tisdag 17 december 2013

Jag fyller 48 idag. Najs


Dagens datum är den 17/12.




Jag fyller 48 idag.

Idag för 48 år sedan ploppade jag nämligen ur min moders sköte. Platsen var Vilhelmina BB. När navelsträngen klippts blickade jag frånvarande mot salsbeslyningen, det kalla vita sken som emanerade från takets armatur. Vart hade jag kommit...? Nyss i en varm, vätskefylld livmoder, nu ute i tillvarons kyla...!

Jaja, tänkte jag, man upplever allt och dess motsats...! Jag anpassade mig snabbt till denna nya miljö, klev ner från sängen och gick bort till fönstret. Där ställde jag mig och såg ut över fjällvidden, över Saxnäs och Malgomaj och all världens härlighet. Sedan återvände jag till sängen och la mig och sov i min moders famn.

Under mina 48 år har jag hunnit med en del. Jag har utkämpat och vunnit kalla kriget, jag har gett ut tio böcker, jag har jagats av riksmedia och lite mer. Så nog finns det anledning att fira. Och det ska jag göra, med en Kexchoklad och en kopp grönt te.




Relaterat
När jag jagades av media 2011, sedelärande i skenet av dagens Expressenaffär
Min bibliografi
Åselememoarer
Lumpen
Boklista
Svensk fjällvidd

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis! Bara du inte pensionerar dig från din lysande blogg nu.

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare.

Dvärgbandmaskens Vänner

Svensson sa...

Tack för berömmet båda. Och pensionering är det nog ingen risk för. I alla fall om jag får råda så kommer jag att fortsätta driva denna blogg.

Om Gud vill och skorna håller, väl mött framöver...!

Anonym sa...

Ett stort grattis och hoppas på att du fortskrider med ditt skrivande!

Svensson sa...

Tack! Ja, skrivandet går ju bra nu. Så jag hoppas själv att jag kan köra på i samma anda och samma takt som på sistone.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)