fredag 20 april 2012

Om Breivik


I andanom lägger jag ner en krans för Breiviks offer. De åtta som dog i Oslos centrum och de 69 på Utöya. Och idag utfrågades Breivik om detta Utöya. Det hela innehöll inga direkta nyheter. Det är mest detaljerna man kan uppmärksamma, som om Breivik är på väg att bryta ihop eller inte. Jag tror dock inte att han kommer att bryta ihop gällande de känslor han kan ha för sina offer. Han gjorde det inte under dagens förhandlingar. Och han kommer inte att göra det framöver heller. Han har, som han säger, avemotionaliserat sig. Det återstår för oss andra att ägna offren en tanke. Om vi kan det. svd svd svd dn dn dn dn dn
Kan vi det? Jag har åtminstone försökt. Se här. Det postades i början av augusti förra året, strax efter dåden. Var var ni då, mina kritiker och belackare? Ni som kallat mig "Breivikanhängare". Var har ni visat minsta vördnad för offren, Expo och ni andra, som bara kapitaliserar på dåden som verktyg för er agenda, er anti-nationalism och anti-traditionalism, er 100% negativa, icke-produktiva blodsugaragenda.

Var var ni då, Verdens Gang och Mittnytt? Var var ni då, svt.se? Ni kallar mig 45-åring, hot mot demokratin och allt. Ja ja, fortsätt bara. Någon vördnad för offren har ni dock inte visat.

Vördnad, finns vördnad för offren? Finns det i media? Vad gör de för offren? De gör ingenting. De bara profiterar på artiklar om Breivik. Dessutom kan man misstänka att deras rapportering kan inspirera till liknande dåd.

Men media kan inte sluta. De fortsätter att rapportera om Breivik. Nåväl, då gör jag det också. Vi får väl se hur det går den här gången. Förra gången förlorade jag jobbet. Och nu? Stay tuned.

- - -

När jag i höstas bloggade om Breivik kom fan lös. Jag framstod som "en fara för samhället":

"---SVT: Kan bloggaren som mannen i Härnösand utgöra en fara för samhället?

- Samhället bör bevaka alla som motsäger demokratin och som förespråkar och uppmanar till våldshandlingar - oavsett om det är enskilda individer eller organisationer, säger Alexander Bengtsson.---"

Så skrev svt.se 18/11 2011. Jag tar avstånd från våld och hyllar demokrati och fritt meningsutbyte - men i deras ögon var jag ett Monstrum som ska behandlas som Det Värsta Sedan Hitler. Om man som jag får en sådan reaktion, ja då har man påverkad sin motståndare kan jag meddela. De försöker både måla upp mig som hot och tysta mig och avhumanisera mig, men den taktiken kommer inte att lyckas. This time they've fucked with the wrong guy.

De kan inte tysta mig. Även om jag skulle beslås med munkavle så skulle mina barn föra min talan.

Och den demokrati jag är ett hot mot - jag frågar mig, vilken demokrati? 2000-talets modell med propaganda, hjärntvätt och brännmärkning av avvikare? Det finns ingen demokrati längre, den är ett sedan länge försvunnet ideal. Vad som återstår är Orwells 1984: Två minuters hat varje dag av någon vilsegången nazifigur. Krig är fred: Libyenkriget var "upprätthållande av flygförbudszon". Okunnighet är styrka: utbildning ersatt av inprägling av betingade reflexer.

- - -

Ett fel med den rådande analysen av Breivik är att man psykologiserar Breivik. Man försöker härleda hans kriminalitet till svår barndom etc. Denna tendens märker man av och till. Man gjorde samma fel med Ulrike Meinhof när man i svensk media recenserade "Ulrike Mienhofs förbjudna tänkesätt" 1976. Meinhof sågs där inte som en revolutionär som tog till vapen för att hon ville omstörta samhället, nej hon sågs som "ett offer", "huvudperson i en tragedi", hon "revolterade mot sitt borgerliga förflutna". Mer om Meinhofreceptionen här.

