som tidigare bara i fickan. Hatkampanjen mot SD före valet fick mig att reagera. Mitt tidigare som "opolitiskt" betecknade credo höll inte längre. Det privata blev politiskt; jag upplevde att det fick vara nog med svenskhat och släpande i smutsen av tro, trygghet och tradition. Här sa jag att jag röstat på det där partiet och sedan fortsatte det. Jag har alltid gillat Sverige och traditionell svensk kultur och nu började jag blogga om det. Mer intensivt har det blivit sedan sommaren detta år. Det har kostat men det är värt det.

- - -

Jag hade tänkt posta detta som ett litet kulturellt hjärtevärmande inlägg i mitten av all politisk uppståndelse. Men här är jag ändå och pratar politik. Nåväl, man får kombinera politik med kultur, ta det onda med det goda och se tillbaka lite på gamla inlägg som kan vara intressanta att nämna. Lätt polemiskt, lite lagom traditionalistiskt är detta inlägg som jag gillar skarpt, en skildring av när jag besökte Wiks slott där jag gick runt med en liten blå lampa och belyste svensk historia och svenska stämningar. Men nu blir det inget mer kontroversiellt, nu räcker det med stridbara inlägg. Jag känner istället för att länka till ett besök i Arnäs kyrka i påskas med min mobilkamera. Som jag skriver i inlägget så begravdes min mor i samma kyrka i januari men då hade jag ingen kamera.

Ytterligare ett reportage har vi här: ett besök på stans kyrkogård. Det är inte bara snapshots, det är även reflektioner och inpass. Man måste ge mervärde som bloggare, kan inte bara slänga upp en bild och säga "kolla".

Några slumpvis valda länkar så. En tidig kulturartikel var denna om Ernst Jünger som jag började blogga om i december 2007. Mina memoarer har jag även skissat på bloggen, som denna om mitt liv i Åsele. Här berättar jag om 60-talets science fiction och här skriver jag om författaren Erik Andersson. Det är två inlägg; det översta propagerar för hans inval i Akademin. Det blev ju inte av, de tog in en annan kille. Men Andersson är en smärre ikon för mig och längre ner i scrollen recenseras "Gyllene Gåsen", en subtil sak.

Det får räcka med länkar. Sant är i alla fall att denna blogg varit en kär vän genom åren. Så jag får passa på och tacka Blogger som låter mig nyttja deras verktyg, mallar och server helt gratis. Det ingår förvisso i upplägget, de tar igen det ekonomiskt på andra tjänster, men nog är det en förunderlig tjänst ändå detta bloggverktyg. Jag har hört att man kan hamna i blåsväder för sitt bloggande, det kan gå hett till i cyberspace, men det hör till spelet. Så om Gud vill tänker jag fortsätta blogga så länge det går; det är vad jag idag känner för detta med bloggning, Svenssongalaxen och allt.




Relaterat
Carlos Castaneda
Erik Andersson
Bild: Jean-Claude Mézières

12 kommentarer:

Pappan sa...

Se kommentarsfältet.

http://blogg.ljungquist.org/archives/3391

Svensson sa...

Tack. Man diskuterar Castaneda i Sverige 2011 och det känns trevligt. Klickbar länk.

Anonym sa...

"Four years more!"

Minst!

PB

Svensson sa...

Yes, om Gud vill. En ny mandatperiod beyond the Beyond.

Karpstryparn sa...

Gratulerar till Fyraårsjubileumet.

Själv startade jag min blogg den 30:e april 2009.

Så jag har c:a ett och ett halvt år kvar till mitt fyraårsjubileum.

Den lilla blomman sa...

Grattis till 4-årsjubileet :) Hittade hit via skriverierna i blaskorna och tv-inslagen, det var ju synd jag hade gärna hittat den via lite mer positiva ordalag om man säger så för din blogg är välskriven och intressant. Lycka till.

Svensson sa...

@Den lilla blomman: ja, så kan det vara: man blir riksnyheter och får strålkastaren på sig, men om det för med sig att folk hittar till ens blogg så är det plåster på såren.

Det intressanta är ju att jag inte bara bloggat om Breivik, jag har även recenserat vanliga böcker, besökt kyrkor och skrivit om idoler som Castaneda så det finns lite att bjuda nytillkomna läsare. Tack för beröm och läs och förundras.

Pappan sa...

Tja. Man sågar Castaneda 2011. Och det känns... lättande. Men ändå!

Svensson sa...

Men till och med på Castanedaforumet The Twilight Zone finns de dem som hatar Castaneda. OK, de är inte många, men tillräckligt för att man ska höja på ögonbrynet.

I varje andlig diskussion, ja även i svenska kyrkan ska det alltid finnas kritiska röster mot Credot. Det är tidsandan. Dock tar denna tid slut i december 2012 så negativisterna får skynda på om de ska hinna dra ner världen i elände dessförinnan.

Pappan sa...

Credot? Det niceanska?? Jag korsar mig och ler nervöst, fluktande på klockan. 2012, är det inte då Astra Ea släpper en bromsmedicin mot New Aids?

Skeptikernas och profeternas tid är inte slut: http://profeten.blogsome.com/

skrockar
Pappan

Kristian sa...

Hoppas också att det blir minst fyra år till!

Det är flera parallella debatter igång om vad Svenssonaffären handlar om. En aspekt av affären handlar om viljan till eller motståndet mot att i moraliskt svåra frågor ge sig ut i "gråzonen".

Flashbackanvändaren BaalZeBub diskuterar i en annan kontext (i en tråd som handlar om uppsättningen av SCUM-manifestet) om gråzonen när det gäller kulturdebatt:

"Det är meningen att konsten ska provocera, men det är inte tillåtet att bli provocerad. Konsten ska väcka en diskussion, men det är inte tillåtet att diskutera. Konsten ska vara mångtydig, men det är förbjudet att tyda den. Och så vidare och så vidare i eviga floskler, som visar varför den radikala gränslösheten är selektiv och går så väl hand i hand med en omfattande censur."

På Svenssongalaxen är det (som jag ser det) just den andra delen av att gå vidare bortom det till intet förpliktigande nyckelordsutropandet, så att man som läsare uppmanas till att bli provocerad, till att diskutera samt till att börja tyda.

Det är ok inom den så kallade MSM att slå fast att Breivik var galen, ond eller förgiftad av Islamofobi, men efter att man på detta sätt slagit fast nyckelorden så ska man stanna.

Går man vidare efter att man har deklarerat att man provocerar, väcker en diskussion eller att man presenterar det mångtydiga - då går man in i "gråzonen" och då blir man snart suspekt.

Länk till BaalZeBubs post.

Svensson sa...

Tack för detta Kristian. Jag ska gå in och läsa den. Själv har jag nämnt SCUM här och där i kommentarssvar på Galaxen. Receptionen av SCUM är som reaktionen på Ulrike Meinhofs texter 1976: man avpolitiserade dem, drog ner det till privata problem och soffhörnsnivå. SCUM avpolitiseras på annat sätt, nämligen genom att kalla Solanas manifest för parodi och satir.

Det är lagom svenskt det, det är ankdammsmässigt och fint. Man accepterar inte att Solanas och Meinhof var aktivister som gjorde ett val, att de förvisso rubbat men dock valde att ta till våld. Man avmagnetiserar och desarmerar, man ska både ha kakan kvar och äta den: Meinhof och Solanas ska behållas som ett slags ikoner och manande förebilder, men deras konkreta ord, deras oacceptabla våldslinjer bortförklaras i en dimridå av psykologi och jönseri.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)