torsdag 27 februari 2014

Castaneda har förstått det här med dynontologi

Min filosofiska lära heter dynontologi. Mer här. Och när jag ser mig omkring i världen så hittar jag dynontologi överallt.



Jag la upp den i november-december, min följetong om dynontologi. Den visar hur man kan leva energismart och gudsomedelbart. En lära för människor i livet helt enkelt.

I följetongen säger jag diverse. Och jag citerar diverse. Och när jag nyligen var inne på en Castaneda-sida hittade jag detta citat. Det är väldigt dynontologiskt. Det fångar själen i min lära: ta ansvar och lev på ett högre plan.

Castaneda, ur ”Journey to Ixtlan”:
Whenever a warrior decides to do something, he must go all the way, but he must take responsibility for what he does. No matter what he does, he must know first why he is doing it, and then he must proceed with his actions without having doubts or remorse about them.
Nyss stötte jag även på ett citat av Robert Heinlein. Han är inne på samma saker som Castaneda. Och han visar hur detta att ta ansvar leder till frihet: ”I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.”

Det var något att bita i, eller hur...? Ta ansvar och bli fri. Dagens dynontologiska lärdom.




Relaterat
Dynontologi, del 1
Robert Heinlein: översikt
Andlig science fiction
Asimov
Ballard
Dynontologi, del 4: Ta kontrollen över ditt liv
Bilden föreställer en Ford Taunus 17 M, årsmodell 1964. Kyrkan i bakgrunden är Kölnerdomen. Detta har inget med inlägget att göra men jag gillar bilden för att 1) den har djup 2) den är en reklambild fotad i mulet väder, vilket inte är så vanligt 3) bilen är grön och "hoppets färg är grön"...

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)