måndag 13 maj 2013

Vi defameras av "eliten", men låt oss inte defamera den (bara lite)



Man måste skilja på sak och person. Att "eliten" inte klarar det är en sak. Men som regimkritiker ska man inte svara med samma mynt, inte i skitkastargrenen.




Tidigare i år skedde ett attentat. Det var i februari, tisdagen den 5 februari, som den danske journalisten Lars Hedergaard utsattes för ett mordförsök. Han överlevde. Bevis, som en pistolkula, säkrades av polisen. Men svensk media spädde vid tiden på med att karaktärsmörda Hedergaard. Han kallades "rasistdömd, islamfientlig". Och det Tryckfrihetssällskap han grundat var tydligen, enligt 08-media, en "islamofobisk organisation".

Hedergaard skriver i Dispatch International. SvD:s Per Gudmundsson sa sig i februari ha tecknat en prenumeration på denna tidning. Som resten av elitmedia anser vara en fascisttidning.

Övriga nordiska media kallade Hedergaard "islamkritiker". Svensk MSM använde "islamfientlig". Rasistkortet spelades hårt, Hedergaard kallades "rasistdömd" (trots att han friades för en låt vara diskutabel bloggmening). Men en händelse som denna kan svensk MSM inte hantera, folk kommer, mer än förr, att vända sig mot dem och ty sig till nymedia som just den Dispatch som Hedergaard skriver i. Och Nya Tider, som är en liknande, vecklig papperstidning med högerprofil.

Jag har bidragit till Nya Tider. Se här och här. Den är bra.

- - -

Svensk ”mediaelit” är ett skämt. Trots det måste man bekämpa den. Det må vara öppet mål för oss regimkritiker idag. Men bolen rullar inte in i målet av sig själv. Man måste kicka in bollen i målet, även om det är öppet mål.

Gör det då, du som kallar dig regimkritiker. Med vissa undantag (personliga och operativa skäl kan ju lägga hinder i vägen) anser jag att man som oppositionell ska 1) uppträda öppet, ej anonymt, 2) undvika ironier och annat tjafs (slöseri med tid), 3) uppträda med segervittring (för bara den som har en vision av seger kan segra) och 4) inte heller karaktärsmörda motståndaren.

Karaktärsmord: det må vara frestande att kalla sina fiender för ett och annat. Men invektiv, glåpord och svordomar har inget i en seriös debatt att göra. Även om våra fiender å sin sida kör hårt med karaktärsmordet som vapen (= rasiststämpel). Som i fallet Hedergaard.

"Eliten" ska bekämpas. Varför? För den anser att vi inte har rätt att existera. Svenskar och vita människor saknar ju, uppenbarligen, existensberättigande i deras världsbild. Den vite man som självmedvetet definierar sig som politisk aktör utifrån sin vithet anses vara En Hemsk Typ.

Den ”elit” som bedriver denna antivitism är märklig. Men man bör försöka behandla denna ”elits” typer med respekt ändå. Som privatpersoner är de, i moralisk mening, ens systrar och bröder. Angrip saken, inte personen.

Då säger någon: men jag då, som angriper eliten med en satirisk visa, är inte det personangrepp? -- Då säger jag: nej, detta är intelligent satir. Jag defamerar inte mina offer, jag häcklar dem elegant.

Därför min rubrik. Man kan säga: ska man ge igen med samma mynt mot en skitkastande elit, gör det med stil och finess!




Relaterat
Nya Tider: nymedia avancerar
Heinlein: Starship Troopers (1959)
Hur man gör en bok
Borg: Det röda massanfallet (1951)
Hassel: Döden på larvfötter (1958)

7 kommentarer:

blomberg sa...

Hur som helst häcklar du dem, du sjunger att de skall hålla käften, det finnes alltid människor som eggas av detta och anser det rätt att "hjälpa dem' hålla käften, antingen genom att slå ihjäl dem eller hota dem till tystnad. Detta är en effekt av arketypen Wotan (Od/Odens) uppvaknande I det undermedvetna som en reaktion på den instinktsvidriga politiska korrekhet som råder. Kom ihåg att det undermedvetna fungerar delvis som en uppsamlingsplats för allt det politiskt korrekta inte accepterar och betraktas som vulgärt av det medvetna. Har en arketyp som Wotan börjat aktiveras i det undermedvetna så kommer människor sublimt attraheras av det 'förbjudna' och detta kommer vara en stark dragninskraft i deras beslutsfattande, exempel; Breiviks attack som enligt fulmedia skulle leda till slutet för alla nationaliströrelser, tvärtom är dessa nu populärare än någonsin, dvs hans gärning var i samklang med det undermedvetna.
Politiker som hycklar mångfald men själva bor i helvita områden och sätter sina barn i helsvenska skolor är ett annat exempel där medvetandet säger ett och det undermedvetna gör något helt annat.

Detta visar sig i hätskare tonfall och även våldshandlingar, det är inte så mycket du kan göra åt det eftersom denna zeitgeist har dig i sitt grepp. Jag förutspår att dina inlägg kommer att ta en allt fränare ton eftersom tiden går och du (och din blogg) kommer också bli allt populärare bland folk.

