söndag 10 februari 2013

Hur man gör en bok: produktion, tryck och distribution


Härmed något om hur man gör en bok. Jag har gett ut både pappersböcker och e-böcker så jag vet vad jag talar om. Disclaimer: bokproduktion kräver precision. Jag tar inte ansvar för eventuella fel du gör när du producerar din bok. Kolla och dubbelkolla är måttot i alla led. Här nedan får du i alla fall info som en förlagskonsult lätt kunnat ta 5.000 SEK för.


1. Skapa fil

Att skriva boken är en sak för sig. Här har jag diverse allmänna skrivtips. Men i detta inlägg fokuserar jag på det tekniska.

En bok skrivs i en datafil. Vilket format ska man då skriva i? – Well, att skriva boken i programmet Word har fungerat för mig.

Börja med att ställa in radavstånd 1,5. Vissa säger att man ska ha "dubbelt radavstånd", "radavstånd 2". Det går det med, men med 1,5 blir det bättre om man ska "importera som pdf", varom mer nedan. 1,5 blir i pdf-form läsvänligt, 2 blir för glest = svårläst. Det är min högst personliga erfarenhet.

Wordfilen: lägg in paginering i sidfoten. Och ha typsnittet Times New Roman (motsvarande), 12 punkter. Ställ så in 2,5 cm marginaler och kör. Man ska utöver detta inte göra en alltför tjusig fil. Man ska inte ha för många trix för sig i worddokumentet. Ju "renare" text desto enklare att jobba med för pdf-makaren (som är nästa steg). Om du ska lämna bort filen för pdf-daning, gör till exempel inga hårda sidbrytningar, sådana av typen ”infoga sidbrytning”.

Wordfilen: gör tio radnedmatningar vid kapitelbyte. Och gör insteg vid nytt stycke med tabulatorn. Och korrekturläs ordentligt. Det kan vara grundtips.

En utgiven bok bör ha ett ISBN-nummer. Det underlättar katalogisering i alla instanser. Maila ISBN-centralen på KB och be att få, säg, tio ISBN-nummer. Du kanske vill ge ut fler böcker senare. Då kan du ge dem resterande nummer i serien. Du kanske bara har EN bok i sinne nu men man vet aldrig. ”Que sera, sera, the future’s not ours to see” som Doris Day sjöng.

Skriv in aktuellt ISBN-nummer i wordfilen, t.ex längst ner på sidan 4, före sidan 5 som brukar vara innehållsförteckning. Och om du ger ut boken på eget förlag, se till att ge förlaget ett namn. Även det måste du skriva in i din wordfil på lämpligt ställe (sidan 4), plus tryckort och årtal. Det finns ingen lag som säger att ort och tryckår måste med, men det hör till god sed. -- Ge förlaget ett namn: det blir roligare så. Se bara till att namnet inte är taget. Det ger ju högre profil att ibland kunna säga sådant som att ”Fraxus förlag gav ut min bok” än att alltid behöva säga ”eget förlag” när förlagsfrågan kommer på tal.

När worddokumentet är klart görs en pdf. Med t.ex programmet Adobe InDesign. Du kan även skapa pdf:en genom funktionen ”importera som pdf”, som de flesta datorer har. Om det ska jag nu berätta.



2. Pdf

Pdf betyder "portable document format". Där är sidorna "låsta" och måste vara det; i ett worddokument däremot flyter ju raderna över lite hit och dit. Det går bra för skrivversionen. Och som sagt, lägg inte in några sidbrytningar för att hindra detta worddokumentets ”överspill”, detta fluktuerande av rader från sida till sida. Det försvårar bara i nästa led.

När man skrivit klart måste man göra pdf av verket på ett eller annat sätt. Jag kan själv inte InDesign (motsv), jag fick hjälp med den biten till boken Antropolis (pdf:en länkad här). Annars kan man t.ex leja ut tjänsten till ett produktionsbolag. Idag finns många tjänster på nätet för "vi gör din bok". De fixar allt, även tryck. Själv ordnade jag tryckningen på ett snabbtryckeri i Uppsala, Kph. De i sin tur ordnade bindningen via ett bokbinderi. Det kostade lite stålar men det var det värt.

Man kan göra pdf:en själv, en enklare variant. Det gjorde jag för en bok som bara finns elektroniskt, länkad här.

För worddokumentet hade jag då, som oftast, inställningarna Times New Roman, 12 punkter, 1,5 i radbrytning och 2,5 cm marginaler. Och paginering längst ner i sidfoten, centrerad. När boken var klar och sidbrytningar gjorda (viktigt, hårda sidbrytningar måste nu infogas där du vill ha dem), tryckte jag "importera som pdf". När jag sedan gick igenom pdf:en upptäckte jag diverse fel som uppstått, bland annat i radbrytningarna. Då var det bara att kassera pdf:en, rätta till felen i worddokumentet och importera en ny pdf. Man får hålla på tills det ser bra ut helt enkelt.

Därmed var det klart (och bara att lägga ut på server så var den klar som e-bok/fri pdf). Denna pdf kan man såklart även trycka en bok av, det går som nästa steg om man vill. 1,5 i radbryt var avpassat för skärmläsning, dock tror jag det går bra i boktryck också. Tätare radbryt ("enkel") blir för tätt, dubbelt radavstånd blir för glest. För en pdf-som-ska-bli-pappersbok bör det även finnas sådant som smutstitel, blanksida osv. Kom ihåg det. Mer om detta nedan under rubriken ”En detalj”.

