torsdag 19 december 2013

Idag är det torsdag. Hela dagen


Jodå.


Jag sitter vid min dator. Datorn står på ett bord. Bredvid bordet står en bokhylla. I den hyllan ser jag Lars Holger Holms "Provinsen". Det är en sedelärande berättelse om liv i Sverige idag. Jag har bara börjat läsa den, kanske läser jag ut den någon dag.

Intill den boken står samme författares "The Owls of Afrasiab". Den har jag inte ens påbörjat. Den utspelas i det gamla Konstantinopel.

Idag är det torsdag.

Jag såg på TV igår. "Celebrity Masterchef". Det är kul. Amatörer duvas i kokkonsten. De saknar systematik men har motivation.

Den serien går på Kanal 8. På samma kanal brukade jag följa "The Mentalist". Det är en kriminalserie. Men jag har slutat följa den numera. Man får helt enkelt nog av blodiga lik efter ett tag. Inte så att jag är emot det. Det flyter ju blod även i mina böcker. Men av denna TV-serie har jag fått mitt lystmäte.

Jag läste Thomas Nydahls "Solitär i nyspråkets tid" nyss. Jag fick den som gåva, och med försäkran att jag inte behövde recensera den. Bra, då ska jag inte göra det...! Nåja, jag har meddelat författaren att jag gillade boken: en omärklig märklig bok, en stilmässigt högtstående bok, en bok med tonträff. En bok om allt och inget: författarens vardag och reflektioner om samtiden lyfts till arketypiska, tidlösa nivåer. Ja så var det faktiskt. Mer info om boken här.

- - -

Idag är det torsdag. Folk på nätet tycks tro att diktatur väntar om hörnet. Men det har vi ju redan. Våld och repression då...? Jag tror det mest är buzz. Jag menar OK, bombdådet i Arlöv var verkligt, ett vidrigt dåd, men i övrigt tror jag inte på fler sådana dåd. Det harmonierar inte med tidsandan. Bemärk: kriget i Syrien kvarstår på låg nivå, det blev ingen intervention. USA tycks vara inställda på att låta Assad sitta kvar. -- Det blev inget nytt Libyen av detta, det blev ingen sådan triumf; krig är otidsenligt, det är en fredligare värld än på länge. Och i svensk inrikespolitik kommer allt att förbli på fredlig nivå.

Det är mitt intryck. Och Expressen gjorde bort sig grundligt med sin uthängningskampanj, man misstog sig på folks reaktioner. Folket frigör sig, vänder MSM ryggen och protesterar. Diskret, men med eftertryck, har PK-regimen stött på motstånd från folkdjupet. Denna regim -- MSM och sjuklöverpartiet -- har sett sina bästa dagar.

Expressen har tappat all cred. Den som i fortsättningen ens andas om att länka dit torde inte vara riktigt frisk. Att köpa den ligger förstås inte på kartan och har inte gjort det sedan länge. Expressen är en antivit mindfuck operation som nu tycks ha mött sitt Waterloo. Hur man ska vända det här debaclet förstår jag inte.

I ljuset av allt detta är jag optimist inför utvecklingen, både globalt och lokalt.


Relaterat
Syrien: krigsrisken över för gott
En fredligare värld
Man kallade honom Camouflage
Dynontologi: Priest: texter om frihet
Nydahls nya bok: info
Alnö kyrka, belägen på en ö utanför Sundsvall. På denna Alnön finns en speciell mineral, alnöit. Meddelat som OT.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)