tisdag 9 februari 2016

Antropolis definierar din framtid


Summary: this is about a novel I've written, only available in Swedish. Info about the book is given in English here.




Jag har tidigare berättat om "Antropolis". Den kostar 150:- och kan köpas från mig. All info finns här.

Vad har jag då att säga i ämnet idag?

Jo detta.

"Antropolis" gavs ut 2009. I boken finns ett förord. Där skriver jag bland annat följande:
Det var på Barowiak i Uppsala, hösten 1986. Wilmer X skulle spela. De var nog bra, men jag minns också att jag i vimlet före giget träffade David Nessle, som jag kände ytligt. Så vad hände då? Jo, bland annat visade han upp ett ryskt cigarrettpaket, blått med en raket och en röd stjärna: ”Kosmos” (= KOCMOC). Detta imponerade stort på mig, så pass att jag måste dra österut själv och köpa ett sådant där rökverk. Och väl i Leningrad nästa sommar hade paketet ändrat färg något, från mellanblått till mörkblått, men nog var det Kosmos alltid. Den fräna mahorkasmaken var inte att ta miste på. – Ett Kosmospaket (och Leningrad) figurerar i den roman ni nu ska läsa. Det är överhuvud rätt mycket rökning i den slår det mig; själv har jag slutat, men rökning har ännu sin mytologiska funktion har jag märkt. Det kan till exempel vara intressant att flagga av samtal med rökning eftersom det ger personerna något att göra vid sidan om, det skapar osökta pauser.
I övrigt finns inte mycket att tillägga. Jag säger bara: köp och läs "Antropolis", romanen som kan definiera din framtid – romanen som är din framtid. Sedan romanen skrevs har den bara blivit mer och mer aktuell, med en konflikt mellan andlighet och teknokrati, makt och ande, idealism och nihilism som blir intensivare för varje dag. Därför kommer man i framtiden att kunna säga: ”Om du vill se Antropolis, se dig omkring.” = ”Si Antropolis requiris, circumspice.”




Relaterat
Köpinfo
Modern asatro
Slaget vid Midway

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)