måndag 8 oktober 2012

Oktober


Välkommen till Svenssongalaxen, restaurangen vid universums ände. Lunch serveras dagligen 11.00-14.00 och kostar 80:-. I priset ingår dryck, sallad och foccaciabröd. Vi har även hårt bröd av typen Falu rågrut, Wasa husman och Wasa frukost. Salladen består för sin del av en buffé med rivna morötter, grönsallad, groddar, gröna oliver, majs, dressingar och inte minst vitkålssallad. Den är vår specialitet; den består av riven vitkål i en lag av olja, ättika och vitvinsvinäger plus salt och peppar, lite socker och örtkryddor. Kom ihåg det, ättika OCH vinäger och lite socker ska det vara, det ger det där speciella stinget! Vi är vida berömda för vår vitkålssallad. Många varelser gör en omväg på flera ljusår för att få njuta den i vår mysiga miljö med värmeljus och vävda dukar på borden.

Se där vad man kan skoja till det, presentera bloggen som en krog i rymdens djup, med inspiration från såväl mitt dagjobb som Douglas Adams' "The Restaurant At the End Of the Universe". I övrigt så händer det en del just nu, både i världen och i mitt liv: solen går upp och solen går ner, löven faller och jag stiger. Javisst, jag går upp varje morgon, dricker lite honungsvatten, kollar mailen, läser på nätet om Cambridgeplatonism och flamskyddsmedel, kollar bloggen, svarar på kommentarer, äter, tar en kaffe, far ner på stan, snackar med folk, åker hem, sover middag och går upp igen. Sedan ny surf och ny bloggkoll, sedan "monitor going to sleep" liksom jag då jag tonar bort i mild extas till tonerna av Aguirre av Popul Vuh.

Annat som är idag? Jag vill hävda: esoterism är det nya paradigmet, under och förundran kommer åter, samnationalismen lever och sf och fantasy är tidernas trend. Gospeln gospar, rocken rockar och popen poppar. Och här står jag och frälser världen med en blogg, iförd blå munkjacka, svarta Dressmanjeans och en svart gubbkeps.

Jag bloggar på och temat är: att inte "låta solen gå ner över sin vrede". Stilla glädje, verklighet och musiska stämningar. Stämningar som:
When I saw you in the garden,
sweet lilac in your hair,
the sunlight seemed to surround you
and bless the morning air...
Detta är Whitesnakes "The Time Is Right For Love". Om den gruppen och dess frontman har jag bloggat här. Jag har bloggat om annat också under bloggens alla år. Här är innehållsförteckningen. Annars kanske det blir lite nya inlägg framöver också, men om dem lovar jag intet. Osvuret är bäst.

Mer som är? DN och SvD har minskat möjligheten att länka till dem. Sport och kultur tycks ännu gå att länka till, i övrigt är det helt stopp. Så tycker jag det verkar. Det är den webbverklighet jag möter. Antagligen sparar man in på censurtjänsterna (rens i blogglänkar) i dessa för gammelmedia så magra tider.

Vad tycker jag om det då? Nog är det lite synd att man inte kan länka till de digra trafikkällor som de gamla drakarna de facto är. Men å andra sidan så får jag rätt många läsare även utan länkar. Folk söker sig till denna blogg via Google, bloggar som länkar Galaxen och andra ställen där mina länkar finns, som vissa forumtrådar. Så jag har mina 250-300 läsare per dag och det tycker jag är bra. Och MSM börjar för sin del pröva mitt tålamod. De har mindfuckat klart snart. De har t.ex hela året hetsat till krig och intervention i Syrien. Dock utan resultat. Det blir inget krig där säger jag. Men MSM lyssnar inte, de fortsätter med sin propaganda och sin hjärntvätt.

Sanning, man måste skriva sanningen. Det är målet med denna blogg. OK, jag kan inte lova att allt som står på Galaxen alltid är 100%, men jag försöker åtminstone söka sanningen. Och lanserar jag en kontroversiell teori så säger jag det, jag framhåller att det är en hypotes och att det hela kan vara omstritt. Så du som läsare: pröva mina teorier, var med och diskutera. Det får ni ju här, dock inte i MSM där kommentarsmöjligheterna är snåla.

Man kan säga: i den gråzonens, ryktenas och det okändas 2012 vi lever så kan det svaja lite. Detta är ett Förändringarnas År. Jag säger inte att detta ger en frikort att publicera vad som helst. Jag är medveten om att man inför sina texter måste jämföra källor, forska och avväga. Och t.ex vänta på bekräftan av osannolika nyheter. Dylika ideal har jag för ögonen inför nyhetshösten, som jag gissar kan bli intensiv.

Men jag kommer kanske inte att ligga i framkant på just nyheter. Snarare är det kommentarer och analyser av vad som hänt som jag gillar att syssla med. Det och annat som dokument om esoteriska ting, recensioner och andra texter typ memoarer, dagboksblad och "vad som helst" är vad som, om Gud vill, jag kommer att satsa på i Galaxen i höst.

Relaterat
Innehållsförteckning
Krigshets mot Syrien
David Coverdale
Terrence McKenna: kontroversiell esoteriker
Memoarer: Enköping
Timmervägg, södra Lappland

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)