måndag 25 november 2013

Svenssongalaxen sexårsjubilerar


Denna blogg startades i november 2007. Nu är det, med andra ord, sexårsjubileum.


Denna blogg startades den 22 november 2007. Det var andra tider det. För nu är det 2013.

Denna blogg startades 22/11 2007. Idag är det den 26/11. Jag glömde alltså att ha jubileet på själva födelsedagen. Men vem bryr sig. Bloggen har nu levat i sex år. Den har under sin existens berört sju, snart åtta kalenderår.

Denna blogg har funnits sedan 2007. Ett axplock av inlägg genom åren kunde vara dessa. Det är en viss slagsida åt märkliga aspekter på Sverige, inte kritiska och politiska utan bara intressanta:
. 2007: en titt på TV-huset på Gärdet, inspirerat av bloggaren Hax
. 2008: en samling stories om typer i vårt land
. 2009: en hyllning till bilföretaget Koenigsegg
. 2010: en reflektion över att hantverk inte ska bedrivas för perfekt, perfektionismen får inte härska oinskränkt
. 2011: reflektioner kring Tranströmers Nobelpris
. 2012: ett bildreportage från Mannaminne i Nordingrå
. 2013: om att köpa en blåbärsmuffin på Östermalmshallen
Här har vi alltså ett tvärsnitt av bloggen genom åren. Den ter sig ganska lik över tid: spridda reflektioner över tillvaron.

Men nog har bloggen förändrats en del sedan starten. Bloggen var inte lika polemisk i början. Men det åsido: inspirationen är densamma nu som då. Jag har aldrig lagt upp någon plan för bloggen. Jag har bara haft idén att skriva om det som intresserar mig. Och det har jag gjort sedan hösten 2007. I mixen av ämnen (politik, litteratur, andlighet) och former (noveller, resereportage, recensioner) har sedan något slags själ för denna blogg uppstått.

Men det tar tid att få en blogg att sätta sig. Jag menar: när jag startade Galaxen var jag redan van skribent. Men att få till rätt ton i blogginläggen, i bloggen überhaupt, det tog sin tid märkte jag. Mitt tips för skribenter, även vana sådana, är därför att i bloggen ta ut svängarna lite, vara en aning respektlös. Du skriver inte i MSM, du är en bloggare som skapar profil genom att vara unik. Det finns nog många bra bloggare, folk som "kan skriva" -- men kan de blogga...? Kan de skriva så att folk återvänder...? Där är det stil och personlighet som avgör.

Ungefär som i krogvärlden. Om du har två likvärdiga krogar i en stad, krogar med lika bra mat -- vilken kommer att dra mest folk? Svar: den som har en ägare som förmår sätta sin prägel på stället, yttrat i sådant som att gå runt i salongen och sprida trevnad, stå i baren, göra allt -- allt som förlänar atmosfär och personlighet.

Ty att driva krog och bara laga bra mat räcker inte. Bra mat är ett måste. Men personlighet är också viktigt. Detsamma är det i bloggvärlden. Att skriva vederhäftigt. Och med personlighet. Det är melodin. Och det är det som gör det kul att fortsätta. Det här är inte någon reserv-DN, det här är Svenssongalaxen. Halleluja.

- - -

Galaxen fyller sex år. Det är därför dags att starta upp sexårsverksamheten här på bloggen. Det görs, till att börja med, genom att posta en ny följetong. Info om den kommer snart. Jag kan säga så mycket som att det rör sig om en saklig följetong, ingen fictionföljetong.


Relaterat
Melina Starr -- agent i befrielsen av Sverige
Castanedas värld: en ordlista
Chartres
Den stora konspirationen
Evola: The Doctrine of Awakening (1943)
Bildkälla: Rostsverige

4 kommentarer:

Perra J sa...

Så häftigt! Det måste firas på något vis! Jag häller opp ett glas vin här... :-)
Jo, det är en del som stötts & blötts på den här bloggen må jag säga..

Svensson sa...

Tack för det. Jag höjer mitt eget virtuella vinglas i en skål...!

Perra J sa...

Själv femårsjubilerar jag snart. Jag tror det var Luciadagen 2008 jag startade...

Svensson sa...

Con-gratulerar. Bloggosfären är etablerad och tar trafik från MSM, på det ena eller andra sättet.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)