måndag 28 januari 2013

Bildreportage: Säbrå kyrka


Detta är Säbrå kyrka. Den ligger i inlandet några kilometer norr om Härnösand. Kyrkan fick sin nuvarande form 1859. Bilderna tog jag i somras.




I Säbrå kyrka dyrkar man Jesus Kristus. Hela planeten är, mer eller mindre, inställd på detta. Jorden har nu uppnått Kristusmedvetande. Ateisterna är i minoritet. Bara 9% av svenska ungdomar är det. Resten tror på "något".

Kristi dåd är centralt för världshistorien. Den som förnekar det är en pajas. Efter döden far ju själen till "himlen" och möter Gud för att rekapitulera det just genomlevda livet. Detta är vedertaget bland dagens esoteriker. Och enligt en viss Rudolf Steiner är det endast tack vare Jesu dåd vi kan göra detta. Att efter döden bege sig till Ljuset och gå igenom sitt liv, kan endast ske tack vare att Kristus levde ett liv på jorden som människa och återuppstod. Före honom begav sig själen till mörker och kaos à la klassisk grekisk syn (q.v Odysseus i dödsriket där han möter Akilles och andra i deras skuggtillvaro). Kristi dåd möjliggjorde att individen efter döden kan bege sig till himlen, rekapitulera sitt liv och vid ny inkarnation ta med sig sina föregående livserfarenheter plus de råd han nyss fått i himlen, till sin nya jordiska existens.

Golgatamysteriet är det som skedde när Jesus korsfästes. De ontologiska förändringar som skedde med världen och omsider med människan efter det att Jesus blivit korsfäst, pinad och dödad och sedan återuppstod - dem kan vi kalla "Golgatamysteriet". Den som vägrar inse dess betydelse kan jag inte ta på allvar.






Kristus som idealmänniskan, vad innebär det? - Kristus är i alla fall enligt Steiner idealet, normen, enheten och botemedlet mot all mänsklig söndring. Varför? Jo, i Kristus "lever det högsta solväsendet vari alla jag finner sin urgrund." Kristus predikar broderskap: i vårt innersta jag är vi alla lika.

Vad kan man då säga om en annan Steineridé, Kristi astralkropp...? - Jo, detta: när Kristi astralkropp upptagit allt som dolts av Lucifer blev han, Kristus, en glorifierad guru. Vi fick därmed anlaget att bli visa så att "den fysiska jordutvecklingen så småningom kan uppnås". Och via Golgatamysteriet (se ovan) gavs vi anlaget att vända en viss Ahrimans onda stämplingar till det goda. Vi fick, med andra ord, efter Golgata förmågan att efter döden gå in i Ljuset, vi är inte längre dömda till Hades' dunkel. Detta dunkel skingrades ju av Kristus, han "satte en gräns för Ahrimans makt". Det blev en renässans för den andlighet som sedan Atlantis' fall varit på nedgång.










Relaterat
Kristus var en soldeva
Dokument: Atlantis
Logoskraft
Enhörningens Tid, del 1
Morgondagens barn

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)