tisdag 26 november 2013

I morgon börjar en följetong: "Dynontologi -- en lära för människor i tillvaron"


I morgon börjar en ny följetong här på bloggen. Den ger smakprov på en filosofisk lära jag skapat: dynontologi. -- Edit: här är första delen.




Nyss fick jag en intressant kommentar på bloggen, här. Signaturen anonym skrev vad han ville läsa på bloggen:
För övrigt skulle jag vilja ha fler essäer om tigerritt i Kali Yuga. Evola, Guenon och andra i all ära, men jag skulle vilja se något mer som konkret är anpassat till en vardagsrealitet i det Sverige vi ser idag, ett samhälle genomsyrat av våld och dekadens. Kanske en genomgång av de träningsmöjligheter, fysiska och mentala som står till buds, såsom yoga och meditation. Bhagavad Gita "översatt" till den vardag vi möter varje dag. Boktips, länkar etc. Jag avser inte något urvattnat New Age perspektiv, men ibland känns Evola tung och man behöver en annan infallsvinkel för att ladda om energiförrådet och fortsätta den spännande resa som livet faktiskt ät.
Det där triggade mig att skriva ner huvuddragen i en lära jag gått och filat på ett antal år. Termen för det hela, dynontologi, skapade jag på 90-talet. Det syftar på grekiskans ord för handling, to dynomenon. Och suffixet -ologi antyder dels "lära" (à la meteorologi etc), dels ontologi, som är läran om varat.

Och min filosofi är förankrad i varat. Man kan inte ha en etik som bara består av uppmaningar, "gör det, gör det". Nej, man måsta ha etiken förankrad i ontologin. Som jag. Och Evolas idéer, Bhagavad-Gîtâ med fler andliga texter har.

I tre avsnitt kommer jag att ge glimtar ur min lära -- ur dynontologin, en lära för människor i livet, en självhjälpsfilosofi för den bildade mannen på gatan. Häng med. Det börjar i morgon med del 1, som ger en allmän introduktion.

Edit: här är del ett av de tre smakprov jag ger.




Relaterat
Om en novellsamling
Carlos Castaneda
Bhagavad-Gîtâ: apatia
Camouflage (roman 2011)
Drakens spegelbild (essäer 2009)
Eld och rörelse (noveller 2007)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)