torsdag 1 augusti 2013

Eurovision vanns av Danmark, här har jag satt en ny text till låten


Att skriva nya texter till populära låtar är en skön konst. Och tillåtet. Bara man inte spelar in dem är det grönt att skriva vilka texter man vill, har jag för mig. Se bara på våra lokalrevyer. Där tar man aktuella låtar, ändrar texten och har sig. Det är vedertaget.



Eurovision vanns i år av Danmark. Emmelie de Forest slog till med en nordisk folkvisa i modern tappning. "Only Teardrops" är titeln. Här har jag skrivit en ny, mer radikal text. Det är i linje med konceptets ”blond vit sångerska sjunger traditionell sång till militärtrummor”. Jag vill ha radikalism, jag vill ha Sverigevänliga sånger. Låtar som gisslar mångkulturen.

Därför har jag totat ihop dessa rader. "Only Teardrops" är, musikaliskt, rätt invecklad med sina tempobyten. Därför har jag skrivit in anvisningar för de olika skedena i låten. Inte för att jag tror att någon kommer att sjunga den, ens framför datorn när detta läses. Men WTF... detta är inte helt seriöst menat.

Vi börjar så här då:
(flöjtintro)

Mångkultur är död.
Bränslemätarn röd.
Regimen är idag uti ofantlig nöd.

(gitarrkompet börjar)

Jag är cirkusdirektör, jag kan göra vad jag vill,
allt går min väg, now I’m in for the kill,
jag fylls av en glädje när Sverige nu blir till!
De'e va jag vill.

(trumövergång)

Refräng: Jag har inte fått en blund
jag far runt på Gröna Lund
i en gryning, gyllene gryning.
Jag har inte fått en blund,
jag far runt på Gröna Lund
i en gryning, gyllene gryning.
Det var väl vasst? "Gyllene gryning" har jag fått med, så kontroversiellt...! Sedan vad "Gröna Lund" har med saken att göra vet jag inte. Men nu fortsätter låten, med samma upplägg som i början:
(flöjt)

Mångkultur är död.
Bränslemätarn röd.
Regimen är idag uti ofantlig nöd.

(gitarrkompet)

Jag är cirkusdirektör, jag kan göra vad jag vill,
allt går min väg, now I’m in for the kill,
jag fylls av en glädje när Sverige nu blir till!
De’e va jag vill.

(trumövergång)

Refräng: Jag har inte fått en blund
jag far runt på Gröna Lund
i en gryning, gyllene gryning.
Jag har inte fått en blund
jag far runt på Gröna Lund
i en gryning, gyllene gryning.

(stick)

Sverige finns –
Vi existerar! Vi existerar! I en gryning.
Vi existerar! Vi existerar! –

(refräng)

Jag har inte fått en blund,
jag far runt på Gröna Lund,
i en gryning, gyllene gryning. (x2)

(tonartshöjning)

Gyllene gryning, gyllene gryning!
Oooooh!
Gyllene gryning...! (Ahhhh), gyllene gryning.

Jag har inte fått en blund,
jag far runt på Gröna Lund,
i en gryning, gyllene gryniiing...! (x2)

(flöjt som slutvinjett)
Som sagt, det är en invecklad låt. Men pampig och medryckande. En synnerligen värdig vinnare. Originalet finns här, på Youtube. Och med min text blir den en elegi som säger att PK-ismen nu har gjort sitt. "Vi existerar" -- det är vad vi svenskar kollektivt säger idag. Därför detta inlägg, därför denna låttext.




Relaterat
Jan Helin, Åsa Linderborg mfl - Håll käften!
Bertil Malmberg hedras i Härnösand
Borges: Ficciones (1945)
Boye: Kallocain (1940)
Intervju: regimkritisk författare
C. J. Fahlcrantz: "Vy över Sparreholm" (1837)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)