fredag 1 november 2013

Ett onödigt inlägg


På denna blogg publicerar jag ofta Stora och Gedigna texter. Nödvändiga, viktiga saker. Härmed något som sticker av: ett onödigt inlägg. Med babbel om ditt och datt. Men "det onödiga är nödvändigt" som Aristoteles sa.




Detta inlägg har ingen innebörd. Det är bara random tankar.

Vad tänker jag på dessa dagar då? -- Jag tänker på att jag brukar se deckare på TV. "Bones" och "The Mentalist" är OK. "Modern i Midsomer" däremot är för segt. Två timmar i engelsk småstad, med ointressanta människor som dödar varandra för pengar...? Nej tack. De amerikanska serierna jag nämnde är inte perfekta, men de har 1) snabbare takt (bara 1 timme) 2) smartare manus (det är en viss interplay mellan karaktärerna, i Midsomer är det stela pappfigurer) 3) miljöerna är skarpare (olika varje gång medan Midsomer alltid spelar bland tvåvånings tegelhus, slyskog och grå himmel).

Mer som är? Planer för denna blogg?

Jag vet inte vad jag har för planer. Kanske recensioner av östfrontsböcker, kanske esoteriska inlägg, kanske reklam för mina böcker, kanske regimkritiska inlägg.

Idag är det torsdag. Ett kul program på TV8 dessa dagar är annars "Masterchef". Den skarpe Michel Roux Jr leder klassisk matlagning i hård konkurrens. Igår fick de tävlande laga crêpes soufflé. Sufflé är något av det svåraste som finns i matlagning. Med sufflésmeten lagd i en crêpe skulle man få den att lyfta och man skulle presentera den med valfritt efterrättsgarnityr. Det var egentligen ingen av de fyra tävlande som fick till det. Men domarna såg även på deras arbetsmetodik. Hur metodiskt eller ickemetodiskt de löste uppgiften. Det var intressant.

Apropå sådant man äter. Jag hörde en rolig insides-grej om konditoribranschen. Om wienerbröd.

Det är nämligen så idag att om man köper ett nybakat wienerbröd, även på finare konditorier, så är det i 90% av fallen frågan om bake-off. Dvs bakelsen är gjord, köpt fryst, den bakas bara klart i konditoriet.

Det blir nog bra ändå. Men tro inte, även om du sitter på fina kondiset och njuter ett fnasigt wienerbröd, att någon käck bagare stått och kavlat deg, vikt den, lagt smör emellan och upprepat detta X antal gånger, att han snittat ut bitar och krusidullat osv. Nej, ut ur frysen och in i ugnen bara...!

Alla branscher rationaliserar nog, men hur många som egentligen vet detta kan man fråga sig. Nu vet ni i alla fall.




Relaterat
Dröm: "Heil dir im Siegeskranz"
En dag i maj
Jag har gjort allt jag velat
Svenska stories
Svensson i årtal

4 kommentarer:

Anonym sa...

Recensioner av östfrontsböcker är en alldeles utmärkt ide. Reflektioner om asketism skulle också vara önskvärt.

Anonym sa...

För övrigt skulle jag vilja ha fler essäer om tigerritt i Kali Yuga. Evola, Guenon och andra i all ära, men jag skulle vilja se något mer som konkret är anpassat till en vardagsrealitet i det Sverige vi ser idag, ett samhälle genomsyrat av våld och dekadens. Kanske en genomgång av de träningsmöjligheter, fysiska och mentala som står till buds, såsom yoga och meditation. Bhagavad Gita "översatt" till den vardag vi möter varje dag. Boktips, länkar etc. Jag avser inte något urvattnat New Age perspektiv, men ibland känns Evola tung och man behöver en annan infallsvinkel för att ladda om energiförrådet och fortsätta den spännande resa som livet faktiskt ät.

Anonym sa...

Jag önskar en text om kopplingen mellan Jüngers anark och Stirners "Den ende".
Kanske även med koppling till olika religiösa eremitideal?
Med förhoppning!

Svensson sa...

Tack för tips.

Fler östfrontsböcker kommer tämligen säkert att recenseras. Sedan, om Max Stirner vet jag inte så mycket. Jag har läst det kapitel där han förekommer i Eumeswil. Men visst, eremitlivet känner jag ju till och kan skriva om. Till den anonyme kommentator ovan som önskar lite Evolamässiga saker men anpassade till vardagen så kan jag säga att jag faktiskt skissat på dylikt. I en viss roman (wordfilen till "En svensk på östfronten", inte den kortversion som kom på bloggen) lät jag huvudpersonen utveckla sin livsfilosofi, med citat ur det han skrev. Jag utgick från min så kallade "memento mori-metod" och skrev sedan detta, som får tjäna som smakprov på mina tankar i denna riktning. Operativ kunskap i vardagen:

"Men vidare då? Hur skulle det bli ”operativ kunskap” av det hela...? Det där som var syftet med allt. Memento mori var ju bara början.

Nåväl. Memento mori var den ofrånkomliga grunden och startpunkten. Har man inte besegrat ångestens demoner [genom att inse att man en dag ska dö] kommer man ingen vart. Men hur tog man nästa steg på vägen till ett energirikt, äventyrligt liv i vardagen? En segerrik vardag i civilismens hägn? Soldat skulle man ju inte bli. Eller agent. Som Rotenbo ju var; han var något av en modern äventyrare med sitt privatdetektivs- och säkerhetskonsultjobb. – Vad skulle han säga till vanliga människor som ändå ville leva smartare och mer energirikt? Han insåg att han inte var någon filosof. Men han kunde skriva ner vad han ansåg om andra filosofer och i vilken mån dessa kunde infogas i operativ kunskap, i dynontologi som han kom att kalla det. Det var en handlingens ontologi; handling sedd som grekiskans to dynomenon. Och med –ologi som suffix. Ontologi var ”läran om tillvaron” och i den, i tillvarons själva natur, måste all etik förankras. Men riktigt hur han skulle formulera sin ontologi visste han inte. Som ”jag är” kanske...?

Rotenbo tänkte: dynontologi handlade om att göra saker, aktivt ta sig före något. Visst kunde stilla meditation också ge resultat. Men västerlänningar tenderade att vara mer aktiva. Alla gillade inte att sitta still. Så den som blev andligt befriad av att klättra i berg, cykla långlopp och gå långa vandringar, den personen kunde sägas vara en dynontlog, en operativ kunskapare i en handlingens tillvaro.

Aktivitet, handling, positiv, affirmativ. Det var nyckelord för dynontologin. Det luskade Rotenbo fram under den vecka han skrev på sitt utkast.
Rotenbo fick en snilleblixt som sa: ”Ta ansvar för dina handlingar.” Det kunde vara budord nr Ett för den fria människan. En insikt om orsak och verkan – ”om jag gör det händer det” – ska vara rättesnöret, inte abstrakta, binära listor på vad som är rätt och fel. "

Jag har mer än så i riktningen Operativ Kunskap i formen av dynontologi, och en ambition är att skriva något om det på bloggen.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)