Men bortsett från det kan en sådan här enkel, ”import as pdf”-pdf, som sagt, duga även för en tryckt bok. ”Import as pdf" på Office ger bra, läsbara sidor. Dock kan det bli lite "landstingets årsredovisning" över det hela. Lite för baskravsaktigt, lite Konsum om man säger. Om du ser en riktig bokförlagsbok så ser du att de trixar med placeringen av sidnummer, de har allehanda layoutknep. Och detta åstadkommes med mer avancerade program som AdobeInDesign. Men vad vet jag, kanske kan man göra fantastiskt läckra, mer avancerade pdf-sidor själv.



3. E-böcker

Fokus i denna artikel ligger på pappersböcker. Men härmed något om de alltmer populära e-böckerna.

För e-böcker finns det, mycket enkelt uttryckt, två former: pdf:er samt html-dokument.

I en EPUB-fil kan du ändra rad- (och därmed sid-)brytning själv. I pdf:en, som bl.a ligger till grund för pappersbokstryckning, går inte det. Där är sida med rader fixerat: what you see is what you get.

Att göra html-dokument av en wordfil kräver sin man. Jag kan i alla fall inte göra det utan fick hjälp av det, liksom jag fick hjälp att göra pdf:erna för pappersutgåvan av ”Antropolis”



4. En detalj

Lägger man upp pdf:er direkt på nätet behöver man som antytt inte, som i pdf för pappersbok, ha smutstitel, blanksida, titelsida osv. Titta på sidbrytningen för Camouflage, den är vad jag kallar ”pdf-som-e-bok”, dvs en pdf som aldrig avsetts att tryckas i pappersform. Antropolis däremot som jag nämnde först, den har sidbrytning modell pappersbok. Pappersbok ska ju, som visas i Antropolis' pdf, ha smutstitel, blanksida, titelsida, produktinfosida och först därefter innehållsförteckning osv. Pdf som bara ska vara till e-bok kan om ni frågar mig förenklas, så som exemplet Camouflage visar.



5. Tryck

Själv gav jag ut ”Antropolis” som pappersbok 2009. Den trycktes i hårdpärm av Kph i Uppsala. Formatet var A5. Jag hade bestämt mig för att trycka boken där; de kunde trycka i A5, alltså gjordes pdf:en i A5. Boken blev rätt tjusig.

Det finns en rad olika varianter på bindning. Du kan ha mjukpärm, du kan ha hårdpärm, och för hårdpärm ha sådant som kartonnage med bild, silkpappersband eller klotband med prägling på ryggen och skyddsomslag. Jag valde den sistnämnda varianten eftersom den var enklare och billigare än kartonnage, men var tjusig ändå. Omslaget tecknades av en bekant, i A4, som senare förminskades. Jag gjorde en s.k dummy, en attrapp av hur jag tänkte mig att boken skulle se ut med skyddsomslaget. Det var nödvändigt eftersom skyddsomslaget hade tryck både fram, bak, på ryggen samt inuti. Det sistnämnda var en karta.

När man beställer trycksaker får man gärna vara övertydlig. Man måste visa i detalj hur man vill ha det. Man kan inte lita på att de alltid förstår ens intentioner. Om man t.ex säger åt dem, "utforma omslaget med författarnamn och rubrik, gör som ni vill, jag litar på er" så kan resultatet bli skitfult. Vidare, om man så bara har en mjukpärmsbok i A5 och själv har tecknat omslaget i A4, så måste man till detta göra en förminskning i A5 som förlaga, som visningsexempel, för att visa bildens centrering etc. Detta alltså parallellt med att man ger dem själva A4-originalet. Man måste som sagt vara tydlig, man får inte lämna detaljer som dessa åt slumpen.



6. Distribution

När tryckeriet säger att boken kommit måste du åka dit och granska boken. Om den visar sig feltryckt eller felbunden är det bara att underkänna och vägra betala. Därför är det bra om tryckeriet ligger i samma stad där du bor. Så var det när jag gjorde "Antropolis" 2009. Då bodde jag i Uppsala där jag, som sagt, anlitade Kph. Nu bor jag i Härnösand.

Om boken funnit nåd inför din granskande blick betalar du. Sedan fraktar du hem lådorna och ordnar med distribution. Du kan t.ex leja en firma som Liten Upplaga eller Adlibris. Själv har jag min Antropolis SF-bokhandeln. Maila, fråga och jämför vad de olika nätbokhandlarna tar för att husera din bok och sälja den.

Varje bokutgivare i detta land ska skicka pliktex till universitetsbiblioteken. Det skötte Kph åt mig. Dessa ex skickas för att biblioteken ska ha dem som forskningsmateriel, som en bas för akademiker och andra som eventuellt behöver boken för sin forskning.

Om du inte vill husera boken hos Adlibris etc, och alltså slippa betala hyra, så kan du sälja den på din blogg (motsvarande). Det har jag gjort. Och jag gör det än.



7. Slutord

Detta var lite fakta om produktion och distribution av böcker. Som sagt kan man leja bort pdf-makande, tryck och distribution. Men du måste förvisso skriva boken själv. En korrekt wordfil (motsvarande) är då ett måste. Se ovan: du ska ha dubbelt radavstånd, paginering, 2,5 cm marginaler och åtta radnedmatningar vid kapitelbyte. Och, som sagt, för insteg vid nytt stycke, använd helst tabulatorn. Gör inte, typ, ”fem blanksteg”, det försvårar för pdf-makaren. Medges, i Camouflagefilen gjorde jag fem blanksteg och det gick bra att importera som pdf. Men tabulatormetoden är proffsigare.


Relaterat
Topp 5 tips för att lyckas som författare
Antropolis säljes
Isbn-centralen på KB
Prins Eugen: "Från bortre ängen", 1910

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)