Meinhof var på sina premisser fullkomligt rationell vill jag hävda. Likt Breivik. De ansåg sig vara i krig och drog i fält. Att det är onormalt är underförstått, visst, men det är inte kliniskt irrationellt eller möjligt att bortförklara med för få kramar från mamma.

Bespara oss "goody-good-argumenten" tack. Man kan säga: Breivik och Meinhof reagerade sjukt på sjuka samhällen, låt dem stanna i galningsfacket, men please, se dem även som kyliga analytiker med viss metod i galenskapen. Dra inte ner allt till soffhörnsanalysens nivå. De samhällen de levde i kan inte uteslutas ur analysen. Då gör man sig skyldig till kriminell förnekelse och kognitiv blindhet av första rangen.

Relaterat
Expo kallar mig en fara för demokratin
Den svenska receptionen av Meinhof
Mourn the dead
Breivik: mina inlägg 1
Breivik: mina inlägg 2
Illustration: M. C. Escher

7 kommentarer:

Olympia sa...

Det är viktigt att få föra sin talan, att inte vara rädd att yttra sin mening. Den friheten skall vara helig. Dessvärre gäller den inte. Men jag kommer följa din blogg så länge det går...

Fri pdf sa...

Tack. Och så vitt jag tror kommer yttrandefriheten att segra. Det är för sent att förbjuda regimkritiska bloggar. De skulle ha slagit till direkt efter Utöya, då var nationen i ett chocktillstånd. Som jag skrev 28 juli förra året, sex dagar efter Dådet:

"Vi har den gångna veckan varit väldigt nära diktatur tror jag. Det viktiga vid ett dåd som detta är agerandet strax efter krisen, tolkningen av densamma och utnyttjandet av det chocktillstånd som råder. Reinfeldt hade nämligen i kölvattnet av Utöya kunna säga: ”På grund av dådet i Norge är rikets säkerhet i fara. Därför införs nu legitimation för bloggare, förbud för SD som parti samt ökad invandring för att tysta kritiker av Breiviks typ.”"

Men nu blir som sagt det där inte av. Tåget har gått, PK dör, friheten segrar. Med eller utan Breivik.

Anonym sa...

Vem tror du att du ljuger till

Du har flera gånger skrivit om du håller med Breivik

Inte i de exakta orden jippi Breivik Jippi

MEN flera gånger där du håller med hans resonemang och sedan så omformulerar du orden så att du säger exakt samma sak som han fast med andra ord

Svensson sa...

Jag ljuger inte. Men Breivik är ett komplext fenomen och jag kan inte få med allt i varje inlägg.

"I contradict myself? Well then, I contradict myself" sa Walt Whitman. Han var poet. Breivikinläggen är inte poesi men de befinner sig ibland i en gråzon bortom sedvanliga artiklar och rapporter. Så visst, tvetydigheter må finnas. Men min åsikt är underförstått, nu och för alltid, att jag anser mord vidrigt och Breivik en galning. Men hans analys är intressant - analysen att vi lever i demokraturer där sanningen mörkas, och att nationalism, invandring och Frankfurtskolans negativism måste få diskuteras.

Anonym sa...

HAHAHA först skriver du att stackars mig de säger jag håller med Brevik sedan bekräftar du att du gör så

Låt mig förklara det mycket enkelt för dig, DU precis som Breivik är farlig för mänskligheten, och det finns flera som ni, ni skapar alla världens problem och om ni alla bara hade kunnat flytta till en ö så hade resten av mänskligheten kunnat leva i frihet och lycka

Pappan sa...

Breivik är galen. Svensson är också galen. Alltså är Breivik Svensson. Galet!

Svensson sa...

Anonym 21.53: visst, jag delar Breiviks åsikter att massinvandringen bör diskuteras. Det tycker många andra också. Det skulle bli ganska trångt på ditt ö-gulag.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)