Svensson sa...

Jaså du förutspår en hätskare ton här? Då tar du fel. Jag är mycket medveten om att för hårda tongångar kan få en i sitt grepp.

Jag är författare och har sysslat med språk och språkliga uttryck i hela mitt liv. Vårdad ton, med en och annan lejonklo, är idealet på Galaxen.

Jag har 500-700 läsare per dag redan. Tack vare min briljanta stil och eleganta, men respektlösa, attityd.

blomberg sa...

Saken är att denna zeitgeist redan har sitt grepp om dig och ju starkare den växer sig, först sublimt och sedan medvetet, desto mer kommer den att styra dina tankar och ditt språkbruk blir allt grövre. Dessutom kommer ju även mainstream media att fångas av denna arketyp, tecken ser man redan, och även de kommer att adaptera en hårdare ton som talar om svartingar som "volymer', 'bördor'. De börjar tala om 'andra länders ansvar' och istället för socioekonomiska faktorer bakom brottslighet blir förklaringingsmodellen biologiska faktorer, då är steget till eutanasi samt fosterdiagnostik och tvångsaborter inte långt borta. För att hålla kvar dina 500 läsare, kräves det då att du går ännu längre ut för att inte bli omkörd av fulmedia. Inget du kan egentligen göra något åt, men det var väl det här du propagerat för och nu har du försprånget?

Svensson sa...

Wow. Vilken psykoanalys. Du har alltså inblick i mitt undermedvetna? Skärp dig.

Dock är dina verbala luftslott bortkastade på mig. För att använda ditt bruk av arketyper kan sägas att dagens arketyp inte är någon krigsgud (Oden), utan Moder Svea med ymnighetshornet.

Visst har jag även krigsbilder och -symboler på bloggen, men det här är ett konstverk, ingen doktorsavhandling. En balansgång mellan polemik och upphöjd segersång torde vara framtiden för denna blogg.

Och det behövs inga fula knep för att behålla sina läsare. Att maniskt jaga läsare är som att jaga efter vind. Jag skriver texter jag själv vill läsa. Och det har fört mig dit där jag är idag.

Fulknep har jag aldrig använt. Men du kanske vet? Du kanske kan ge länkar till dem, till fula texter av mig? -- Jag har alltid hävdat att jag står för fredlig, metapolitisk kamp. Under Svenssonaffären ville media ha mig till "Breivikanhängare". Men det var en uppenbar lögn. Ingen trodde på det. Folk läste denna blogg för dess egna meriters skull -- för dess oöverträffade, lugna, sakliga analys av samhällsfrågorna, fjärran från skitmedias svart-vitt-uppdelning av världen.

blomberg sa...

Jag talar inte om ditt personliga undermedvetna utan om det kollektivt undermedvetna och det räcker med en kvick överblick av din blogg, för att se att du är starkt influerad av den. Intet konstigt egentligen, konstnärstyper såsom du är oftast extra känsliga för sublima strömningar vid ett mycket tidigare skede än andra och det är därför inte fel att placera dig i samma fack som Dan Park och Lars Vilks.

Det är inte du som styr det undermedvetna utan det som styr dig och din metafysik, inte så att din fria vilja blir helt inskränkt men ialla fall starkt reducerat. Så att du säger att du skriver vad du vill är inte helt korrekt, du skriver till stor del färgad av det perceptioner och vinklingar av verkligheten som den aktiverade arketypen ger dig.

Och nej, den arketyp som nu framträder är inte Moder Sveas med sitt materialla välfärdstänkande, utan det är ett mycket mera aggressivt, patriarkalt tänkande, en återgång till nature från nurture, denna arketyp är oftast likställig med Wotan/Oden/Od/Indra, i detta beskrives kvinnan snarare som häxan, kanske du snart förespråkar dina litterära fienders bokbränning som en reflektion av detta?

Svensson sa...

Nu drar du iväg igen. Du misstänker för att jag förespråkar bokbränning av mina "litterära fienders" alster? Kom igen.

You're messing with the wrong guy. Nog är jag polemisk, men för övrigt är jag ganska live and let live.

Kanske en endimensionell nihilist styrs av sitt undermedvetna. Men inte en "differentierad människa" som jag. För detta begrepp, se Julius Evola.

Nåväl. Det är svårt att bedöma sina egna alster. Kanske är jag en grym f-n som med sina verk kommer att störta världen i brand? Kanske "Camouflage" är en orgie och våld och död som bör förbjudas? Värre än Sven Hassel? Kanske det.

blomberg sa...

Tro nu inte att jag attackerar dig eller hånar dig på något sätt, tvärtom ditt blogginnehåll är mycket intressant speciellt om man studerar strömmningar i det undermedvetna, detsamma gäller nog också för Lars Vilks diverse alster. Vem vet om några år när dessa tankegångar är mainstream kommer du kanske betraktas som avant-garde för denna -ism?

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)