torsdag 15 december 2011

Irakkriget är slut men KRIGET är inte slut


Obama säger: "Irakkriget är slut." Det är inte så enkelt. Det är lätt att starta ett krig men att avsluta det ligger i Guds hand. Nu måste vi i Sverige hålla krutet torrt. Stärk försvaret: "si vis pacem, para bellum". Om du vill ha fred, bered dig på krig. dn dn dn dn dn dn svd svd svd svd svd svd exp exp

Kanske har USA uppnått något som liknar fred och pacificering i Irak. Kanske har USA snyggat till situationen så att en reträtt inte ser alltför flyktartad nu. Men Mellanöstern är i kaos, snart blir det brand på riktigt. Läs här, här och här så fattar ni. Jag har bevakat Mellanöstern sedan 2008 och vet vad jag talar om.

Kriget fortsätter. I Mellanöstern, någonstans. Syrien tycks kunna bli nästa Libyen: lagom litet för att sluka till middag. Och hela tiden hetsar USA mot favoritfienden Iran. Mer om det här. Så att: det kommer att krigas. Så är det. Men det är inte JAG som hetsar till krig...! Se här. Men förutom det, bröder och systrar, vad har ni emot en värld präglad av skottvidder, skyl och skydd? Vad har ni egentligen emot en värld styrd av begrepp som "eld och rörelse, anda och disciplin"?

Trotylstormen rasar, krebabomber briserar. Se bara till att hålla er på rätt sida b-linjen så ska allt gå väl.

Kriget har börjat. Besten är lös. Libyenkriget var antagligen bara början. Fler riggade krigsförklaringar lär komma mot andra länder i Mellanöstern, kanske även på annat håll i världen. Krig må komma; se bara till att som privatperson och mediakonsument vara mentalt förberedd. Se till att ha frid inom dig, då kan du inte dras med i krigshets.

Om nödvändigheten av inre frid skrev jag på bloggen 18/11. Även häromdagen, 11/12 skrev jag om det. Jag citerade då samma sak som nu men jag måste ta det igen. Alltså, kriget är här men man får inte ha krig inom sig:
Det är krigsaktiga tider, spärrar och portar, hårda tider. [...] Men själv är jag ju härdad som få inför dylikt krigssentiment, jag har ju mer eller mindre levat i det sedan 80-talet och den nystart som kalla kriget fick då. Invasionen i Afghanistan, nertystad av dåtidens svenska MSM-elit och kulturskribenter från DN och Expressen till Aftonbladet, dock reell med ett samtidigt hot mot Sverige på Sovjets nordflank, ja, detta krigssentiment har liksom påverkat mig. Och Falklandsöarna, Beirut 1983, Grenada, lumpen, Gulfkriget och privata krig som "Eld och rörelse" och "Camouflage", fullbordade i jämnhöjd med den multikultismens kulturkamp som nu rasar, gör att jag tar eventuell sentimentsterror med ro. Säg att det är krig, vem bryr sig, det rasar i vart fall inget krig inom mig.

Världen må vara krisartad och krigsaktig men inom mig har jag frid.

Frid, frid! Inom sig måste man ha frid. Det kräver en viss disciplin detta, en viss esoterisk förmåga att finna lugnet mitt i stormen. Man måste ha viljestyrka, vilja att bringa ner andningen och se saker lite utifrån. Kunna tänka: "i morgon bitti kommer mitt inlägg om Sveriges transmarina öde att ha fått 40 sura kommentarer, kommentarer jag måste sätta mig och besvara efter morgonkaffet. Nåväl, bättre med 40 kommentarer än 0, det här blir något att minnas på gamla dar..."

Folk säger att jag är polemisk. Men jag kan inte vara annat: jag går ut i striden, grek ho polemós, säger min mening om det hatsentiment som råder visavi traditionell svensk kultur. Jag menar, OK, det finns något som heter att vara ONÖDIGT POLEMISK, att debattera för debattens egen skull, spela bad boy och slå ner halmgubbar, men det sentiment jag upplever i Sverige idag är inget hjärnspöke. Om det sedan är "hatiskt" av MSM att med nålstick dissa midsommarstång, julgran och vit hud, det må diskuteras. Men jag frågar mig bara, när blev det comme il faut för våra politiker att säga dylikt...?

Jag är emot detta samhällsklimat. Jag ropar på rättelse, ändring, omkalibrering av kulturstämningen. "Det sitter i väggarna"; i så fall måste väggarna tapetseras om, dock inte rivas. Nej just det: jag talar inte boyish om att riva allt och börja från noll. Jag talar om att återvända till en samhällsdebatt där inte Sverige ifrågasattes varje sekund, där inte svenskar måste be om ursäkt för att de är svenskar, där inte infödda ska kröka rygg för allt utländskt. En rimlig stolthet för vårt eget måste till, något annat är onaturligt. Jag säger ja till utländska inflytanden men de måste ske på basen av en uppskattning av det egna.

Därför stridbarhet, därför HO POLEMÓS. Herakleitos sa förvisso att "striden är alltings fader". Om han med sin term - ho polemós - menade väpnat krig, politisk strid eller något annat vet jag inte. Dock måste man idag bejaka att det åsikterna om Sverige skär sig så det gnisslar: vissa vill avskaffa det och kalla landet "Provins Nord nr 3", andra älskar det och vill värna vad det står för. Utöver denna strid drar det ihop till en ny fas av RIKTIGT krig nere i Mellanöstern snart. Syrien eller Libyen? Jag välkomnar det inte, jag hetsar inte till detta krig. Men MSM gör det och då måste man som privatperson vara beredd.

Jag menar, det är inte kul att mötas av svarta rubriker om krig. Men är man mentalt förberedd kan man inte knäckas. Leviatan lever på vår rädsla men har man besegrat skräcken i bröstet kan man inte besegras, sa Jünger i "Der Waldgang". Kriget som hot mot oss är ett hot mot vår mentala hälsa, vår sinnesro. Ekerwald talar i en essä om en kvinna som tog livet av sig på grund av världsläget. det var för mycket krig i världen, alltså tappade hon lusten att leva. Detta är centralt för vår tid: hur mediakonsumenter får depression av att bara läsa tidningen, och hur de saknar förmåga att lägga ifrån sig bladet och istället ta ett djupt andetag.

Relaterat
Ernst Jünger: "Der Waldgang" (1951)
Vårt Försvar 1/2008
Iran är ett land
MSM är krigshetsarna, inte jag

2 kommentarer:

Mr Speck sa...

Syrien rockar fett !

OK, om något halvår så är det islamister och sharialagar som gäller men än så länge är det en skönt sekulär marxistleninistisk repression som gäller.
Skiva falukorven på längden eller tvären om man vill vara filosofisk...

Fri pdf sa...

Instämmer... min reflektion: man vill ju inte krama Assad direkt. Det är som Khadaffi: svår att älska. Men krigshetsen mot Assad är lika motbjudande som den mot Khadaffi.

Nåja, det kommer att finnas saker att blogga om även nästa år. Jag är emot krig och krigshets, jag har tvått mina händer, men (nu följer en lite privat reflektion) även när jag sagt att jag inte stöder krigshetsen kommer jag att fortsätta följa krisen och reflektera över allt som faller mig in. Som vapen använda i eventuellt krig. Precis som min rapportering från Libyen. Må vi hoppas på fred men 2012 ser allt annat än fredligt ut i min kristallkula.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)