torsdag 5 september 2013

På Motpol just nu: jag skriver om Wagner, ni vet den där kompositören som är så kontroversiell


På min Motpolsblogg har jag nyligen behandlat Richard Wagner.


Det skedde nyss. Det skedde den 29 augusti. Jag la upp ett inlägg på min Motpolsblogg. Bloggen heter Rent Principiellt. Och inlägget handlar om Richard Wagner.

Jag skrev bland annat detta:
Det är i år 200 år sedan Richard Wagner föddes. Svt uppmärksammade det i våras med ett Wagnertema. Man visade bland annat ”Parsifal” i en utmärkt version. Mer här. I övrigt var de program som visades okunniga och PK i kvadrat. Det lät ungefär: ”Wagner var nationalist, sedan kom han att gillas av nazisterna: varning utfärdad…!” Det är onekligen så att Hitler gillade Wagner och att Wagners operor har en viss ideologisk undertext. Men den är komplex. Det fattar inte dagens intellektuella. De är helt obildade. De ser bara svart-vitt. De är fast i dualismens järngrepp.

Dagens skribenter i MSM vet till exempel inte att Wagner deltog i 1848 års tyska revolution. Och att han gjorde det som nationalist och rebell. Och det var högst kontroversiellt då. Det var nämligen på den tiden anti-etablissemang att vara tysk nationalist.
Så nu vet ni: Wagner är farlig! Varning! Nåja, han är högst gångbar, han spelas över hela världen. Men dagens förtorkade svenska elit kan inte stå ut med Wagner. Den måste alltid komma med förbehåll. Ett mer förbehållslöst porträtt av Wagner ges dock av mig. Som antytt. Se här.

Denna Motpolstext är inte något renodlat debattinlägg. Jag tecknar Wagners bana med hänsyn till hans nationalism och hans vurm för den germanska sagoskatten. Jag skildrar hans deltagande i 1849 års revolt, hans år i exil och hans återkomst i triumf. Jag berättar om estetiken och musiken, om konceptet för Allkonstverket och om idéerna kring scenografin, en scenografi som i vår tid blivit lite märklig. Jag ger även länkar till mina recensioner av Wagneroperor.

Så om ni kan hitta en bättre Wagnertext just nu, meddela mig.


Relaterat
Wagner: kompositör och nationalist
Ohlmarks, Åke
Sagor
Svensk litteratur: traditionell
Edith Södergrans bellatoriska sinnelag
Frederic Edwin Church, "The Andes of Ecuador". Cirka 1855

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)